הנחיות
הפעילות
בפעילות זאת שישה שלבים.
שלב א: הפעלת פתיחה – אירוע:
כבר כמה חודשים בכיתה ה2 יש בעיה רצינית: שתי חבורות של בנים מסוכסכות זו עם זו. המכות, הקללות, ההפרעות בשיעורים, התכסיסים הנבזיים – כל אלה הם כבר שגרה בכיתה. יש שיעורים שהמורה לא מצליחה ללמד בהם בגלל ההתנהגות הזאת.
יום אחד התכנסו כל המורים עם המנהלת והעלו רעיון: בשנה הבאה יעבירו את אחת החבורות לכיתה השנייה!
שתי ילדות מהכיתה מתווכחות ביניהן:
שלי: "אין ברירה! חייבים להפריד ביניהם. זה הפתרון היחידי!"
מיכל: "ההפרדה הזאת היא לא פתרון, בהפסקות הם לא ייפגשו? ובפעילויות של כל השכבה?"
שלי: "אבל לפחות בכיתה זה ישנה את המצב. הם מפריעים לכיתה שלמה!"
מיכל: "הפרדה היא לא התמודדות עם הבעיה האמתית, ולכן זה לא יעבוד".
שלי: "למה? הרי אם ירחיקו אותם זה מזה, יהיו להם פחות הזדמנויות לריב!"
מיכל: "את פשוט תמימה. וחוץ מזה, הפרדה בלי ההסכמה שלהם בטוח לא תצליח! הם 'יעשו דווקא'!"
עם מי אתם מסכימים? עם שלי או עם מיכל? מדוע?
שלב ב: תרגיל (בקבוצות)
טל (10) ועידו (11 וחצי) הם אחים, והם חיים בחדר משותף. בתקופה האחרונה הם רבים כל הזמן, והאווירה בבית ממש לא נעימה. ההורים רוצים להפריד ביניהם, אך מכיוון שבבית אין חדר נוסף, הם הציעו שבמשך חודש עידו יישן בסלון, ואחרי חודש הם יתחלפו, וכך הלאה, עד שהם ירגישו שהם מסוגלים לחיות שוב יחד בחדר.
עידו מתלהב מהרעיון, אך טל מתנגד!
1. כל קבוצה תכין משחק תפקידים, המציג את הבעיה של האחים, ואיך כל אחד מגיב להצעה של ההורים. התמקדו בשאלת ההפרדה: האם היא תעזור לשיפור המצב בין האחים?
2. הקבוצות יציגו את המשחק לכל הכיתה.
3. לסיום אפשר לערוך הצבעה בכיתה ולראות לאיזו עמדה יש רוב בכיתה.
שלב ג: פתגמים
1. גדר גבוהה מבטיחה שכנות טובה!
א. מה דעתכם על הפתגם הזה?האם נתקלתם בסכסוך שכנים? האם, לדעתכם, גדר יכולה לפתור את הסכסוך הזה?
ב. האם יש דרכים נוספות לפתרון סכסוך בין שכנים? אילו דרכים?
2. רחוק מן העין – רחוק מן הלב (ומן הכעסים)!
אם אתם מתרחקים ממישהו שאתם כועסים עליו, או לא מתראים אתו, האם הכעס שלכם כלפיו יורד? מדוע?
שלב ד: מחשבה
בונים חומה בינם לבין אנשים אחרים ומסתתרים מאחורי החומה הזאת. לפעמים החומה שלהם היא דמיונית, כלומר – הם מתעלמים, מסתגרים, מתנתקים. הם חושבים שאם יסתתרו מאחורי החומה, הם לא יצטרכו להתמודד עם הבעיה.
אבל, האם זה פותר את הבעיה?
הצעה:
1. איירו את המחשבה הזאת, או כתבו סיפור קצר או שיר, שיתארו מצב דומה.
2. אפשר לעשות תערוכה של תוצרים בכיתה.
שלב ה: מן המקורות
"ויהי ריב בין רועי מקנה-אברם, ובין רועי מקנה-לוט… ויאמר אברם אל לוט, אל נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רועיי ובין רועיך כי אנשים אחים אנחנו. הלא כל הארץ לפניך, היפרד נא מעליי, אם השמאל ואימינה, ואם הימין ואשמאילה… ויבחר לו לוט את כל כיכר הירדן… וייפרדו איש מעל אחיו. אברם ישב בארץ כנען, ולוט ישב בערי הכיכר, ויאהל עד סדום." (בראשית יג, ז-יג)
1. בין הרועים של אברהם לרועים של לוט פרץ ריב. הפתרון שהם מצאו היה להיפרד זה מזה. לפעמים אנשים. אולי זה מראה על בגרות. מה דעתכם?
2. האם קרה לכם פעם, שהחלטתם להיפרד מחבר אן מחברה שלא הסתדרתם אתם, או להתרחק מחבורה שההתנהגות שלה לא נראתה לכם? מה הרווחתם, מה הפסדתם? ספרו על כך בכיתה.
שלב ו: תרגיל סיכום
דן ואמיר רבים ביניהם ללא הרף. פעמים רבות הריב מגיע למכות. המורה מתלבטת כיצד לטפל במקרה.
1. לפניכם כמה הצעות לפתרון הסכסוך.
2. איזה פתרון הייתם מציעים למורה? מדוע?
3. האם יש לכם רעיונות נוספים?
הצעות לפתרון הסכסוך:
1. להפריד בין דן לאמיר – כל אחד ילמד בכיתה אחרת.
2. להפריד בין דן לאמיר בכל פעם שהריב נעשה אלים.
3. לא להתערב בסכסוך בין דן לאמיר. לתת להם להסתדר בעצמם.
4. לשוחח עם דן ועם אמיר ולנסות למצוא פתרון לבעיה ביניהם.
5. פתרון אחר…