אקטואליה
זה אקטואלי: כך ייעשה לגולש הפוגעני
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

סיפור המעורר דיון באשר לשאלה: האם ראוי לעשות בִּיוּש פומבי (שיימינג) בציבור לאנשים שהתבטאו באופן פוגעני ברשת?

רקע

אלימות מילולית ואמירות תוקפניות וגזעניות ברשת האינטרנט הפכו למשהו שכולנו נתקלים בו באופן כמעט יומיומי. תכניות רבות מנסות להילחם בתופעה זו ולהרתיע אנשים מלפרסם אמירות שיפגעו באחר, אך למרבה הצער אנשים עדיין אינם נרתעים מכך.
ארגון בברזיל שם לו למטרה לגרום לאנשים לחשוב לפני שהם מפרסמים פוסטים גזעניים. הארגון מזהה פוסטים גזעניים שעלו ברשת, מברר היכן גרים כותבי הפוסט, שוכר שלטי חוצות ליד מקום מגוריהם ומפרסם עליו את הפוסט כאשר הפנים והשם של הכותב מטושטשים.
לטענת הארגון כך אנשים יחשבו פעמיים לפני שהם מעלים פוסטים גזעניים לרשת, מפני שהם לא ירצו להיות מובכים ליד חבריהם, שכניהם וילדיהם.

(מבוסס על ידיעה באתר "הארץ"  וברדיו "קולחי", 2.12.15)

הפעילות

האם ראוי לעשות בִּיוּש פומבי (שיימינג) בציבור לאנשים שהתבטאו באופן פוגעני ברשת?

מצד אחד: בהחלט כן, מפני שביוש פומבי ירתיע את כותב הפוסט מלעשות זאת בעתיד וירתיע גם אנשים אחרים מלהתבטא באופן פוגעני ברשת.

מצד שני: לא, מפני שביוש ברבים הוא פוגענות בפני עצמה, וכך במקום לעצור את מעגל הפוגענות – רק נרחיב ונקצין אותו.

נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר? מדוע?
2. לפי דעתכם, איך מרגיש אדם שמגלה את הפוסט הפוגעני שהוא כתב בפייסבוק בשלט גדול ליד ביתו? הסבירו.
3. האם לדעתכם הדרך הזו שתוארה בברזיל יעילה להפסקת התופעה של פוסטים פוגעניים? מדוע?
4. מדוע לדעתכם הפרסום בחוצות מלווה בטשטוש התמונה של כותב הפוסט? הסבירו.
5. האם לדעתכם אפשר למנוע פוסטים פוגעניים ברשת? הסבירו מדוע.

תיאור מקרה:

בבית ספר נירים שבצפון מודעים מאוד לכוח הרב של הרשתות החברתיות. כל מחנכת דיברה עם התלמידים שלה על ההשפעות השונות שיש לכתיבת פוסטים ברשת. מאיה ונגה, תלמידות כיתה ו', החליטו שלא מספיק רק לדבר על הדברים, אלא צריך גם לעשות משהו לגביהם.
לפני כמה ימים במהלך גלישה בפייסבוק הן הבחינו בפוסט שכתב אייל מ-ו'4: "שמתם לב שדני החנון-על הגיע היום לבי"ס אשכרה עם טייץ כמו של בנות? מי קונה לו את הבגדים? סבתא שלו?….חחח". הן חשבו שהפוסט ממש מגעיל ופוגע, ולכן הדפיסו אותו ב-20 עותקים ותלו בכל רחבי בית הספר. בתוך חצי שעה הפך הפוסט לשיחת היום.

– מה דעתכם על הפעולה שביצעו מאיה ונגה?
– מה הן רצו להשיג דרך הפעולה שעשו?
– מאיה ונגה לא טשטשו את פניו של אייל, הכותב. האם פעלו נכון? הסבירו.
– לא רק אייל חש בושה לאחר תליית הדפים בבית הספר, אלא גם דני נפגע מאוד ממה שקרה, וילדה אחת אפילו אמרה שנדמה לה שראתה אותו בוכה.
מדוע לדעתכם דני נפגע?
האם לדעתכם מאיה ונגה חשבו על דני כשהחליטו על המעשה שהן עשו?
מה יכלו הבנות לעשות כדי למנוע את הפגיעה בדני?
– המחנכת של מאיה ונגה כעסה עליהן. מדוע לדעתכם?
– חלקו את הכיתה לקבוצות ובקשו מכל קבוצה לכתוב פעולה אחרת שמאיה ונגה יכלו לעשות. במליאה – בקשו מכל קבוצה לשתף במחשבותיה ולהסביר מה עומד מאחורי כל הצעה.

 

 

זה אקטואלי: "שיימינג" ברשת 

שיתופים בפייסבוק 

בריונות ברשת החברתית 

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן