אקטואליה
זה אקטואלי: אנשים עם מוגבלויות עוברים מסכת ייסורים
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי והסתדרות המורים

אדם עם מוגבלות שרוצה לממש את זכויותיו הכלכליות הבסיסיות, נדרש לעבור לא פחות מ-21 תחנות ממשלתיות לקבלת אישורים. קשיים אלו וכמובן רבים נוספים ניצבים בפני אנשים עם מוגבלויות אשר רוצים להשתלב בחברה, כמו כולם. האם נוכל אנחנו לסייע בשילובם?

רקע

אדם עם מוגבלות שרוצה לממש את זכויותיו הכלכליות הבסיסיות (החזרי תשלום, הנחות ועוד), נדרש לעבור לא פחות מ-21 תחנות ממשלתיות לקבלת אישורים. הסיוט הבירוקרטי הזה (מעבר בין משרדים ומילוי טפסים) הוא מכשול נוסף שעומד בפני שילוב הוגן של אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית, שמצבם הכלכלי לא קל ממילא.
לדברי אביטל סנדלר לף, מהנהלת ג'וינט ישראל, כל נושא מימוש הזכויות ומתן הזכויות לאנשים עם מוגבלות צריך לעבור שינוי מהיסוד: "צריך להיות כאן שינוי של השיטה באופן מערכתי ומעמיק לכיוון של שירות מכוון אדם". הכוונה היא שיש לבדוק עם כל אדם שיש לו מוגבלות מהם הצרכים האישיים שלו, ולסייע לו לקבל בדיוק את מה שנחוץ לו.

(מבוסס על ידיעה באתר "כלכליסט", 28.12.16)

הפעילות

*הערה למורה: אם ישנם בכיתה ילד/ים עם מוגבלות כלשהי/צרכים מיוחדים, כדאי להפעיל שיקול דעת באשר לניהול שיח כיתתי בנושא. ניתן לשאול את הילד עצמו מה הוא חושב. כדאי להקפיד במיוחד על השפה כך שיהיה ברור שהילד עם הצרכים המיוחדים הוא חלק מאתנו.

1. בחברה שלנו ישנם אנשים רבים עם מוגבלויות/צרכים מיוחדים. אילו מוגבלויות אתם מכירים למשל? (לקות שמיעה/ראייה, נכות פיזית, נכות נפשית, אוטיזם, לקות שכלית, ויש עוד המון מוגבלויות נוספות).
2. מדוע חשוב לכולנו שאנשים עם צרכים מיוחדים יהיו חלק מהקהילה?
3. בכתבה מסופר שמצבם הכלכלי של אנשים עם מוגבלות "לא קל ממילא". למה זה ככה לדעתכם?
4. מלבד המגבלה עצמה, עם אילו קשיים נוספים מתמודדים אנשים בעלי מוגבלויות? (למשל, חוסר קבלה חברתית, חוסר נגישות).
5. אביטל סנדלר לף מדברת על שיטת סיוע באופן של שירות מכוון אדם. הרעיון הוא להתאים באופן אישי עבור כל אדם עם מוגבלות את השירותים המסוימים שלהם הוא זקוק. כיצד שיטת פעולה זו יכולה לסייע לאנשים עם מוגבלויות להשתלב טוב יותר בסביבתם? (למורה: התאמה אישית לאדם ולא למגבלה; ניצול יעיל של משאבים – כל אחד ואחת יצרכו מה שהם זקוקים לו)
6. בזוגות – העלו רעיונות איך כל אחד ואחת מאתנו יכולים לסייע לילדות וילדים עם מוגבלות להשתלב טוב יותר בכיתה ובבית הספר. (למורה: נגישות לכל המתקנים, כיתות הטרוגניות שבהן יש תלמידים בלי מגבלות ותלמידים עם מגבלות, לקחת בחשבון ילדות וילדים עם מגבלות בתכנון פעילויות כיתתיות וכדומה).
7. איך לדעתכם אפשר לסייע בצורה מכבדת? (למורה: לסייע בלי לשדר רחמים, לא להתנשא על האחר/ת, להציע ולא לכפות וכדומה).

 

מי שומע את מה שבלב 

יום המודעות לנכים 

מזל טוב

גָבִיעַ מִשֶׁלִי 

היום הבינלאומי לזכויות האדם לאנשים שיש להם מוגבלויות

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן