שאלה ותשובה
ענישה או שקט תעשייתי?

עינב לוק, מנהלת היחידה למניעת אלימות שפ"י, עונה על שאלה בנושא תגובה לאירוע אלימות בבית הספר.

עינב לוק מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י, משרד החינוך.
שאלה

במקרה של אלימות שכוללת סטירה חזקה, סחיבת השיער תוך כדי טלטול הראש, והחזקת הזרוע בכוח, (מצד ילדה בת כיתתה של ביתי לבין ביתי), העונש שניתן על ידי מנהלת בית הספר היה שש שעות שהייה מחוץ לכיתה בלבד. האם זה עונש שירתיע את הילד/ה האלים לחזור על המעשה שנית או לחשוב פעמיים במקרה חוזר של שימוש בדרך אלימה כדרך תגובה?
מתוך מאמרים שקראתי על דרכי ענישה בנהלי משרד החינוך, ישנה טבלת דרגות למעשי אלימות, אני מצרה בתוקף על החלטת מנהלת התיכון לדרך הענישה!!! מהם הדרכים בהם עליי לפעול כדי לערער על החלטה זו?

תשובה

אני מבינה את הדאגה ותחושת התסכול העולים מפנייתך.
מוגנות ילדנו היא הדבר החשוב ביותר לנו כהורים.

כאשר מתרחש מקרה אלימות כפי שתיארת, על הצוות החינוכי לעצור באופן מיידי את האירועי ולערוך שיחת ברור עם המעורבים בו.
מטרת שיחה זו היא לברר את העובדות לאשורן. צריך לקחת בחשבון שלעיתים זוהי משימה לא פשוטה שכן עלולות להיות סתירות בין המעורבים לגבי פרטי ההתרחשות.
התגובה המשמעתית במקרים שאינם מחייבים דיווח לרשויות החוק, נתונה לשיקול דעת מנהל בית הספר בהתאם לטווח התגובה המוצע בחוזר מנכ"ל.
חשוב לציין שהמנהל מחויב לשמירה על פרטיות ואינו רשאי לחשוף את התגובה המשמעתית שנקט בפני הורים של תלמיד אחר.
מכיוון שהפרטים המלאים מפי שני הצדדים ומכלול התגובה אינם מובאים כאן, אין אפשרות להתייחס באופן פרטי למקרה זה.
אולם בכל מקרה, אנו ממליצים לפנות למנהלת בית הספר והמחנכת של בתך ולערוך עמן פגישה שבה תדברו על התחושות של בתך ושלך כהורה.
בפגישה תוכלו לבקש מאנשי הצוות לפרט את התכנית שלהם לשמירה על מוגנות התלמידים ואולי גם להציע את שיתוף הפעולה שלכם למען הצלחת התכנית.

להלן מצורפת הטבלה מחוזר מנכ"ל 

טבלה ב': טיפול באירועי אלימות

חלק א': אירועי אלימות שלא חלה עליהם חובת דיווח על פי חוק או על פי נוהל

דוגמאות לאירועי אלימות שלא חלה
עליהם חובת דיווח על פי חוק או על פי נוהל            

דיווח

טווח התגובה

–    אלימות מילולית חמורה (איום, לעג על       רקע גזעני, פגיעה בכבוד ההורים, אחר)

–    אלימות מילולית בעלת גוון מיני

–    אלימות פיזית (בעיטה, נשיכה, דחיפה,       צביטה, סטירה, מכה)

אין

פעולות חובה

–   עצירת האירוע

–   שיחת בירור

–   יידוע מחנך הכיתה

– תיעוד האירוע והטיפול בו

לשיקול דעת הצוות החינוכי

–   שיחות המשך עם התלמידים המעורבים

–   אזהרהיידוע ההורים של הפוגע והנפגע

–   הטלת עבודה בנושא "אלימות וסכנותיה"

–   שיחה עם הכיתה תוך שמירה על צנעת הפרט

–   ביטוי בתעודה: הורדת ציון/ הערה בסעיף      "התנהגות"

–   בבית הספר היסודי: השארת התלמיד בזמן      ההפסקה בהשגחת מבוגר

–   בכל שלבי החינוך: אפשרות של העברה לכיתה      מקבילה באופן קבוע על פי החלטת המועצה      הפדגוגית

–   בניית תכנית חינוכית אישית לצורך טיפול      (בתכנית תיכלל, בין היתר, תרומה לקהילה,      עשייה חינוכית מתקנת כמו הרצאות, לקיחת      אחריות בתחום הרלוונטי וכו')

–   בחינוך היסודי: השעיה לטווח שבין 2-1 ימים

–   בחינוך העל-יסודי: השעיה לטווח שבין 4-1 ימים

בברכה,
עינב לוק

מנהלת היחידה למניעת אלימות

שירות פסיכולוגי ייעוצי
משרד החינוך

לחצו להמשך קריאה
הקטן