מטרות
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע להצקות והתעללות.
ב. חינוך לשוני – חיבור כותרת וכתיבת כתבה בנושא הצקות והתעללות.
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
פעילות זאת עוסקת בנושא: הצקה והתעללות והשפעתן על אקלים הכיתה בכלל, ועל הילדים הנפגעים ממנה בפרט.
א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בכל הנוגע להצקות והתעללות.
ב. חינוך לשוני – חיבור כותרת וכתיבת כתבה בנושא הצקות והתעללות.
שימו לב לכל שלב בהפעלה מבחינת החינוך החברתי ומבחינת החינוך הלשוני.
הטיפול בנושא שתואר למעלה, ייעשה באמצעות:
א. כותרת לידיעה מהעיתון העוסקת בהצקה והתעללות.
ב. כתבה בנושא הצקה והתעללות.
א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים: 30 דקות.
ג. כתיבת כותרת לידיעה עיתונאית:
התלמידים יציגו את הכותרת שחיברו לידיעה שקראו.
התלמידים יתארו את התגובה שלהם לכתבה.
ד. כתיבת כתבה עיתונאית – התלמידים יקראו בכיתה את הכתבה שכתבו.
שימו לב: חשוב לשמור על האנונימיות של הילדים שכתבו עליהם.
לכן בקשו מהתלמידים לא לציין שמות בכתבה שלהם.
ה. הצעה: הכינו עיתון קיר, ותלו עליו את הכתבות שחיברו הילדים.
ו. דיון בכיתה – שאלו את התלמידים:
אילו נתקלתם במקרה דומה לזה שכתבתם – מהי, לדעתכם, הדרך הנכונה להגיב?
איך ניתן להפחית את תופעת ההצקות וההתעללות?
ז. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:
הקשבה
השתתפות
הדיון והשיחה מתקיימים "בתורות".
(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)
מידע נוסף למורים
א. באתר האינטרנט בין הצלצולים – במדור יש לי בעיה היכנסו לנושא הצקות.
ב. קראו גם הרחבה בהישגים הנדרשים בחינוך הלשוני.
הישגים נדרשים
אוכלוסיית היעד: עד סוף כיתה ד
הישג נדרש 2: כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
כתיבת רשמים בעקבות אירוע
הישג נדרש 3: הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית
1. כתיבת משפטים פשוטים ומורכבים, תקינים מבחינה תחבירית
2. שימוש באוצר מילים שהולם את הנושא, את הנמענים ואת המטרה
3. מתן כותרת
4. ארגון רעיונות במבנים מתאימים
הישג נדרש 4: קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות
1. הבנת המשמעות הגלויה של הטקסט
2. פרשנות, הערכה ונקיטת עמדה לגבי הכתוב
דיון בכיתה – הישגים נדרשים
הישג נדרש 1: האזנה ודיבור למטרות שונות
בהשתתפות בשיחה ובדיון יש:
א. הקשבה לדברי אחרים ותגובה הולמת.
ב. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם.