מאמר
תורת האילוצים ב"ניצנים" כרמיאל
רותי סקרישבסקי "ניצנים"-כרמיאל

תורת האילוצים Theory Of Constrains (ובקיצור: TOC) היא תורת על התוכנית "תורת האילוצים" שפועלת ב"ניצנים" כרמיאל, המבוססת על שינוי תהליכי חשיבה והתנהגות ועל שיפורם.

לא עוד אני נגדך ואת/ה נגדי, אלא אני ואת/ה נגד הבעיה.

תוכן

התפיסה החינוכית

תורת האילוצים ( Theory Of Constrains) ובקיצור TOC  היא תורת ניהול, שפיתח ד"ר אליהו גולדרט, והיא מבוססת על שינוי תהליכי חשיבה והתנהגות ועל שיפורם.

שלוש שאלות
על-פי המתודולוגיה הנגזרת מן התיאוריה של תורת האילוצים, כאשר יש מצבים הדורשים שינוי, יש לשאול שלוש שאלות: 1. מה לשנות?   2. אל מה לשנות?   3. איך לשנות?

שלושה כלי חשיבה
את התשובות לשאלות אלה מחפשים באמצעות שלושה כלי חשיבה פרקטיים, פשוטים, מובנים וניתנים לשכפול:
1. "ענן קונפליקט"   2. "ענף לוגי"   3. "עץ מטרה"
כלי החשיבה האלה מפתחים חשיבה מודעת ומכוונת, תוך קבלת אחריות, וחשיבה כזאת מאפשרת למנוע מצבים שלאי-הסכמה ושל פערים, המסתיימים בהתנהגות אלימה ולהתמודד אתם.
· לא עוד אני נגדך ואת/ה נגדי, אלא אני ואת/ה נגד הבעיה.
· להנהיג את חיינו בתבונה.
·  אנו לוקחים אחריות על התנהגותנו.
התלמידים, הצוות החינוכי וגם ההורים ישתמשו בשלושת כלי החשיבה של תורת האילוצים במטרה להנהיג את ביה"ס ואת חייהם בתבונה.

שלושה מושגים לתיאור מצבי קונפליקט
כלי החשיבה מאפשרים לנו לתאר מצבי קונפליקט באמצעות שלושה מושגים: 1. רצון   2. צורך   3. מטרה משותפת

תיאור הקונפליקט באמצעות תרשים
את מצבי קונפליקט מתארים בתרשים בן 5 היגדים ובחצים, המבטאים קשרים הכרחיים. את הרעיונות, את ההתנהגויות ואת המטרות מתארים באמצעות ענף חצים לוגי, המבטאים קשרי סיבה-תוצאה, תוך התייחסות למכשולים בהשגת המטרה.

תפיסה הגישורית כדרך חיים
כך משיגים מודעות עצמית להתבוננות חכמה במצבים בעייתיים הדורשים קבלת החלטה, תוך מיקוד בצרכים החשובים והלגיטימיים. כך משיגים גם את בדיקת התקפות של הנחות יסוד המניעות אותנו לקבלת החלטות ולביצוע פעולות מיטביות.

כל אלה מביאים אותנו לשינוי בתפיסה היריבית: "אני צודק – את/ה טועה", ולקבלת התפיסה הגישורית כדרך חיים.

דרכי פעולה

1. השתלמות קיץ לצוות תנחה המנחה ארצית: הגב' גילה גלטר.
2. שעה שבועית במערכת למטרות הבאות:
א. הקניית שלושת כלי החשיבה: "ענן קונפליקט", "ענף לוגי" ו"עץ מטרה", בכיתות א–ו.
ב. שימוש בכלי החשיבה כנושא אינטגראלי ויישומם.

דוגמות:
1. בנושא: חגים ומועדים  זיהוי קונפליקטים ב"מגילת אסתר" ובניית "ענן קונפליקט".
2. במקצוע: מקרא  זיהוי מטרה אישית של דמויות מקראיות ודרכי הפעולה שהדמות ביצעה לשם השגת המטרה.
3. בתחום: כישורי חיים – ניסוח מטרות כיתתיות או בית-ספריות בתחום כישורי חיים.
4. עוד הנחיות והדרכות:
    א. הנחיה של מנחה ארצית, הגב' גילה גלטר, 4–5 (פעמיים בשנה).
ב. השתלמות למחנכים ולצוות חינוכי ינחו 3 מנחות: אילנה יום טוב, עדנה אלפסי ואיריסים דוד .
ג. הדרכה שוטפת, אחת לכל דו-שכבות, למחנכים של כיתות א–ו (אחת לשבועיים) ינחו 3 מנחות מבית-הספר.        – הנחיה דיגיטאלית שוטפת ברשת האינטרנט ינחו 3 המנחות עם הגב' גילה גלטר. ברשת גם ידווחו על עשייה מדי שבוע לצורך תהליך רפלקטיבי של עבודת המנחה.
     שיקוף הערכה בתעודה.
    ניהול מחברת אישית + ביצוע ומילוי של 3 חוברות לפי 3 כלי החשיבה.
    עדכון אתר האינטרנט של בית-הספר באחריות המורה גלית סידיצקי + דיווח.
     2 ימי שיא בשנה:
       א. בתאריך 9.1.07 – ביקור של מממן התכנית, מר סמי סגול, בעלים של חברת כתר פלסטיק, עם המפקחת, הגב' דניאלה זבדה, ועם ראש העירייה, מר עדי אלדר.
ב. בתאריך 20.5.07 – קונפליקטים ב"מגילת רות".

1. ניהול מחברת אישית כחלק מהמחקר: "100 עננים עבור 100 ימים" + קבלת תמריצים לתלמידים המתמידים.
2. עיצוב סביבה מחזקת ומזמנת  הדבקת "ענני רצפה" לפתרון קונפליקטים.
3. פינת "חושבי חכם"  בכל כיתה יוקצה קיר המשקף תהליכי למידה והטמעה של התלמידים.
4. כתבת חשיפה בעיתונים המקומיים על ימי שיא ועל הישגים נצפים בתורת האילוצים.

תוצאות:

1. התלמידים, הצוות החינוכי וההורים משתמשים ב-3 כלי החשיבה של תורת האילוצים ומיישמים אותם בחיי היום יום – בבית-הספר ומחוצה לו.
2. התלמידים קופצים על העננים, המודבקים אל הרצפה, ככלי עזר לפתרון קונפליקטים.
3. ההמשגה משותפת לצוות החינוכי, לתלמידים ולהורים.
4. התלמידים מגדירים / מנסחים מטרות ויודעים לבנות תכנית פעולה להשגת המטרה.
5. התלמידים מבחינים בין קונפליקטים תוך-אישיים לבין קונפליקטים בין-אישיים ויודעים לבנות ענן ולהגיע לפיתרון:.Win Win  .
6. התלמידים מוצאים הקשרים ומצליחים למנוע השלכות שליליות.

לחצו להמשך קריאה
הקטן