וידאו
יבניאלי – דרך ערך
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט נוצר בעקבות אירוע אמיתי, שהתרחש ביום 29.11.05 ברחובות. הפעילות המלווה את הסרט מציעה דרכים להתמודד עם אלימות.

על הסרט

הסרט נוצר בעקבות אירוע אמיתי, שהתרחש ביום 29.11.05 ברחובות.
מתוך העיתון: נער הכה את חברו בלבנה "כי הוא ברוגז"
שני חברים לכיתה, שהיו חברים טובים בעבר, הסתכסכו ביניהם. אחד מהם טען כלפי חברו שהוא ילדותי, וזה ביקש לנקום את עלבונו. בסוף יום הלימודים הכה את הנער האחר ופצע אותו בינוני.

ובסרט: שני חברים מתווכחים. במהלך הוויכוח אחד מכנה את חברו "תינוק" בנוכחות חבריהם לכיתה. הכינוי "תינוק" מהדהד בראשו של אורי, הילד הנעלב. הוא שוקל בינו לבין עצמו כיצד להגיב. האם לשכוח את האירוע או להגיב?

אפשרויות התגובה שעולות בראשו, הן אלימות בלבד. מטרתן להוכיח שהוא אינו "תינוק", כי אם "גבר". בסופו של דבר, אורי מגיב בדרך מפתיעה – הוא מוכיח שהוא "גיבור", ש… כובש את יצרו.

רקע

מעין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב 27.5.05. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים לכך גם עיריית רחובות, המשרד לביטחון הפנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל.
המידע מתוך: אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים

הסרט באדיבות: תחרות הסרטים ע"ש מעין ספיר ז"ל

תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

מטרות

1. משמעותן של מילים
2. השפעתן של מילים
3. הדרך לנהל קונפליקטים: "איזהו גיבור? – הכובש את יצרו"

הנחיות

1. בסרט נאמר: "במשפחה ובין חברים צריך להקשיב ולכבד".
2. א. האם אתם מסכימים לכך?
ב. האם קשה לעשות זאת?
ג. איך, בכל זאת, ניתן לעשות זאת?
3 .החבר של אורי כינה אותו "שקרן, תינוק" ליד חברי הכיתה. מה דעתכם על ההתנהגות הזאת?
4. מה דעתכם על התגובה של אורי? האם הוא מגזים?
5. מה הייתם מציעים לאורי לעשות?
6. בסרט אורי נעצר "ע"י ערכים", אך באירוע שקרה במציאות, הגיב אורי באלימות: הוא הכה את חברו באבן, ופצע אותו קשה.

הצעות לפעילות

1. מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שוב, ולהתעכב על הפרטים ועל הרמזים שבו.
2. ריאיון עם אחד ההורים בשאלה: מה הם הערכים החשובים ביותר בחינוך ילדים?

התלמידים יראיינו את אחד מהוריהם, יכתבו את הדברים ויביאו לשיעור הבא.
א. בכיתה – התלמידים יקראו את הראיונות, וישוו לדברים של עמיתיהם.
ב. כתבו את הערכים על הלוח.

 

 

הסבר לביטוי :"איזהו גבור? – הכובש את יצרו"הספרייה הווירטואלית של מטח

יוני צ'ונה, אלימות מילולית ומחשבות אלימות

ביבליוגרפיה

משתתפים: בי"ס יבניאלי, רחובות, תלמידי כיתות ו1, ו2, משפחות: פרץ, רוזנטל, מלס ומכלוף
הפקה: רון יוסף, ו2
בעלי זכויות: תחרות הסרטים על שם מעין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן