וידאו
איך עוזרים לאדם מוגבל תוך שמירה על כבודו?
דינה ציונית ומיכל שוורץ מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

מבוסס על קטעים מתוך הסדרה "מעורב ירושלמי" בבימויו של שי כנות. השיעור יעסוק בסוגיה של הגשת עזרה, בתחושות של הנותן ובתחושות של המקבל. יש חשיבות רבה בהושטת עזרה לבני אדם שזקוקים לה. יחד זאת יש לעשות זאת ברגישות תוך שמירה על כבודו של מקבל העזרה ומניעת פגיעה ברגשותיו.

רקע

במהלך שיעור זה נצפה בקטעי וידאו מתוך הסדרה "מעורב ירושלמי".
"מעורב ירושלמי" היא סדרת דרמה ישראלית המתארת משפחה מסורתית המתגוררת בשכונת נחלאות בירושלים. בין בני המשפחה יש דתיים, חילוניים, חרדים, ספרדים, אשכנזים, אנשי עסקים ולומדי תורה. הפסיפס המשפחתי משקף את התרבות הישראלית ואת האתגרים המעסיקים אותה כגון: זהות יהודית ודתית, שירות בצבא, ציונות, וכן נושאים אוניברסליים כגון אהבה, זוגיות, יחסי הורים-ילדים ועוד.

הסרטון המצורף לשיעור זה מורכב ממספר קטעים מתוך הפרקים הרביעי והחמישי בעונה השנייה. הוא עוסק ביוסי, נער עם צרכים מיוחדים, שיושב על כיסא גלגלים. מדריכים בתנועת הנוער מזמינים אותו להצטרף לפעילות בתנועה. כשהוא מגיע לפעולה, המדריך והחברים לקבוצה מזדרזים לעזור לו. יוסי מוותר על העזרה וחש שמתייחסים אליו "טוב מדי". בסצנה הסוגרת את הסרטון הקבוצה מתכוננת ליציאה ליום כיף. אז היחס של החברים מקבל פנים אחרות, אך עדיין נשאר בגדר "יחס מיוחד". המדריך מודיע ליוסי שלא יוכל להצטרף לפעילות ללא מלווה. יוסי נעלב….

מבוסס על קטעים מתוך הסדרה "מעורב ירושלמי" בבימויו של שי כנות.

השיעור יעסוק בסוגיה של הגשת עזרה, בתחושות של הנותן ובתחושות של המקבל. יש חשיבות רבה בהושטת עזרה לבני אדם שזקוקים לה. יחד זאת יש לעשות זאת ברגישות תוך שמירה על כבודו של מקבל העזרה ומניעת פגיעה ברגשותיו.

מיקום בתכנית הלימודים לפי החלטת המורה- מומלץ לקיים את השיעור במסגרת שיעורי חינוך
משך הפעילות: כשני שיעורים

מטרות

1. "להיכנס לנעליו" של מי שמוגדר כבעל צרכים מיוחדים וכ"זקוק לעזרה"

2. להעלות למודעות את המוטיבציות השונות במתן עזרה לאחר

3. לדון בנושא מתן יחס שיווני לנכה תוך שמירה על כבודו ורגשותיו

הנחיות

מהלך הפעילות:

מומלץ לקיים את השיעור עם מסך המאפשר צפייה בסרט.
אמרו לתלמידים שהיום נצפה בקטעים קצרים מתוך הסדרה "מעורב ירושלמי"

פתיח :
צפו עם התלמידים בקטע מתוך הסדרה "מעורב ירושלמי".
מגיעים לבית נציגים של בני עקיבא. יוסי מהתל בהם.

שאלו:
מה דעתכם על יוסי? האם הוא מתנהג שונה מילדים אחרים בני גילו?
איזה יחס מקבל יוסי בביתו: מאביו וממשפחתו, מהילדים שמגיעים מתנועת "בני עקיבא" אל ביתו?

עתה צפו בקטעים הבאים:

יוסי מגיע לתנועה וזוכה לעזרת יתר והתעניינות יתר

יוסי מבטיח להביא גיטרה ליום כיף

יוסי נדרש להביא מלווה לטיול בתנועה ומשתף את אביו

שאלו:
לאיזה יחס זוכה יוסי מחבריו בתנועה? (הפנו את תשומת ליבם של הילדים למילים שאומרים ליוסי, למבטים, להתנהגות)
יוסי מתייעץ עם איציק אחיו בקשר להתנהגות חבריו בתנועה אליו ואומר: "הם יותר מידי טובים"- למה יוסי מתכוון?
האם אפשר להיות "טובים מידי"?
למה גורמת התנהגותם של הילדים ליוסי?
כיצד לדעתכם מרגיש יוסי כשעוזרים לו? למשל מדוע התנגד לדחיפת הכיסא על ידם כשהגיע לתנועת הנוער?
מה דעתכם על כעסו של יוסי כשהודיעו לו שלא יוכל לצאת ללא מלווה?
האם יש לכם רעיונות כיצד ניתן לשתף את יוסי בפעילויות של התנועה בלי לפגוע ברגשותיו?

פעילות בקבוצות
חלקו את הכיתה לארבע קבוצות.
התלמידים יצפו בסרטון ויעבדו על פי השאלות המנחות כדי להפיק מידע רלוונטי לסוגיה וכדי לגבש עמדה לגבי השאלה כיצד צריך לעזור ובאיזה דרך.
*במידה ואין לתלמידים טבלט או מחשב נייד אפשר לצפות גם באמצעות הטלפון הנייד.

קבוצה א: בובת חרסינה
קבוצה ב: גביע משלי (ניתן לצפות בחלק מהסרטון)
קבוצה ג : מזל טוב!
קבוצה ד: מי שומע את מה שבלב

סכמו את השיעור בשאלה:
האם אתם חושבים שיוסי, כילד נכה זוכה ליחס מכבד ושווה או לא?

לחצו להמשך קריאה
הקטן