הפעילות
האם כשאדם מודה ומצטער על טעויות שעשה זה מספיק כדי לתת לו הזדמנות שנייה?
מצד אחד: כן, כולנו בני אדם שטועים לפעמים, והודאה בטעויות מעידה על בגרות ועל לקיחת אחריות.
מצד שני: לא. עצם ההודאה בטעות היא מעשה ראוי, אבל כשטועים יש לשלם על כך מחיר.
נקודות לבירור אישי
עם איזו טענה אתם מזדהים יותר מבין שתי הטענות? מדוע?
האם אתם מצפים מאדם בתפקיד ציבורי להתנהג אחרת מאדם פרטי? מדוע?
נסו להיזכר במצב שבו שגיתם והתנהגתם בצורה לא ראויה כלפי מישהו או כלפי קבוצה. האם התנצלתם על כך? מדוע? איך הרגשתם?
פתגם אמריקני מוכר אומר "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא". מה דעתכם על המשפט הזה ביחס להתנצלות? האם התנצלות מאוחרת היא עדיין בעלת משמעות? הסבירו.
יש הטוענים שהתנצלות לא עולה כסף. מה הכוונה בכך?
תיאור אירוע
בקשו מאחד התלמידים להקריא את תיאור האירוע, ולאחר מכן קיימו דיון קצר בעקבותיו:
בתחילת כיתה ה' לקחו על עצמן ליאור ויעל לארגן את פעילות הגיבוש שנערכת עבור הכיתה בכל תחילת שנה. הן אספו כסף מכל הילדים, נפגשו ותכננו כיצד יבצעו את הפעילות המושלמת לכולם. ביום הפעילות יצאה ליאור כדי לקנות את האוכל לאירוע, אך בדרך לסופר היא פגשה כמה חברים מהשכונה שלה, התיישבה איתם, צחקה ונהנתה עד שפתאום שמה לב שכבר נורא מאוחר ואירוע הגיבוש עומד להתחיל. ליאור נאלצה לרוץ למכולת הקרובה, שהייתה יקרה פי שניים מן הסופר, וקנתה שם שתייה וחטיפים בכמות מצומצמת יותר ממה שתוכנן.
כשהגיעה למקום האירוע ראתה יעל את כמות האוכל ושאלה את ליאור מדוע לא קנתה את כל מה שסיכמו ביניהן. ליאור התחמקה ואמרה שהאוכל פשוט היה יקר מכפי שחשבו. ערב הגיבוש היה נחמד, אולם המחסור במזון ושתייה פגם בהצלחת האירוע.
כעת, כמעט שנתיים אחרי, כשהם עומדים לפני סיום כיתה ו', הציעה ליאור את עצמה כמי שתארגן את מסיבת הסיום. היא פנתה לכיתה ואמרה לכולם שיש לה רעיונות מדהימים עבור המסיבה. היא הוסיפה שהיא יודעת שארגון הגיבוש בשנה שעברה לקה בחסר, אבל התנצלה על כך וטענה כי כעת למדה מהניסיון ובטוחה שהפעם תעשה זאת בהצלחה.
יעל, שהקשיבה כל העת בשקט, לא יכלה יותר לשתוק והתפרצה לעבר ליאור: "את שקרנית! יפה מצדך שנזכרת להתנצל! מי צריך את הארגונים שלך בכלל?" שקט השתרר בכיתה.
שאלות לדיון
– מה דעתכם על ההתנהגות של ליאור ביום אירוע הגיבוש?
– מה הייתם עושים במקומה של ליאור אחרי הטעות שעשתה?
– מדוע לדעתכם יעל התפרצה? ממה היא חוששת?
– האם לדעתכם יש לאפשר לליאור לארגן את מסיבת הסיום? מדוע?
פעילות בקבוצות
התנצלות היא הבעת חרטה וצער ובקשת סליחה על דברים שנאמרו או נעשו.
(על פי מילון רב-מילים)
כתבו על הלוח את ההגדרה וחלקו את הכיתה לכמה קבוצות. חלקו לכל קבוצה דף שבו מתואר אירוע קצר. בקשו מכל קבוצה להתייחס לאירוע הקצר שקיבלה ולכתוב לגביו:
האם לדעתכם יש לקבל את ההתנצלות? מדוע?
מה על הילד לעשות כדי שיקבלו את התנצלותו?
האירועים:
דני רצה מאוד חולצה כמו של יואב אך היה חסר לו סכום מסוים. את הכסף שחסר לו הוא לקח מהארנק של אמו ללא רשותה. לאחר שקנה את החולצה הרגיש רע והלך להתנצל בפני אמו.
מיכאלה סיפרה לנטע שההורים שלה כנראה נפרדים. נטע, שלא ידעה איך לעזור למיכאלה, הלכה לחברתה תמר וסיפרה לה מה שאמרה לה מיכאלה. שבוע לאחר מכן הבינה מיכאלה שנטע גילתה את הסוד שסיפרה לה וכעסה עליה מאוד. נטע התנצלה בפניה והסבירה שפעלה מכוונה טובה.
יפתח כעס מאוד על אחיו שי ולכן לקח לו דיסק והחביא אותו אצלו בחדר. כעבור כמה חודשים החליט יפתח להתוודות, ניגש אל אחיו עם הדיסק כדי להשיב אותו והתנצל בפניו על המעשה.
דפנה וקרן הלכו יחד לסרט בקניון, וכשהגיעו לקולנוע גילתה קרן כי שכחה את הארנק בבית. דפנה מיד הציעה לשלם עבורה ואף קנתה לשתיהן פופקורן. לאחר שעברו שבועיים שבהם קרן לא החזירה לה את הכסף, התרגזה דפנה ואמרה לקרן שהיא ממש נצלנית. קרן התנצלה בפני דפנה על ששכחה שהיא חייבת לה כסף.
לסיכום:
– איזו מחשבה תיקחו אתכם מן השיעור היום?
התנצלות- האם צריך להתנצל בכל מקרה שפגענו במישהו?
לָקַחַת אחריות (שמואל א פרק טו, ב–כ)
סליחה כמיומנות חברתית