מערך שיעור
ראוי לציון
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת באיזון שבין חשיבות ההישגים והחשיבות של שיפור אקלים בית-הספר ושל ההתמודדות עם האלימות.

רקע

תלמידים "טובים" – מי הם?
כידוע לכם, בחמש השנים האחרונות הדגישו משרד החינוך ומבחני המיצ"ב את חשיבותם של ההישגים; עם זאת, גם החשיבות של שיפור אקלים בית-הספר ושל ההתמודדות עם האלימות חוזרת ועולה. ואכן, כולנו מאמינים בחשיבות ההצלחה וההישגים בלימודים, אך איננו מתעלמים מערכים נוספים שבית-הספר אמור להנחיל לתלמידיו: כבוד הדדי, סובלנות, קבלת האחר והשונה, עזרה הדדית, ושהתלמידים 'יֵצאו מכאן בני אדם'.
הצורך להוכיח הצלחה בשני התחומים האלה מעלה מספר שאלות:
א. האם לבית-הספר יש זמן ואפשרות לעסוק גם בחינוך בלחץ המופעל עליו להגיע להישגים
גבוהים?
ב. האם הלחץ המופעל עלינו להגיע להישגים, גורם לנו לשכוח ערכים חשובים נוספים?
ג. האם הצורך להגיע להישגים אינו פוגע בחינוך לערכים, אינו מאפיל עליו, אינו ממקד את כל תשומת הלב בציונים?
ד. האם התלמידים נמדדים רק על-פי הציונים שלהם ולא על-פי ההתנהגות שלהם בחברה?
ה. מה חשוב יותר – ציונים או התנהגות? הצלחה במבחנים או חברות ויחס אנושי?

מטרות

לבחון ולהעריך מחדש את הערכים המנחים את צוות בית-הספר בהחלטותיו ובפעולותיו.

הנחיות

בפעילות זאת ארבעה שלבים.

שלב א: משחק תפקידים.
למנחים (מורים שיחליטו לקחת על עצמם את התפקיד):
1. חלקו את המשתתפים לקבוצות, ובקשו מהם לקרוא את האירוע (ראו בהמשך).
2. כל קבוצה משמשת ועדה, שתפקידה להכריע בשאלה שתוצג באירוע.
3. לכל המשתתפים בקבוצה תפקידים מוגדרים (ראו בהמשך). אם יש בקבוצה יותר משתתפים ממספר התפקידים, ימלאו שני משתתפים את אותו התפקיד.
4. בעלי התפקידים ייצגו את העמדה לפי התפקיד שקיבלו (גם אם אינה עמדתם האישית).
5. בתום הפעילות (משחק התפקידים) תגבש הקבוצה החלטה קבוצתית.
הערות:
א. בתהליך גיבוש ההחלטה הקבוצתית (לפני קבלת ההחלטה) יבטאו כל המשתתפים את עמדותיהם האישיות האמתיות בחופשיות.
ב. הדמויות במשחק התפקידים יציגו את עמדותיהם: האם הם בעד או נגד? מה הם הקריטריונים שלהם לקביעת אות המצטיין?
בעלי התפקידים:
1. מנהלת בית-הספר.
2. מחנך הכיתה של שי.
3. מחנכת כיתה ו2.
4. נציג ועד ההורים.
5. יושבת ראש מועצת התלמידים.
6. יועץ בית-הספר.


האירוע: למי להעניק את אות התלמיד/ה המצטיין/ת?
לקראת טקס סיום הלימודים והמעבר לחטיבה התלבטו המנהלת סגן המנהלת, הרכזת החברתית, המחנכים של כיתות ו, יושבת ראש ועד ההורים, יושבת ראש מועצת התלמידים והיועץ החינוכי בשאלה: למי להעניק את אות התלמיד/ה המצטיין/ת של כיתות ו?
לכל המתלבטים לא היה ספק – שי הוא תלמיד מבריק! הציונים שלו גבוהים, הוא אפילו משתתף בחוגי מדע של תלמידים מחוננים, והוא גם פעיל בפרלמנט הצעיר בבית-הספר ומעורב מאוד בכל ההחלטות. אם כן, באופן טבעי נראה לכולם שהוא זה שצריך לקבל את האות. ההתלבטות נראית כמעט מיותרת. אבל, יושבת ראש מועצת התלמידים סיפרה שילדים מתלוננים על שי: הוא מארגן חרמות על ילדים חלשים ממנו, למסיבות שלו הוא אינו מזמין ילדים 'לא מקובלים', והוא גם משליט טרור בכיתה – מחליט איפה ומתי יתקיימו מסיבות, מה צריך ללבוש ואיך צריך להתנהג. המחנך שלו אישר את הדברים, אבל, לדעתו, שי נוהג כך רק משום שהוא מנהיג טבעי, ילד חכם, מבריק, שנמצא בדרגה אחת מעל כל הילדים בכיתה.


דיווח ודיון
למנחים:
1. דיווח: ההחלטה ונימוקיה – בקשו מנציגי הקבוצות לדווח למליאה על ההחלטה שגיבשו בקבוצות, ולנמק את החלטותיהם.
2.  דיון – דונו במליאה בדיווח של נציגי הקבוצות. בררו את הנקודות הבאות:
א. האם הייתה הסכמה בתוך הקבוצות ובין הקבוצות על ההחלטה?
ב. אם לא – מה היו חילוקי הדעות המהותיים?
ג. נסו לזהות את הערכים המרכזיים המתנגשים במקרה הזה.
3.  הצבעה – כל הצוות יצביע בשאלה: האם לתת לשי את אות התלמיד המצטיין?
הפעם כל המשתתפים יצביעו לפי השקפתם האישית ולא על-פי הדמות שייצגו.

שלב ב: מן העיתונות
בסקר שנעשה במסגרת מבחני המיצ"ב בקרב מנהלי בתי הספר, שבדק מהו הדבר החשוב להם ביותר בניהול בית הספר, בולט הנתון לפיו הדבר החשוב ביותר ל-80% מהמנהלים בבתי הספר היסודיים הוא קידום הישגיםמניעת אלימות, לשם השוואה, חשובה רק לכ-20% ממנהלי בתי הספר היסודיים.
(מתוך: חרומצ'נקו יולי, המיצ"ב: שיפור במתמטיקה, ירידה באנגלית – הממוצע נשאר נמוך, ארכיון הארץ, 18.8.2004)

1. האם הנתונים האלה מוכרים לכם מן המציאות בבית-הספר?
2. מה דעתכם על הנתונים האלה?

שלב ג: מחשבה – על התכנית לחינוך אישי בבת ים
התוכנית הבת ימית נבנתה על ידי הכת וצוות בעיריית בת ים בהשראת תוכנית אמריקאית של בתי ספר קטנים (Small Schools), תוכנית שבעשור האחרון נפוצה בשכונות מיעוטים עניות, "ראינו בתי ספר רוויי מצוקה, מוקפים גדרות תיל ועם גלאי מתכות בכניסה", תיאר הכת את רשמי הביקור של המשלחת הבת ימית בשיקגו. "מולם היו בתי ספר קטנים ואישיים עם הרכב אוכלוסייה זהה, אבל עם דשא מסביב ואווירה אחרת לגמרי. אפס אלימות ואפס ונדליזם, וכל הילדים שמסיימים מגיעים לקולג'".
(מתוך: חרומצ'נקו יולי, בבת ים מקווים שחונך לכל תלמיד יביא לעלייה בציונים וירידה באלימות, ארכיון הארץ, 30.8.2005)

1. מה דעתכם: האם אקלים בית-הספר משפיע על הישגי התלמידים? כיצד?
2. כיצד ניתן לשפר את אקלים בית-הספר כך שהתלמידים גם יצליחו בלימודים?

שלב ד: מי הם התלמידים "הטובים"
1. לפניכם רשימת תכונות של תלמידים.
2. סמנו בטבלה את התכונות, שלפי דעתכם הן: הכרחיות לתלמידים "טובים", הכרחיות אך לא מספיקות, ואת אלה שאינן נדרשות כלל, ונמקו את דעתכם.
3. הציגו במליאה את הטבלה שמילאתם, ובחרו במשותף את שלוש התכונות הנדרשות ביותר לתלמידים "טובים".

התכונה

 

התכונה הכרחית

 

התכונה הכרחית אך לא מספיקה

 

התכונה אינה נדרשת כלל

 

סיבות

 

בעל/ת הישגים גבוהים בלימודים

 

פעיל/ה במועצת תלמידים

 

מנהיג/ה חברתי/ת

 

פעיל/ה למען הקהילה

 

ספורטאי/ת מצטיין/ת

 

חברותי/ת

 

אהוב/ה על חבריו/ה

 

נדיב/ה, מתחשב/ת,

 

עוזר/ת

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן