מערך שיעור
משתעממים והורסים
נועה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

החופש הגדול מזמן הרבה זמן פנוי ולעיתים השעמום גורר התנהגות הרסנית. מרות הפעילות לעודד ילדים למצוא דרכים ליהנות, לנוח ולנצל את הזמן בצורה הטובה ביותר מבלי להשתעמם ולהרוס.

רקע

"סתם, מתוך שעמום", כך הסביר נער בן 13 תושב בית שאן את מסע הוונדליזם שלו ושל שלושת חבריו בני גילו, שבסופו ריסס צלב קרס על בניין מרכזי בעיר (מתוך (walla).

במצב של שעמום ופסיביות ללא פיקוח הורי אין פלא כי ימי החופש הגדול "מצטיינים" שנה אחר שנה בסטטיסטיקה לא סימפטית ומסוכנת של ריבוי מעשי אלימות, תוקפנות וונדליזם מעשה ידיהם של ילדים ובני נוער חסרי מנוח.

ניתן להתמודד בדרכים שונות עם ונדליזם ועם הרס. למשל, עמותת קול אחר משדרות יצאה במבצע מחיקת כתובות גרפיטי גזעניות מקירות.

מומחים ממליצים להורים ולמחנכים דרכים למניעת ונדליזם והרס בגלל השעמום בחופש או בשביתה. למשל:

תכנון החופשה
הצבת גבולות
חיזוק הילדים על-ידי שיתוף
התייעצות והצבת אתגרים

בפעילות זאת הילדים יעסקו באירוע: שני ילדים מתלבטים לגבי תעסוקה בחופש הגדול ויציעו הצעות לארגון הזמן במהלך החופש. המטרות של התעסוקה בחופש הגדול: ליהנות, לנוח ולנצל את הזמן בצורה הטובה ביותר מבלי להשתעמם ולהרוס.

מטרות

לעודד ילדים למצוא דרכים ליהנות בחופש הגדול, לנוח ולנצל את הזמן בצורה הטובה ביותר מבלי להשתעמם ולהרוס.

הנחיות

קראו לתלמידים את האירוע הבא, ודונו בשאלות שאחריו.

 אירוע: איזה שעמום יהיה…

– "איזה כיף! עוד שבוע החופש הגדול מתחיל!" אמרה תמר לנועם.
– "אני – רק טלוויזיה ומחשב כל היום, ולא יגידו לי מה לעשות!" חייך נועם.
– "אבל זה נורא משעמם אחרי כמה ימים…" חשבה תמר בקול.
– "זה מה יש! מה עוד אפשר לעשות??" ענה נועם בכעס.
– "בוא נחשוב על רעיונות ונתכנן את החופש."
– "את נשמעת כמו אימא שלי!" התרגז נועם, "מה יש לתכנן?"
– "בוא נציע רעיונות, ואולי נחשוב על דברים טובים?" הציעה תמר…

שאלות

1. מה אפשר לעשות בחופש הגדול, כדי שנוכל ליהנות, לנוח ולנצל את הזמן בצורה הטובה ביותר?
2. האם חשוב לתכנן פעילויות לזמן החופשה? מדוע?
3. "השעמום הוא מקור כל הרוע!" – האם אתם מסכימים עם המשפט? הסבירו.

 © שימו לב:  

האירוע נמצא גם במדור אני והחבר'ה. תוכלו להפנות לשם את התלמידים לאחר הדיון, כדי שימשיכו ויביעו דעה מנומקת לדיון המתקיים שם.

 עבודה בקבוצות

1. חלקו את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תציע רעיונות לפעילות בחופש הגדול.
2. הפעילויות יכולות להיות משותפות לכל הכיתה או לקבוצות של ילדים או אישיות.
3. כתבו על הלוח את כל ההצעות של התלמידים בטבלה כזאת:

פעילויות לכל הכיתה

פעילויות לקבוצה

פעילויות אישיות

הצעה: הכינו לוח מיוחד להצעות ולהמלצות לפעילויות בחופש.

שאלות לדיון

1. בזמן חופשות (או בשביתה) יש יותר אלימות, הרס וונדליזם. מדוע זה קורה, לדעתכם?
2. האם בזמן חופשה גם אתם רבים יותר, מתרגזים בקלות ואפילו מתנהגים באלימות כלפי אחים, כלפי חברים או כלפי רכוש? ספרו על כך.
3. מה ניתן לעשות, כדי להפחית תופעות שליליות בזמן חופשה מלימודים?

לחצו להמשך קריאה
הקטן