מאמר
התקשוב ככלי מסייע לעיצוב אקלים חינוכי מיטבי מונע אלימות
ד"ר אבי צפרוני

מטרת המאמר: להדגים כיצד רשת אורט מסתייעת בתקשוב – ככלי מסייע לעיצוב אקלים חינוכי מיטבי מונע אלימות – שהוא אחד מיעדי החובה המחייבים את כל בתי-הספר ברשת.

תוכן

הנחות היסוד:

1.1 בית-הספר צריך ויכול לחנך למניעת אלימות, במיוחד ע"י יצירת אקלים חינוכי מיטבי.

1.2 תכנית העבודה של ביה"ס תושתת על אבחון ומיפוי באמצעות הכלי שפותח ע"י שפ"י – שאלון אח"מ – אקלים חינוכי מיטבי (ראה בהמשך).

1.3 ככל שתוטמע בביה"ס מדידה שיטתית של גילויי אלימות, כן תגבר ותועמק פעילות ביה"ס לשיפור המצב, כי הידיעה במה אנו נמדדים מחזקת את המכוונות לפעילות בתחומים הנמדדים.

העיקרון העומד בבסיס המדידה: ביה"ס בהשוואה לעצמו לאורך ציר-הזמן במטרה לחתור לשיפור מתמיד, ולכן יועברו השאלונים מדי בשנה בשנה.

1.4 האבחון הוא נדבך הכרחי במעגל הדינמיקה לשיפור מתמיד.

הדינמיקה לשיפור מתמיד כוללת ארבעה נדבכים:

א.  אבחון ארגוני – S.W.O.T

STRENGTH         – נקודות חוזק

WEAKNESS        – נקודות חולשה

OPPORTUNITY  – הזדמנויות

THREAT              – איומים

ב.  תכנית פעולה – לאור ממצאי האבחון

ג.   יישום בפועל של התכנית

ד.  משוב והערכה מעצבת ומסכמת

להמשך קריאת המאמר

ביבליוגרפיה

×  ארהרד ר' (2001), אקלים חינוכי מיטבי – ערכה לאבחון ולהתערבות, הוצאת משה"ח, שפ"י.
×  מגמות – רבעון למדעי ההתנהגות – סלוטוגניות ומיטביות – מקורות לבריאות ולרווחה", כרך ל"ט, 2-1, אייר תשנ"ח, מאי 1998.
×  צפרוני א' (1990), "שיפור האקלים בביה"ס בכלל ובכיתה בפרט", בתוך: "מקרא ועיון", עורך: א' צפרוני, דצמבר 1990, הוצאת אורט ישראל.
×  צפרוני א' (1999), "חינוך למניעת אלימות – הרציונל ודרכי הפעילות בביה"ס", בתוך: "מקרא ועיון", עורך: א' צפרוני, דצמבר 1999, הוצאת אורט ישראל.
×  שדמי ח' (2004), "היועץ וקידום המיטביות, בתוך: ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ חינוכי בביה"ס בחברה משתנה", (עמ' 366-343), הוצאת רמות, אוניברסיטת תל-אביב.

Antonovsky A. (1979). Health, Stress and Coping, San Francisco : Jossey-Bass.

ד"ר אבי צפרוני הוא מנהל המחלקה לחינוך ערכי באורט.

 Avi-z@admin.ort.org.il

באדיבות אתר עיונים

לחצו להמשך קריאה
הקטן