הנחיות
במערך זה חמש הצעות לפעילות:
פעילות 1 : רק מילה טובה או שתיים, לא יותר מזה..
מטרה:
לחשוב על ההשפעה של מילים – לטוב ולרע.
תיאור הפעילות:
1. ספרו לילדים את הסיפור הבא על הצפרדעים ועל הבור.
הצפרדעים והבור
פעם שיחקה חבורה של צפרדעים ליד בור עמוק. לפתע נפלה צפרדע אחת לתוך הבור. היא ניסתה בכל כוחה לצאת מן הבור… היא קפצה לגובה וקפצה וניתרה וניתרה – אבל לא הצליחה. הבור היה עמוק מדי!
עמדו חברותיה הצפרדעים מסביב לבור וקראו למטה אל חברתן: "חבל על הכוחות שלך, לא תצליחי לקפוץ גבוה מספיק ולצאת מהבור! עדיף שתוותרי!"
אך הצפרדע לא הפסיקה לנסות. היא קפצה וניתרה ללא הרף, עד ש… פעם אחת הצליחה לנתר גבוה-גבוה-גבוה ויצאה מן הבור.
שמחו הצפרדעים מאוד שחברתן ניצלה, אך הם גם התפלאו מאוד. הן שאלו אותה: "למה המשכת לקפוץ ולנתר? הרי אמרנו לך שלא תצליחי לצאת מן הבור…"
ואז התברר להן שהצפרדע הזאת אינה שומעת! מה שהיא ראתה היה שונה ממה שהן אמרו לה.
מה ראתה הצפרדע החירשת? – היא ראתה את חברותיה הצפרדעים עומדות מסביב לבור קופצות ו… מעודדות אותה. הרי היא לא שמעה את מילותיהן…
2. שוחחו עם הילדים על הסיפור. היעזרו בשאלות הבאות:
א. מה דעתכם: האם הצפרדעים צדקו כשאמרו לחברתן, שהיא לא תצליח לצאת מן הבור? למה?
ב. חשבו: מה היה קורה אילו הצפרדע שמעה את דברי חברותיה? האם הייתה ניצלת? למה?
ג. אילו אתם הייתם הצפרדעים מסביב לבור, מה הייתם אומרים לחברה שנפלה לבור?
פעילות 2: מילים נחמדות
מטרה:
לחשוב על מילים הגורמות לתחושה טובה ולעורר את המודעות לעשות שימוש בלשון חיובית ונעימה.
תיאור הפעילות:
1. קראו לילדים את השיר מילים נחמדות.
מילים נחמדות
תודה , סליחה, בבקשה,
אולי תיתן לי נשיקה?
היה לי כיף, היה סבבה
אימא, אבא, סבתא, סבא!
בלון, טילון ומשרוקית
וסוכרייה בתוך שקית.
אני נוסע לברכה.
רוצה לבוא? – בשמחה!
תתחדשי: איזו שמלה!
היא יפה-יפה!
כן, תודה, רוב תודות
זאת מתנה מהדודות…
יש המון מילים נחמדות!
עזרו לנו למצוא
עוד ועוד.
2. בעקבות השיר הכינו ביחד רשימה של מילים נחמדות. תלו את הרשימה בגן.
3. בקשו מהילדים להכין איורים למילים, ותלו ליד כל מילה איורים שלה, כך שיהיה קל לזהות את המילה.
4. בחרו מדי יום או מדי שבוע מילה אחת. שוחחו עליה, הסבירו אותה, ספרו שקשור בה.
פעילות 3: זהירות – מילים!
מטרה:
לעורר את המודעות לכוחן הפוגע של מילים ולעודד זהירות בשימוש במילים על מנת להימנע מפגיעה.
תיאור הפעילות:
1. ואינני יודע כיצד זה קרה,
לפתע נכנס בי הילד הרע
ואמרתי: את טיפשה…
זהו קטע מתוך שירה הידוע של לאה גולדברג הילד הרע. את השיר תוכלו למצוא בספר צריף קטן בהוצאת ספרית הפועלים. מומלץ לקרוא לילדים את השיר המלא, או קטעים ממנו.
2. לאחר קריאת השיר שוחחו עליו. נושא השיחה: אחריות למילים שלי.
הנה כמה שאלות מנחות לשיחה:
א. מה הילד בשיר חושב? האם הוא חושב שהוא אחראי למילים המעליבות שאמר? מי, לדעתו, אחראי לכך?
ב. הילד בשיר אומר: אינני יודע כיצד זה קרה…
האם גם אתם מרגישים לפעמים שיוצאות לכם מילים מהפה בלי שהתכוונתם או בלי רציתם להגיד אותן?
ג. איך אתם מרגישים כשאומרים לכם מילים פוגעות? האם זה נעים לכם? האם לא אכפת לכם? האם אתם נעלבים? האם זה עושה לכם מצב רוח רע?
3. סכמו את השיחה:
הפה שלנו הוא באחריות שלנו, ולכן אנו אחראים למילים שאנו אומרים. נשתדל כולנו לא להשתמש במילים פוגעות.
פעילות 4: המון דברים שאפשר לעשות במילים
מטרה:
לבסס את כוחה של המילה כאמצעי תקשורת רב-פנים למטרות חיוביות.
תיאור הפעילות:
סדנת יצירה
חומרי הגלם: מילים
1. ספרו לילדים בפעילות זאת הם יתנסו בדברים נהדרים אפשר לעשות במילים.
2. חלקו את הגן לחמש קבוצות עבודה. כל שולחן יקבל משימה. כל ילד וילדה יבחרו משימה שהם מעדיפים. אם יש זמן – יוכלו להתנסות בכמה משימות.
3. הצעות לשולחנות משימה:
4. בכל שולחן יקבלו הילדים הדרכה ועזרה.
5. בסיום הפעילויות שוחחו על הדברים השונים והנעימים שאפשר לעשות בעזרת מילים.
פעילות 5: אפשר כך – ואפשר גם אחרת
מטרה:
בדרך כלל, כשאנו כועסים או מרוגזים, אנו משתמשים במילים פוגעות. בפעילות זאת נמחיש לילדים שניתן להביע דברים בדרכים שונות, במילים שונות, ולפעמים – ללא מילים.
תיאור הפעילות:
1. חלקו את ילדי הגן לקבוצות.
2. ספרו לכל קבוצה את הסיפור הבא:
רן ואלה חברים טובים. הם תמיד משחקים יחד, בגן וגם אחר הצהריים. יום אחד באו רן ואלה לגן, וטובה, הגננת, שמה לב, שהם אינם משחקים יחד. עבר יום, עברו יומיים, ורן ואלה לא משחקים יחד.
החליטה טובה לברר מה קרה. היא שוחחה עם רן. רן סיפר לה:
– "שיחקנו בגן השעשועים בכדור שלי. פתאום באו עוד ילדים ורצו להצטרף למשחק. אני לא רציתי, כי הכדור חדש, ופחדתי שהם יקלקלו אותו. אבל אלה כעסה ואמרה שאני סתם תינוקי ומפונק. זה העליב אותי, אז לקחתי את הכדור והלכתי הביתה. מאז אני לא מדבר אתה."
אחר כך טובה שוחחה עם אלה. אלה סיפרה לה:
– "שיחקנו בגן השעשועים, וכמה ילדים ביקשו להצטרף למשחק. רן לא הסכים, אבל במקום להסביר להם למה הוא לא מסכים, הוא בכלל לא דיבר אתם. אני חושבת שזאת הייתה התנהגות לא יפה, אז כעסתי עליו ואמרתי לו שהוא סתם תינוקי ומפונק."
3. ומה אמרה טובה הגננת? היא אמרה: "כל דבר אפשר להגיד כך, ואפשר גם להגיד אחרת…"
– "אז מה להגיד?", שאל רן.
– "אז מה להגיד?", שאלה אלה.
בקשו מהילדים להציע לאלה ולרן כיצד להגיד את מה שהם חושבים, מבלי לפגוע זה בזה. מה אפשר לומר כשכועסים, מבלי להעליב?
4. לסיום כנסו את כל ילדי הגן ושמעו את ההצעות שעלו.
א. שוחחו עם הילדים על ההצעות.
ב. שוחחו גם על השתיקה – רן בחר באפשרות לשתוק ולא לדבר כלל כשהוא כועס. שמעו מה חושבים הילדים על כך.