שיר דרור, דינה ציונית, עינת שמחי ברום ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי
הפעילות עוסקת בנושא עבודת צוות והערך המוסף שיש לה על פני עבודה יחידנית. הפעילות מיועדת לכיתות ה-ו.
רקע
צוות הוא קבוצה של אנשים התלויים זה בזה במידה רבה, מתוך כוונה להשיג מטרה משותפת ומתוך הסכמה שהדרך היחידה להשגת אותה מטרה היא באמצעות עבודת צוות (Parker, 1990).
מטרות
א. התלמידים ילמדו מהם יתרונותיה של עבודת הצוות.
ב. התלמידים ילמדו מהם מרכיבי עבודת הצוות.
ג. התלמידים יחוו פעילות משותפת, הדורשת שיתוף פעולה.
הנחיות
משימה להמחשת חשיבות עבודת הצוות
חלקו שישה בלונים מנופחים או תנו לתלמידים לנפח ולקשור שישה בלונים.
הזמינו שני מתנדבים.
הסבירו למתנדב הראשון שמרגע שתינתן לו הנחיה, יעמדו לרשותו שלוש דקות. במהלכן עליו לדאוג שכמה שיותר בלונים מנופחים יישארו באוויר. לפני תחילת המשימה, יעמדו לרשותו 60 שניות לתכנון המשימה.
אין להנחות את התלמיד להזמין מתנדבים נוספים, אך אם הוא מבקש לעשות זאת, השיבו בחיוב.
הסבירו למתנדב השני כי הוא אחראי להוצאת הבלונים שייגעו ברצפה/ בשולחן/ בכיסא – מהמשחק.
שאלו את המתנדב ולאחר מכן את הכיתה:
מה סייע לך במשימה?
מה יכול היה לעזור לך?
אם בסבב הראשון התלמיד לא הזמין תלמידים נוספים, אפשרו לאותו תלמיד או למתנדב אחר לבצע שוב את המשימה עם תלמידים נוספים, ולאחריה עמדו על ההבדלים בעזרת הכיתה.
דונו עם התלמידים במאפייני העבודה הקבוצתית שלהם:
כיצד התבצע שיתוף הפעולה?
מה סייע לתלמידים שלקחו חלק במשימה ומה עיכב אותם?
אם היו מבצעים את המשימה פעם נוספת – כיצד היו מייעלים אותה?
סכמו מדברי התלמידים עקרונות פעולה לעבודת צוות, ואם זה אפשרי, כתבו אותם על הלוח.
בין העקרונות לעבודת צוות: – הצבת מטרה משותפת – תלות הדדית של חברי הקבוצה זה בזה – מחויבות למטרה, לקבוצה – תקשורת – חלוקת תפקידים
סרטון להמחשת עבודת צוות בטבע
הקרינו את הסרטון (32 שניות)
שאלו את התלמידים:
– כיצד נמלה עובדת בצוות? – מה למדתם מהסרט לגבי שיתוף פעולה, עבודה בצוות? – האם יש לכם דוגמאות נוספות להצלחה כשמשתפים פעולה, בניגוד לכישלון של אדם/פועל יחיד?
חשפו את העובדות הייחודיות לחיי הנמלים.
הידעת?
– ההצלחה של הנמלים מיוחסת לארגון החברתי המפותח שלהן, וכן ליכולתן לשנות את מקום המגורים שלהן, לנצל משאבים מסוגים שונים ולהגן על עצמן.
– חברות של נמלים מתאפיינות בחלוקת עבודה, בתקשורת בין פרטים וביכולת לפתור בעיות מורכבות.
– הנמלים מתוחכמות, ישנם מינים מסוימים של נמלים המשתמשים ב"פרומוני הטעיה", כדי לבלבל נמלים עוינות ולגרום להן להילחם זו בזו.
מה הייתה המטרה המשותפת של הנמלים? הגנה על הוולדות.
כיצד פעלו להשגת מטרה זו? שיתוף פעולה שהתבטא בכך: כל נמלה חטפה זחל או גולם כדי להציל אותו, התקשורת נעשתה באמצעות פרומון האזעקה, רק האויב נותר בחזית מול התוקף האפשרי.
האם לנו ככיתה יש מטרה משותפת? אם כן, מהי וכיצד אנחנו פועלים להשגתה? הישגים לימודיים וקשרים חברתיים. כדי שהכיתה כולה תוכל להתקדם, כל אחד מהתלמידים מבצע מטלות, תלמידים חזקים מסייעים לחלשים יותר, יש שיעורי תגבור וכדומה. מבחינה חברתית, ישנם שיעורים שמתקיימים בקבוצות, יש פעילויות חברתיות במסגרת בית הספר ומחוצה לו.
ב. פרטו מהם היתרונות שבעבודת הצוות של אווזי הבר:
מבנה הטיסה מאפשר לכל פרט להגביה עוף בזכות משק כנפיו של האווז שנמצא לפניו.
הטיסה במבנה יעילה בכ-70% יותר ממעופו של אווז בודד.
בזכות היתרונות של הטיסה במבנה, הלהקה מסוגלת להגיע למחוזות רחוקים יותר.
מהם העקרונות שמאפשרים ואף מעודדים את עבודת הצוות של אווזי הבר? אנא פרטו.
משוב שלילי מיידי: אווז הנושר מן המבנה חש מיד בהתגברות החיכוך בינו לבין האוויר, וממהר לתקן את מסלולו אל המיקום הנכון, שיאפשר לו ליהנות מתנאי מעוף משופרים.
תמיכה: כאשר המנהיג מתעייף הוא עובר לסוף המבנה ואווז אחר תופס את מקומו; כאשר אחד מחברי הלהקה אינו חש בטוב ונאלץ לנחות ולחנות, חבר להקה אחר מצטרף אליו כדי להגן עליו ולעזור לו.
עידוד: חברי הלהקה נוהגים לעודד את מנהיגם בעת הטיסה בקריאות עידוד.
בקשו מכמה תלמידים לשתף בתשובותיהם לסעיפים א ו-ב.
שאלו את התלמידים איך עבודת הצוות באה לידי ביטוי בכיתה, ומהם העקרונות המאפשרים את הצלחתה?
אפשרו לכל התלמידים המעוניינים בכך להציג את תוצריהם מחלק ג. אם התלמיד מציג תוצר ויזואלי (ציור/ איור וכדומה), בקשו ממנו להרחיב אודותיו.
לסיכום, שאלו את התלמידים:
מה חשוב לזכור בעבודת צוות?
מה למדתם היום בפעילות?
האם בכוונתכם ליישם את הידע החדש שרכשתם על עבודת צוות בעתיד? אם כן, כיצד?