מערך שיעור
שלומית כהן-אסיף: שמוליק המרביץ
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בנושא "יחודו של יוצר"- שלומית כהן-אסיף בשיר: שמוליק המרביץ הדן בנושא של אלימות פיזית.

רקע

התכנית "ייחודו של יוצר" היא חלק מתכנית הלימודים באוריינות לבתי-ספר יסודיים. הפעם בחרנו להתמקד בשיר שמוליק המרביץ מאת שלומית כהן-אסיף, העוסק בנושא אלימות פיזית ומתאים לכיתות ב–ג.

מטרות

חינוך חברתי – העלאת המודעות והקניית דרכי התמודדות עם הנושא אלימות פיזית של ילדים כלפי חבריהם
ייחודו של יוצר – שילוב בין-תחומי של ספרות עם חינוך חברתי בנושא אלימות פיזית באמצעים שונים: דיון בנושא, כתיבה והרחבת אוצר המילים.

הנחיות

למורים:
העיסוק בנושא אלימות פיזית ייעשה באמצעים הבאים:
א. קריאת השיר שמוליק המרביץ מאת שלומית כהן-אסיף
ב. שאלות שעולות מן השיר (ראו את הפעילות בהמשך)
ג. סיעור מוחות בנושא אלימות פיזית והרגשת הפחד
ד. עבודה בדף לתלמידים – משך הפעילות: 45 דקות

  1. פעילות בדף לתלמידים: שאלות, כתיבת תעודת זהות ליצירה והכרת ניבים הקשורים למילה לב ולמילה יד
  2. הצגת התוצרים של העבודה בדף לתלמידים.

הפעילות:

1. מי היא שלומית כהן-אסיף  ספרו עליה לתלמידים בקצרה. היעזרו בקטע הבא. (מידע קצר נמצא גם בדף לתלמידים.)

    ——————————————————–
שלומית כהן-אסיף – נולדה בשנת 1948 בעירק, ועלתה לישראל בהיותה תינוקת בת שנה וחצי. את השיר הראשון היא פרסמה,כשהייתה קצינת חינוך בצבא. מאז פרסמה עשרות ספרים, אגדות, שירים וסיפורים מצוירים לקטנים. שלומית זכתה ב-51 פרסים ספרותיים. בשנת 1995 זכתה בפרס אקו"ם על מפעל חיים.
המידע על-פי: אתר האינטרנט דף דף

2. לפניכם השיר שמוליק המרביץ.

שְׁמוּלִיק הַמַּרְבִּיץ

שְׁמוּלִיק הַמַּרְבִּיץ הִכָּה אוֹתִי חָזָק

הִרְגַּשְׁתִּי שֶׁיֵּשׁ לוֹ עֶשֶׂר יָדַיִם

וְהַגּוּף שֶׁלִּי כּוֹאֵב עֲדַיִן.

 

"הִרְבַּצְתִּי לְךָ רַק בַּחֲצִי הַכּוֹחַ,"

אָמַר שְׁמוּלִיק וְאֶת יָדָיו שִׁלֵּב.

"אִם הָיִיתִי מַרְבִּיץ בְּכָל הַכּוֹחַ

הָיִיתָ מֵת אוֹ מִתְעַלֵּף!"

 

השיר מתוך: הספר הגדול של שלומית כהן- אסיף,
איורים: הילה חבקין, הוצאת עם עובד בע"מ, 1991.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקום

1. סיעור מוחות – ציירו על הלוח שמש בעלת קרניים רבות, וכתבו במרכזה את הצירוף: שמוליק המרביץ.
בקשו מהתלמידים להעלות מחשבות, רגשות ודעות שצירוף המילים מעורר בהם.

2.שאלות לדיון:
א. כיצד הילד הדובר בשיר מרגיש כאשר הוא נפגש עם שמוליק? איך ניתן לראות זאת?
ב. כיצד, לדעתכם, הילד הדובר בשיר צריך להתנהג אל שמוליק?
ג. אילו מילים בשיר מתארות אלימות?
ד. מה הקשר בין שמוליק המרביץ לבין דפיקות הלב של הילד בשיר? איך ניתן להבין זאת?
ה. כיצד ילד, שחברו מכה אותו, צריך להתנהג? האם הוא צריך להחזיר? לברוח? לפנות למורה? לפנות להורים? לפנות למנהל/ת בית-ספר?

3. דף לתלמידים:
א. התלמידים יקראו את המידע הקצר על היוצרת שלומית כהן-אסיף , ויבצעו את כל המשימות.
ב. התלמידים יקראו בכיתה את התוצרים שלהם, שביצעו בדף לתלמידים.
1. סכמו את השיעור באמצעות הצגת התוצרים של התלמידים מהדף לתלמידים.
2. הצעה להעשרה בבית – לאחר סיום העבודה בדף לתלמידים בקשו מהתלמידים לחפש בבית ביטויים הקשורים למילה לב ולמילה יד.

לחצו להמשך קריאה
הקטן