על הסרט
חבורת ילדים מציקה לאביתר באופן קבוע. ילדים אחרים רואים מה קורה אך אינם מתערבים. האלימות כלפיו הולכת ומסלימה עד למצב של פגיעה פיזית. רק בשלב זה כמה ילדות מחליטות לגשת ליועצת ולחשוף את הפרשה.
חבורת ילדים מציקה לאביתר באופן קבוע. ילדים אחרים רואים מה קורה אך אינם מתערבים. האלימות כלפיו הולכת ומסלימה עד למצב של פגיעה פיזית. רק בשלב זה כמה ילדות מחליטות לגשת ליועצת ולחשוף את הפרשה.
חבורת ילדים מציקה לאביתר באופן קבוע. ילדים אחרים רואים מה קורה אך אינם מתערבים. האלימות כלפיו הולכת ומסלימה עד למצב של פגיעה פיזית. רק בשלב זה כמה ילדות מחליטות לגשת ליועצת ולחשוף את הפרשה.
מעין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב 27.5.05. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים לכך גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל.
המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים
הסרט באדיבות: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל
תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות
מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב ולהתעמק בפרטים וברמזים הטמונים בו.
1. צפו בסרט עם התלמידים.
2. ספרו על הנערה מעיָן ספיר ועל נסיבות הירצחה.
3. קיימו את הפעילות בכיתה.
הפעילות
צפו בסרט עם התלמידים.
בקשו מהתלמידים למלא את השאלון הבא. בשאלון יקבלו התלמידים משוב מידי על העמדות שלהם ועל התנהגותם ביחס לעמידה מהצד.
דיון לאחר הצפייה בסרט. שאלו:
מה דעתכם על ההתנהגות של הקבוצה לאביתר?
הפנו את תשומת לבם של התלמידים לכך שישנה הסלמה ביחס לאביתר: הצקות, דחיפות, חיטוט בתיק ועד לאלימות פיזית…
האם אביתר היה יכול לעשות משהו בעניין?
מה הייתם מציעים לו לעשות?
מה אתם הייתם עושים אם מישהו היה מציק לכם? באיזה שלב מהשלבים הנ"ל?
מתי בחרו הצופים מהצד בסרט לדווח ליועצת על האלימות כלפי אביתר?
כצופים באלימות ההולכת וגוברת כלפי אביתר, מתי אתם הייתם מחליטים לדווח או להתערב?
האם אתם מכירים מקרים של עמידה מהצד? ספרו על עמידה מהצד מהיבטים חיוביים ושליליים.
בקשו מהתלמידים לענות על השאלה
– מדוע לדעתכם החליטו יוצרי הסרט לקרוא לו "עיניים עצומות לרווחה"? למה התכוונו?
לסיכום הפעילות: בקשו מהתלמידים לחשוב כיצד אביתר מרגיש או חושב. לכאורה הוא נראה אדיש ואינו מגיב למה שעושים ושאומרים לו. אבל האם כך הוא באמת?
בקשו מהם לספר על כך כאילו נכנסו לנעליו של אביתר באחד המקרים שצפו בהם בסרט.
לפי הנוסח הבא: בחרתי להתייחס לאירוע שבו ……………………………………………………
באותו רגע חשבתי……………………………………………………………………………………..
הרגשתי ש……………………………………………………………………………………………….