הנחיות
לפני הפעילות
שיחה עם התלמידים לפני הפעילות:
אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא השחתה.
מקרים של השחתה מתרחשים במקומות שונים למשל בכיתה, יש פגיעה ברכוש בית ספר: קשקוש וחבלה בכיסאות ובשולחנות. בציבור יש תופעות של השחתה בתחומים שונים: השחתת תחנות אוטובוס, הוצאת אויר מגלגל של שופטת וגרימת נזק למכונית, השחתת קברים, שריפת עצים ופגיעה בטבע.
נושא ההשחתה לצערנו מאוד רחב אבל תמיד יש פגיעה ברגשות של אדם, של האדם שהשחיתו את רכושו. היום נעסוק בנושא זה.
במהלך הפעילות
עמוד 1- מדרש תמונה
- בקשו מהתלמידים להביט במסך הראשון של הפעילות ולומר מה הם יודעים בנושא השחתה.
- שאלו מהי השחתה בעיניכם?
- כתבו את ההגדרות על הלוח.
(אפשר לדון בגרפיטי- אמנות או ונדליזם?)
עמוד 2- מזהים מצבי השחתה
- התלמידים יעיינו בהגדרה למילה וונדליזם- השחתה המופיע בראש העמוד.
- לפני התלמידים מספר תמונות המציגות אירועים של השחתה.
- התלמידים יכתבו בצד כל תמונה מדוע לדעתם זוהי השחתה.
- בקשו מהתלמידים לשתף בתשובות.
עמודים 3-5
- התלמידים יצפו בשלושה קטעים מתוך סרטים.
- בכל קטע מוצגת השחתה בתחום אחר. בכל אחד מהקטעים פגעו הילדים ברכושו של מישהו.
- התלמידים יתארו מה התרחש בקטע שצפו.
- בקשו מהתלמידים להתייחס לנפגע ולהרגשתו.
בהקשר זה חשוב לדון בכיתה בנושא הרגשות של הזולת.
עמוד 6
- הילדים יקראו את הסיפור "חיפוש בתיקים" ויענו על השאלה:
מדוע המורות כל כך כעסו?
- קיימו דיון בכיתה בהתייחסכם לסיפור.
- בקשו מהתלמידים לומר מה הם היו עושים אילו היו רואים מישהו מכיתתם משחית רכוש, כיצד היו מגיבים?
- התלמידים יכתבו סוף אחר לסיפור. בקשו ממספר תלמידים לספר מה כתבו.
לאחר הפעילות
- אמרו לתלמידים שסיימתם את הפעילות בנושא.
- שאלו את התלמידים את השאלות הבאות:
- האם למדתם משהו חדש במהלך הפעילות? מהו?
- האם לדעתכם קיימת תופעה של השחתה בכיתה שלנו?
- אם כן, מה לדעתכם אפשר לעשות כדי למנוע תופעה כזאת בכיתה?
* אם התלמידים נחשפו בשיעורי מולדת לזכויות אדם ניתן לעסוק בפגיעה בקניין חומרי