מערך שיעור
יום השׁוֹנוּת התרבותית – 21 במאי
נועה שפירא, שלמה זיס, מרים דרמוני וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות זאת נעסוק בגישה הרב-תרבותית: התייחסות חיובית אל ריבוי התרבויות בחברה, אשר ניתן ללמוד ממנו ולהתעשר ממנו. נעסוק בקבלת השונה והאחר ובכיבוד תרבויות שונות משלנו. הפעילות מיועדת לכיתות ד'-ו'.

רקע

ביום השונות התרבותית חשוב לעסוק ביחס של כבוד, של שוויון ושל הערכה לכל התרבויות בחברה בכלל, ובבית-הספר בפרט. עיסוק בערכים אלה יכול למנוע תופעות, כגון: גזענות, דעות קדומות ואף אלימות.

מטרות

א. חינוך חברתי – בכל הנוגע לשוויון, לכבוד ולהערכה כלפי ריבוי-התרבויות בחברה
ב. מעגל השנה – עיסוק ביום השונות התרבותית

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק בגישה הרב-תרבותית: התייחסות חיובית אל ריבוי התרבויות בחברה, אשר ניתן ללמוד ממנו ולהתעשר ממנו. נעסוק בקבלת השונה והאחר ובכיבוד תרבויות שונות משלנו, באמצעות:
1. בחירה באיור המתאר חיים ביחד בחברה רב-תרבותית
2. הכנת פרסומת לגישה הרב-תרבותית

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדף לתלמידים והדיון בכיתה: כ-45 דקות
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים:
1. בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה בהסברים שכתבו ובפרסומות שעיצבו.
מדרשים לתמונות ב"דף לתלמידים":
איור הפסיפס מתאר את הגישה הרב-תרבותיות – כל אחד ואחת הם חלק חשוב בחברה ותורמים לחברה, אך גם
שומרים על הייחוד שלהם – התרבות שלהם.
לעומת זאת, איור המשפך מתאר את הגישה ההפוכה – כור היתוך: כולם נכנסים לאותו המשפך ויוצאים ממנו בדמות הישראלי הצבר – דמות אחת שאינה מבטאת את ריבוי התרבויות בחברה.
הצעה: בקשו מהתלמידים להצטייד בצבעים, טושים או עפרונות.
ניתן גם לחפש תמונות, במסגרת שיעורי הבית, באתר flicker.
2. דונו עם התלמידים בשאלות הבאות:
א. "כל התרבויות שוות, ומכולן ניתן ללמוד" – מה דעתכם על המסר הרב-תרבותי הזה?
ב. מה ניתן ללמוד מתרבויות שונות משלנו? (למשל: שפה חדשה, מנהגים, שירים, סיפורים, אגדות, פתגמים)
ג. האם בכיתה שלנו יש מתח בין תלמידים מקבוצות שונות? (למשל: עולים חדשים וישראלים ותיקים, קבוצות ממוצא
שונה: מרוקו, פולין, גרמניה, עיראק, תימן)
ד. האם המתח הזה מפריע לאווירה בכיתה? כיצד?
ה. אם יש מתח בכיתה, מה תוכלו לעשות כדי להפחית אותו?

לחצו להמשך קריאה
הקטן