אקטואליה
זה אקטואלי: לראשונה: דמות של ילדה אוטיסטית תופיע ב"רחוב סומסום"
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי והסתדרות המורים.

שאלות לדיון בעקבות בחירת היוצרים לשלב דמות בובה אורחת של ילדה אוטיסטית בתכנית הילדים המצליחה- רחוב סומסום.

רקע

"רחוב סומסום" היא תכנית טלוויזיה חינוכית לילדים בגיל הרך. היא עלתה לשידור לראשונה בארצות הברית ב-1969 ומשודרת בהצלחה רבה עד היום. במהלך השנים הופקו גרסאות רבות לסדרה ברחבי העולם, ובין השאר בישראל.
לאחרונה, יוצרי הסדרה האמריקאית חשפו בתכנית אירוח פופולרית, דמות חדשה שתגיע להופעת אורח בסדרה – בובה המייצגת ילדה אוטיסטית* ששמה ג'וליה, שלה בובת ארנב. בהופעת האורח שלה בפרק, ג'וליה תיפגש עם אחת מדמויות הסדרה – ביג בירד, ובמפגש הזה, ג'וליה תתעלם ממנו כליל. ביג בירד יחשוב לעצמו בקול, "אולי היא לא אוהבת אותי?" אבל הדמויות האחרות ישכנעו אותו שהוא אינו צודק. "היא פשוט עושה דברים קצת אחרת", הן יאמרו לו.
סטייסי גורדון, שתפעיל את הבובה ג'וליה, היא בעצמה אם לילד אוטיסט: "…הייתי רוצה שהדמות הזאת תהיה כבר לפני שנים, כשהילד שלי היה בגיל שבו צופים ב'רחוב סומסום'", סיפרה לקהל הצופים בתכנית ראיונות שהוזמנה אליה.

(מבוסס על הידיעה בעיתון הארץ, 20.03.17)

הפעילות

  1. מה דעתכם על שילובה של דמות המייצגת ילדה עם אוטיזם בתכנית "רחוב סומסום"? הסבירו.
  2. מדוע לדעתכם בחרו יוצרי הסדרה האמריקאית המצליחה לעשות זאת? (למורה: חוסר היכרות של ילדים או אנשים של אנשים עם שונות, גורם לרתיעה מהם. ככל שנחשפים יותר לאנשים עם שונויות, במצבים חברתיים ובכלל זה במדיה, כך יפחתו הרתיעה והפחד מפניהם).
  3. שימו לב שיוצרי הסדרה בחרו לשלב את דמות הילדה האוטיסטית רק בהופעת אורח ולא כדמות קבועה. מה דעתכם על כך? (למורה: אם יוצרי הסדרה היו משלבים את דמות הילדה האוטיסטית כדמות קבועה, הם היו מגדילים את החשיפה לקשייהם של ילדים עם אוטיזם, הופכים את המפגש עם הילדים האלה לנורמטיבי יותר, ומקלים על שילובם. עם זאת, זהו צעד ראשון ויוצא דופן שיש לברך עליו).
  4. אילו עוד בובות מייצגות הייתם מציעים להוסיף לתכנית זו או לתכניות אחרות? (למשל דמות של ילד על כיסא גלגלים, דמות של ילד בלי יד או רגל וכו').
  5. מדוע לדעתכם אמרה מפעילת הבובה, סטייסי גורדון (שהיא אם לילד אוטיסט בעצמה) – "…הייתי רוצה שהדמות הזאת תהיה כבר לפני שנים, כשהילד שלי היה בגיל שבו צופים ב'רחוב סומסום'"? הסבירו.
  6. אם נכיר יותר לעומק ילדים שמתמודדים עם כל מיני סוגים של חריגוּת, איך לדעתכם זה יכול לעזור לנו במפגש איתם במציאות?
  7. האם אתם מכירים ילדים או אנשים עם שונוּת בסביבתכם? מה תוכלו לספר על כך?
    אוטיזם מהו
    אוטיזם הוא קושי מולד. ילדים עם אוטיזם מתקשים להבין את הסיטואציה החברתית סביבם ולקרוא את רגשותיהם של האחרים. הם גם מתקשים לבטא את רצונם ואת רגשותיהם שלהם בדרך שתהיה מובנת לסביבה.
    ילדים עם אוטיזם מתקשים להתמודד עם שינויים בסדר הקבוע שהם רגילים אליו. רבים מהם נוטים לחזור שוב ושוב על אותן התנהגויות או על אותם משפטים. ייתכן שהחזרות האלה נותנות להם להרגיש יותר ביטחון בעולם שנראה להם מבלבל.
    אוטיזם מוגדר כרצף אוטיסטי. זאת משום שאין אדם אחד עם אוטיזם הדומה לאחר. ילדים עם אוטיזם יכולים לסבול מהתפרצויות זעם או להיות שקטים ורגועים; להיות עצמאיים או תלויים באחרים; בעלי יכולת מילולית מצוינת או חסרי יכולת דיבור; מחוננים או בעלי יכולת שכלית נמוכה, וכן הלאה. ובין כל שני קצוות כאלה יש הרבה דרגות ביניים.

 

 

מאגר פעילויות בנושא מודעות לאוטיזם

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן