מערך שיעור
פשרה הוגנת
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות לפתוח יכולת ובעזרתה להגיע לפשרה במהלך סכסוך.

רקע

פשרה היא לפעמים פתרון "לא הוגן". אם עושים פשרה, למעשה לא עושים צדק עם הצד הצודק. זה נכון. אבל אם המטרה היא לפתור את הסכסוך לפעמים אין בררה. פשרה היא הדרך לפתור סכסוכים. אסור לשכוח גם שלכל צד הצדק שלו, לכן פשרה היא הדרך שלמעשה עושה צדק עם שני הצדדים. בהפעלה זאת נעסוק בשאלה – האם פשרה היא תמיד הדרך הטובה ביותר בפתרון סכסוכים? ונתרגל דרך מעשית למציאת פתרון לסכסוך.

מטרות

פיתוח יכולת להגיע לפשרה במהלך סכסוך.

הנחיות

בפעילות זאת שבעה שלבים.

שלב א: אירוע

בחצר בית הספר יש מגרש כדורסל אחד. ילדי כיתה ו הגיעו למגרש מיד אחרי הצלצול, ארגנו קבוצה והתחילו לשחק. ילדי כיתה ה הגיעו מעט מאוחר יותר ועמדו בצד… יום אחד הגיעו ילדי כיתה ה למגרש הכדורסל בדיוק עם הצלצול, ממש ביחד עם ילדי כיתה ו. שתי הקבוצות נעמדו זו מול זו, החלו להתווכח, ומהר מאוד הפך העימות לקרב אגרופים לוהט. למקום הוזעק המורה התורן. הוא הצליח להפריד בין הרבים, ושאל אותם מה קרה.

שלב ב: משחק תפקידים
ירון, נציג של כיתה ו, מציג את האירוע מנקודת המבט של ילדי כיתה ו.
דניאל, נציג כיתה ה, מציג את האירוע מנקודת המבט של ילדי כיתה ה.

שלב ג: תרגיל

1. הכינו שלוש כרטיסיות. על אחת ציירו אוזן, על אחת ציירו פה ועל אחת לב.

2. סדרו במרכז החדר שלושה כיסאות, כל כסא יסומן באחת הכרטיסיות.

3. בחרו תלמיד או תלמידה שתפקידו/ה יהיה לוודא שהצדדים ממלאים את תפקידם לפי הישיבה בכסא. הוא (או היא) יהיה אחראי לשאילת שאלות נוספות עד שלדעתו כל צד הבהיר עד הסוף את עמדתו. התלמיד הזה נקרא המגשר, כלומר מי שתפקידו לגשר בין הצדדים. המגשר יושב בכסא הלב.

4. רק מי שיושב בכסא הפה מדבר, ומי שיושב בכסא האוזן רק מקשיב.

5. הצדדים ממשיכים להתחלף בתפקידים, עד שהם מציגים את כל טיעוניהם והבעיה ברורה לכל הצדדים.
6. לאחר ההבהרות יבקש המגשר מכל צד להעלות הצעות לפתרון הבעיה.

– האם, לדעתכם, במקרה כזה יכולה להיות פשרה?
– מה צריך לעשות כל אחד מהצדדים כדי להגיע לפשרה?
– האם פשרה תמיד כוללת ויתור?
– האם היה הבדל ביכולת להגיע לפשרה, כאשר נציגי הצדדים עבדו על-פי שיטת הכיסאות? מה היה ההבדל?

שלב ד: אירוע
גלי ונדב הופיעו לפני שופט. גלי טענה שנדב גנב ממנה מאה שקלים. נדב הכחיש וטען כי מעולם לא נגע בכספה של גלי. השופט חשב לעצמו כי איננו יכול לדעת אם נדב לקח או לא לקח את כספה של גלי, ועל כן פסק פשרה: נדב ישלם לגלי רק את מחצית הסכום.

– מה דעתכם על פסק הדין? האם הוא צודק?

שלב ה: עימות (1)

עם מי אתם מסכימים? מדוע?
– אם עושים פשרה, למעשה לא עושים צדק עם הצד הצודק.
– לכל צד הצדק שלו, לכן פשרה היא גם הדרך שלמעשה עושה צדק עם שני הצדדים.

שלב ו: עימות (2)
עם מי אתם מסכימים? מדוע?

– פתרון לא צודק הוא פתרון לא הוגן!
– חשוב יותר להגיע לפתרון מאשר להתעקש על הצדק!

שלב ז: תרגיל סיכום

לפניכם חמישה פתרונות אפשריים לסכסוך בין שתי הכיתות מהפעלת הפתיחה.
איזה פתרון נראה לכם? מדוע?

1. כל כיתה תשחק בחצי מהזמן.

2. תיערך הגרלה – מי שיזכה ישחק במגרש.

3. שתי הכיתות יוותרו ולא ישחקו במגרש.

4. כיתה ו תשחק היום וכיתה ה תשחק מחר.

5. כיתה ה תשחק היום וכיתה ו תשחק מחר.

6. אחר…

לחצו להמשך קריאה
הקטן