מערך שיעור
שני עיגולים – דתיה בן דור
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת בתכנים חברתיים ובמסרים ערכיים ביצירתה של דתיה בן דור ובעיקר בנושא קבלת השונה. הפעילות מיועדת לכיתות א'-ב'.

רקע

הטקסט "שני עיגולים" בנוי כשיר סיפורי שבו מגוללים שני עיגולים את חייהם. האחד מתפאר בחייו והשני מלא תלונות, שהקשה שבהן היא שבִּתו מצאה לה חבר, שהכול בו מושלם מלבד צורתו – הוא מרובע. הצורה השונה היא אנלוגיה לאחר, ולרתיעה הקיימת אצל אנשים ממי ששונה מהם.

ספרו על היוצרת דתיה בן דור: נולדה באלכסנדריה שבמצרים. בגיל שנה וחצי עלתה ארצה עם הוריה. היא גדלה בשכונת יד אליהו בתל אביב, ולמדה במדרשה למוזיקה ובחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב. היא עסקה כמורה למוזיקה במשך 11 שנים. דתיה כתבה גם שירים לתכניות טלוויזיה שונות, ובהן "פרפר נחמד".

מטרות

1. התלמידים יכירו בחשיבות קבלת האחר.
2. התלמידים יבינו את החשיבות שבחברות ובשיתוף פעולה.

הנחיות

קראו בכיתה את השיר.
מומלץ להעתיק את השיר על הלוח ושהתלמידים יעתיקו אותו למחברת או לחלק אותו.

שני עיגולים מאוד עגולים
נפגשו ברחוב המעגל.
אמר האחד: "סליחה שנפגשנו"
אמר השני: "זה דווקא מזל"
הן טובים השניים הסכימו חז"ל.
"מה דעתך לגלגל שיחה?"
ענה חברו: "דעתי נוחה."

אז מה שלומך?"
"עגול כשלך".
"ושלום אשתך?"
"מתגלגלת משמחה".
"ואיך הילדים?"
"עגלגלים וחמודים
הבת מחוננת והבן גאון".
"ואיך החיים?"
"שגעון!

ומה אצלך?"
"שלא תדע!
השכנים מעצבנים
והחותנת רוטנת
ויש לי סחרחורת פעמיים ביום
וקשה לי מאוד
לטפס בעליות.
בקיצור, רע ומר ונורא ואיום."
"זה הרע?!
שלא יהיה יותר גרוע."
"אתה טוב וחכם, ידידי העגול,
אבל טרם סיפרתי את הגרוע מכל
בתי היחידה, בושה לספר
מצאה לה חבר."

"שמחה וששון!"
צרה ואסון!"
מדוע? מה יש?
הוא חלילה, טיפש?
לא ולא. חכם הוא משנינו
"אולי הוא עצלן, רחמנא ליצלן?"
"הוא דווקא חרוץ כמו שד משחת."
אולי אינו מנומס, חלילה וחס?"
"נימוסיו מצוינים ודיבורו בנחת."
"אז אולי הניקיון והסדר לא כל כך בסדר?"
"להפך גמור, הוא מזכיר לי ממש בית מרקחת"
"אז אולי המשפחה לא כל כך…?"
"המשפחה מיוחסת"
"אז אולי הפרנסה לא כל כך..?"
"הפרנסה בכבוד מפרנסת"

"ואיך הצורה?"
זאת בדיוק הצרה.
הצורה מושלמת.
הבחור- מרובע!"
"זה הכל?
אל תדאג ידידי העגול,
דברים משתנים עם הזמן, כידוע,
אפילו ריבוע
במשך הזמן הוא וודאי יתעגל."
ואם לא?"
"אז אתה תתרגל!".

(הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם)

בקשו מהילדים לספר במילים שלהם את עלילת הסיפור. הפנו את תשומת לבם לכך שהשיחה בין שני העיגולים עוברת בהדרגה מהם אל שאר בני המשפחה.
רשמו על הלוח את סדר המעגלים שהעיגול שואל עליהם:
העיגול  ראשון
אשתו
הבן
הבת

העיגול השני
השכנים
החותנת
הבת
החבר של הבת

מה מְספר העיגול על החבר של בתו? למה לדעתו זאת "צרה ואסון"?
אפיינו יחד עם הילדים את החבר של הבת.
היעזרו בשאלות, מתוך השאלות שנשאלות מבינים מיהו החבר:
החבר אינו טיפש, הוא……
החבר אינו עצלן, הוא……
החבר אינו חצוף, הוא……
החבר אינו מבולגן, הוא……
החבר אינו ממשפחה לא טובה, הוא ממשפחה………
החבר אינו עיגול, הוא………..

חשבו על העיגולים והחבר המרובע כעל בני אדם. מי יכול להיות לדעתכם העיגולים ומי יכול להיות החבר?
בשיר נאמר "זה דווקא מזל, הן טובים השניים, הסכימו חז"ל". הסבירו לילדים שחז"ל הם חכמינו זיכרונם לברכה, אלו אנשים חכמים שעסקו בפרשנות לתורה ונתנו לנו את התורה שבעל פה.
למה  מתכוונת המשוררת במשפט זה?

כמה פעילויות לסיכום:
התלמידים ימחיזו את הטקסט.
התלמידים יציירו את העיגולים עם בועיות דיבור בצורת קומיקס, ויכתבו בבועיות שני משפטים שנראים להם חשובים מתוך הטקסט.
התלמידים יסבירו כיצד הפתגם קשור לפעילות: "כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות".

לחצו להמשך קריאה
הקטן