תוכן
כיצד נתפס מורה טוב בעיני תלמידים? מחקרים שונים, העוסקים בפרספקטיבה של תלמידים לגבי סוגיות שונות, שופכים בחלקם אור על תפיסת התלמידים את מוריהם:
לפי מייגן (Meighan, 1981) המורים נתפסים כטובים על ידי תלמידיהם כאשר מתקיימים בהם תנאים אלה: הם חייבים בראש וראשונה להיות אנשים חמים הנוקטים יחס אישי כלפי תלמידיהם. הם מבינים וסבלניים, מעודדים את תלמידיהם ומשבחים אותם בכל עת שאפשר. מקשיבים לתלמידים ומעניקים להם הזדמנויות לדבר ולנקוט יוזמה. אנשים טובי לב, נעימים וצנועים המסוגלים לנהוג בחוסר פורמליות. הם מוכנים לשמוע דברי בקורת מתלמידים ואינם מצפים שכל התלמידים יהיו תמיד כנועים. חשוב כמו כן לדעת התלמידים, שמורים ישתפו אותם ביותר פעילויות מהרגיל וישקיעו מאמץ ליצור קשר עם הוריהם. בנוסף, שידייקו להגיע לשיעוריהם, לא יעזבו בקלות את ביה"ס, ויפגינו בשיעורים מידה סבירה של התלהבות.
בעבודה זו בחרתי לבחון שנית מהן העדפותיהם של תלמידים בימינו באשר לתכונות המרכיבות פרופיל של מורה טוב. השערותי במחקר זה הן:
א. כי קיים משקל רב למאפייני מנהיגות בין המאפיינים אשר תלמידים מייחסים למורה טוב
ב. כי קיים שוני בין המשקל שמייחסים תלמידים למאפיינים מנהיגותיים לבין המשקל שמייחסים מבוגרים למאפיינים מנהיגותיים.