מאמר
מניעת אלימות
תמר הורוביץ

על ניסיון מוצלח של פעולה כוללת למניעת אלימות בבית הספר Woodbury ב- Monroe Central Valley במדינת ניו-יורק.

תוכן

בביטאון של ארגון מנהלי בתי הספר התיכוניים האמריקאי מדווח הלר Heller, 1996)) על ניסיון מוצלח של פעולה כוללת למניעת אלימות בבית הספר Woodbury ב- Monroe Central Valley במדינת ניו-יורק. בדיווח מתוארות תכניות שננקטו במסגרת הפעולה הכוללת וכן מובאים דבריו של מנהל בית הספר המנתח את סוד ההצלחה של הפעולה. ואלה הדברים:

1. בבית הספר מתקיימת סדנה בנושא ניהול כעס .(anger mangement) בסדנה מלמדים את התלמידים כישורים חברתיים ובהם כיצד לטפל בכעס בצורה בונה, וזאת באמצעות מציאת דרכים חלופיות לביטוי כעס. זו היא סדנת חובה לתלמידים שהתבטאו באלימות או נהגו באלימות. הסדנה אופציונלית גם לתלמידים לא אלימים ולהורים.
2. בבית הספר מופעלת תכנית להבנה אנושית ולגדילה (Human Understanding and Growth Program). במסגרת התכנית מופעלות סדנאות לקבוצות קטנות של תלמידים בנושאים האלה: התבגרות, לחץ קבוצתי, שימוש בסמים והתנהגות מינית. מטרת הסדנאות העיקרית לעבוד עם התלמידים על תהליכי קבלת החלטות ולשוחח עמם בנושאים רגישים.
3. תכנית נוספת המופעלת בבית הספר בנויה על התנדבות מורים לעבוד עם תלמידים שהתנהגותם עיכבה את התקדמותם, כשהמגמה היא לנצל את הפוטנציאל החיובי הגלום בהם. התנהגות מעכבת יכולה להתבטא בהיעדרות מבית הספר, בהצגת עמדות שליליות ובהישגים נמוכים. הזיווג בין תלמיד למורה נובע מהסכמה בין השניים.
4. גישור עמיתים: תכנית זו נותנת הזדמנות לתלמידים וצוות בית הספר שאומנו כמגשרים לעזור בפתרון סכסוכים בין תלמידים. העמית המגשר משתדל למצוא פתרון המקובל על שני הצדדים ובהשתתפותם.
5. שירות אישי לתלמיד: הפסיכולוג, היועץ, האחות והעובד הסוציאלי עומדים לרשות יחידים וקבוצות בבית הספר ובונים בעזרת המורים את קוד המשמעות. כל שבוע הצוות נפגש כדי להעריך תלמידים בעייתיים. תלמידים לא מורחקים מבית הספר אלא מורחקים ל"חדר הרחקה", המצוי בבית הספר. כל שנה בוחנים מחדש את קוד המשמעת לאור מספר ההרחקות, מספר אירועי האלימות ומידע המתקבל מניסיונם של בתי ספר אחרים באזור.
6. פיתוח צוות: מידע בנושא "ניהול תלמידים" מועבר לכל המורים. כל שנה מייחדים לנושא כמה פגישות.
7. סדנאות מודעות לתלמידים: לאחר כמה אירועים בבית הספר החליטה הנהלת בית הספר להקנות לתלמידים חלופות חברתיות המקובלות בפתרון בעיות.
הדבר נעשה בסדנאות שהשתתפו בהן 1,600 תלמידים. התלמידים חולקו ל-8 קבוצות בנות 200 תלמידים כל אחת ופעלו בהן יועצים ועמיתים מגשרים שעבדו עם התלמידים על חיזוק השיטות של שליטה בכעס.
8. פיקוח: המורים מפקחים על התלמידים פיקוח צמוד בכניסה לבית ספר וביציאה ממנו. בחדרי השירותים בבית הספר המורים נוקטים שיטה של "נראות הצוות". המורים מקבלים גמול כספי עבור פעילויות אלה.
9. תכנית אלטרנטיבית: צורכיהם של 3%-5% מהתלמידים אינם נענים במערכת הרגילה, ולכן בית הספר מטפל בבעיותיהם של ילדים אלה בשעות אחר-הצהרים.

נקודת המוצא של הנהלת בית הספר Monroe Woodbury היא שבית הספר איננו "אי" ושיש צורך בתמיכה של המערכת המרכזית, בפיתוח פילוסופיית טיפול ובמקורות תמיכה של הקהילה המיידית. הסיסמה היא: Top down support and bottom up reform. בתום 5 שנות הפעלה של התכנית התברר שהייתה ירידה של 40% בשימוש בסמים, וכן ירידות של 32% בקטטות תלמידים, 28% בעישון, 19% בהיעדרויות ו-29% בהרחקת תלמידים.

ביבליוגרפיה

בתוך:  אלימות כתופעה אנטי חברתית: תיאוריה ומעשה. מכון הנרייטה סאלד, 2000, עמ' 68-69.

Heller , G . (1996). Changing the school to reduce school violence: What works. NASSP Bulletin, 80 (579), 1-11

מכון הנרייטה סאלד הוא מכון ציבורי למחקר ולתכנון תכניות התערבות והדרכה בתחום מדעי ההתנהגות בכלל ובתחום החינוך בפרט.
רח' קולומביה 9, ירושלים 96583
טל'  6494444-02, פקס 6437698-02
לחצו להמשך קריאה
הקטן