וידאו
הפתק – סרטון
דינה ציונית וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט עוסק בגלי, ילדה שמאוהבת בליאור, בן מכיתתה, ומציעה לו חברות באמצעות פתק שהיא כותבת לו. לפני שהיא מספיקה למסור לו את הפתק באופן אישי, חברה לספסל הלימודים חושפת אותו בפני כל ילדי הכיתה הלועגים לה.

על הסרט

הסרט עוסק בגלי, ילדה שמאוהבת בליאור, בן מכיתתה, ומציעה לו חברות באמצעות פתק שהיא כותבת לו. לפני שהיא מספיקה למסור לו את הפתק באופן אישי, חברה לספסל הלימודים חושפת אותו בפני כל ילדי הכיתה הלועגים לה.

רקע

פעילות זאת תעסוק במתח שנוצר כתוצאה מסקרנות, שהיא התנהגות טבעית של בני אדם ומניעה אותנו למחקר וללמידה, לבין סיפוק יצר הסקרנות על חשבונם של אחרים ופגיעה בפרטיות שלהם.

כדי לגרום לילדים להבין מהי סקרנות ומהן יתרונותיה וחסרונותיה, אפשר להיעזר במתודה של כתיבה רפלקסיבית המפתחת סקרנות וגם יכולת להבנת האחר (על חשיבות החלק הרפלקסיבי בתהליך המחקרי, קרנאלי, 2010).

מטרות

  • התלמידים יבינו שלכל אדם יש סקרנות טבעית שהיא לגיטימית.
  • התלמידים ילמדו שיש לשמור על הפרטיות של האחרים ולכבד אותה.

הנחיות

  1. צפו בסרט יחד עם התלמידים. מומלץ לצפות פעם אחת ברצף, ופעם נוספת תוך כדי עצירה מדי פעם, בהתאם לשאלות המוצעות בהמשך.
  2. היעזרו בשאלות לדיון המלוות את עלילת הסרט:
  • האם סקרנות היא דבר טוב? ללא סקרנות כנראה לא היינו לומדים. אפשר להראות לתלמידים תמונות או סרטונים קצרים שעוסקים בגילויים גדולים שנבעו מסקרנות, כגון: נחיתה על הירח, גילוי פירות וירקות חדשים, גילוי תרופות חדשות ועוד.
  1. בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות לדברים שלמדו מתוך סקרנות. האם בסרט גילו הילדים סקרנות? למורים: בניגוד לדוגמאות הקודמות של הסקרנות, במקרה של חשיפת הפתק מדובר בסקרנות שאינה לגיטימית. יש לכוון את התלמידים להבנה שיש סקרנות שראוי לכבוש, ולא לעשות בעקבותיה פעולה כלשהי, בניגוד למקרים של רצון לפתח משהו או ללמוד משהו שבהם הסקרנות מהווה גירוי.
  2. שאלו:
  • מדוע לדעתכם חשפה החברה את הפתק של גלי?
  • כיצד לדעתכם הרגישה גלי כשגילתה זאת? מדוע הרגישה כך?
  • האם אתם יכולים להבין את המניעים של החברה לקרוא את הפתק?
  • האם גם שאר הילדים שקראו את הפתק והעבירו אותו הלאה היו שותפים לפגיעה בפרטיות של גלי? מדוע?
  • כיצד אתם הייתם נוהגים במקרה כזה?

רפלקציה: בקשו מהתלמידים לכתוב את היומן האישי של גלי.

ביומן יכתבו התלמידים כאילו היו גלי כבר מהשלב קודם, לפני כתיבת הפתק על ידי גלי. ביומן  יתארו את ההתלבטות שלה אם לכתוב לליאור פתק ולהציע לו להיות חבר שלה.

החלק השני של היומן יתאר את מה שעבר עליה כשגילתה שחברה העבירה את הפתק ללא רשותה לחברים בכיתה.

ביבליוגרפיה

קרדיט לסרט: תקשורת ערמונים, הסרט נעשה במסגרת שיעורי תקשורת בהנחיית רמי קפלן, כיתה ה2, תשע"ג.
במאי: דולב פישמן

לחצו להמשך קריאה
הקטן