מאמר
מנהיגות ומשמעת – תוכנית התערבות מקיפה לטיפול בבעיות משמעת ואלימות
אייל זמיר

אייל זמיר, מנהל המכון למנהיגות הומנית טוען שלפיתוח מנהיגות של מורים ותלמידים חשיבות גדולה מאוד בכל הקשור לטיפול בבעיות משמעת ואלימות.

תוכן

לפיתוח מנהיגות של מורים ותלמידים חשיבות גדולה מאוד בכל הקשור לטיפול בבעיות משמעת ואלימות. כדי להבין את הקשר הזה נרחיב מעט בנושא מנהיגות בכלל ומנהיגות הומנית בפרט.

מה בין ניהול למנהיגות?
מנהיגות מבוססת על ערכי מפתח. ניהול הוא חבילת עסקאות.
בניס וננוס (1985) מאפיינים את המנהיגות כבעלת מטרות מוסריות המרוממת את האנשים, כלומר, מנהיגים יכולים לבחור מטרות וחזון המבוססים על ערכי מפתח של העובדים ויוצרים ארכיטקטורה ארגונית התומכת בהם. מנהיגות יכולה להוליך אנשים לרמות גבוהות יותר של הכרה ומודעות לערכים.

ניהול לעומת זאת מורכב ממערכת של עסקאות חוזיות, "אתה תעשה את התפקיד הזה ותקבל את התמורה הזו", או כ"חבילה של עסקאות והסכמים". מושאי החליפין אינם טריוויאליים: משרות, בטחון, כסף, אבל התוצאה במיטבה היא היענות, במקרה הרע היא ציות מלא תרעומת. התוצאה הסופית של המנהיגות היא שונה לחלוטין: העצמה. לא רק רווחים ומשכורות גבוהים יותר, אלא תרבות ארגון המסייעת לעובדים ליצור תחושת משמעות בעבודה ורצון לאתגר את עצמם לחוות הצלחה.

מנהיגות היא יצירת שינוי, ניהול הוא שליטה במורכבות.

מה היא מנהיגות הומנית?
ממחקרים על מאות ארגונים מצליחים, שנערכו ב- 10 השנים האחרונות בארה"ב ושפורסמו בכתבי עת מקצועיים דוגמת HARVERD BUSINESS” REVIEW” ואחרים, עולה שהגורם העיקרי, שמבחין בין ארגונים אלה לבין ארגונים פחות מצליחים הוא גורם המנהיגות ובעיקר, אותו חלק במנהיגות, שעוסק ביחסים הבין אישיים והתוך אישיים.

המנהיגות ההומנית פועלת בתחום מרתק זה של מנהיגות, העוסק ברגשות.
עיקריה ותכניה אינם עוסקים רק במנהיגות אלא בנושאים רבים אחרים, כך במערכת החינוך עוסקת המנהיגות ההומנית בנושאי משמעת, מצוינות, גיבוש, אקלים בית ספרי ועוד..

המנהיגות ההומנית מתייחסת לשלוש קבוצות במבנה הארגוני ובכך היא קובעת טיפולוגיה של מנהיגות.
הקבוצה הראשונה, היא קבוצת האנשים, שאינם מנהלים או, אינם מופקדים על איש. בחברות – אלה העובדים, במשפחה – אלה הילדים, ובבית הספר – התלמידים.
הקבוצה השנייה, היא קבוצת העובדים, שיש לה אחריות על אחרים, בבית הספר אלו המורים.
הקבוצה האחרונה היא המנהלים של הארגון, בבית הספר זהו מנהל בית הספר וכן צוות ההנהלה.

לכל אחת מ – 3 הקבוצות הללו קיימים מאפיינים תפקודיים ואישיותיים של היבטי מנהיגות.

התפיסה הפילוסופית, שעומדת בבסיס המנהיגות ההומנית עולה מהפסיכולוגיה ההומניסטית, שדוגלת בחופש האדם ובמיצוי יכולותיו וכשרונותיו ומכאן שמה.

תפיסת עולמה של המנהיגות ההומנית היא, שמנהיגות היא "האומנות של ניהול רגשות". מבחינה זו היא מציבה כיוון שונה מהותית מתפיסות מנהיגות אחרות שעוסקות בשליטה, בכוח, במרכזיות המנהיג וכדומה.

אחת מההבנות החשובות של המנהיגות ההומנית היא, שכולם מנהיגים ולא רק המנהלים. בארגונים, אם כן, העובדים בכל הרמות הם מנהיגים. כך גם בקבוצה החברתית שלנו כמו גם בחיי המשפחה – כולם מנהיגים (ההורים והילדים) ובבית הספר – המנהל, המורים והתלמידים.

פיתוח מנהיגות תלמידים הנו חלק משמעותי ולעיתים קריטי. בעקרון, היכן שלא נפתח באופן אקטיבי, או נתמוך, בפיתוחה של מנהיגות אישית של תלמידים, כמעט תמיד נמצא התפתחות של אלימות ומנהיגות שלילית בקבוצה.

מה שקבוצת תלמידים מנהיגים שנמצאת בזמן אמת בכל מקום מסוגלת לעשות לא יצליח אף מורה לעשות, ותהיה סמכותו או דמותו החיובית טובה ככל שתהיה.

משמעת ומנהיגות הומנית
בעיות של משמעת ואלימות קשורות להיבטים רגשיים ולא רק לנושאים מבניים או ניהוליים ועל כן פיתוח של מנהיגות מורים ותלמידים עשוי להיות אפקטיבי מאוד בטיפול בנושאי משמעת ואלימות.

הדרכים שיש לפתח הן כדלקמן:
* תרבות בית ספרית תומכת משמעת כך שהילד יהיה ממושמע ללא קשר למורה זה או אחר
* מנהיגות של מורים שתסחוף ותיצור הנעה ומחויבות רגשית בקרב התלמידים
* מנהיגות בצוות המורים שתאפשר שיתוף פעולה הדוק ויעיל בין מורים להורים
* מנהיגות תלמידים – היכן שלא נפתח מנהיגות תלמידים כמעט תמיד תצמח מנהיגות שלילית.
* תיאום ואחידות בין מורים הן לגבי דירוג בעיות משמעת והן להתייחסויות או לעונשים הנדרשים.
* למידה של אסטרטגיות וטקטיקות לטיפול בנושאי משמעת ואלימות

המכון למנהיגות הומנית עוסק בפיתוח מנהיגות מורים ובטיפול בנושאי משמעת ואלימות בקרב עשרות רבות של בתי ספר ברחבי הארץ. מנהל המכון, אייל זמיר, הוא בין מקימי בית הספר למנהיגות של צה"ל והשילוב בין ההבנות והידע בנושאי מנהיגות לבין ההבנה הידע והניסיון בחינוך הוביל לפיתוחה של תוכנית ההתערבות המיוחדת.

תוכנית ההתערבות כוללת את המרכיבים הבאים :

* הרצאת מבוא – שלבים בהתפתחות המוסרית של הילד, האם לפחד מעונש יש תוצאות חיוביות? מה הם מגבלות הענישה? התייחסויות פוסט מודרניות לאכיפה של משמעת, הבנות פילוסופיות ופסיכולוגיות על טבע האדם על ציות לנורמות ועל ניהליזם, המלחמה על קווי הגנה, משמעת והומניות.
* אסטרטגיות – על עקרונות אי הידיעה, התערבויות של הורים, מתן תמיכה ל"מורים חלשים", תפריט עונשים, תיאום בין המורים, התחשבות בבעיות התלמיד, פיתוח אחריות של תלמידים , ייצובה של תרבות ארגונית תומכת סדר כבוד ומשמעת.
* טקטיקות- טיפול ביחיד ובקבוצה, טכניקות גישור וקישור, התייחסות לעונש קולקטיבי,התייחסות לחריגים, ההתייחסות לטובים, טכניקות לעיצוב התנהגות,תקשורת לא מילולית.
* סדנאת גיבוש – בסדנא זו דנים המורים בכל הנושאים התיאורטיים והיישומים שעלו במפגשים ומגבשים לעצמם את הכלים והתרבות שמתאימים לבית הספר.
* תמיכה לצוות היגוי – בתום החלק הראשון, נבחר צוות היגוי שמטרתו יישום
הפרוייקט בבית הספר. המכון למנהיגות הומנית מלווה את צוות ההיגוי בתהליך
היישום.

לפרטים נוספים :
המכון למנהיגות הומנית
טל – 03 – 6411670

ביבליוגרפיה

אייל זמיר, מנהל המכון למנהיגות הומנית

לחצו להמשך קריאה
הקטן