רקע
בפעילות זו נעסוק בנושא האביב. עונת האביב מאופיינת בהתחדשות של הטבע. פרחים רבים פורחים בעונה זו, העצים מלבלבים, החרקים וגם הפרפרים שישנו במשך החורף, מתעוררים ופעילים לקראת האביב. באביב מזג האוויר משתנה במהירות. יש ימים מעוננים ולפתע השמש זורחת. לפעמים קר ולפעמים חם.
הסיפור "שלושת הפרפרים" שכתב לוין קיפניס מזמן שיח על שונוּת, על פלורליזם ועל חברוּת. הפרחים, שמסרבים לתת מחסה לפרפרים, עושים זאת בשל שונות בתכונות חיצוניות, כמו צבע. הם מפלים את הפרפרים שאינם בצבע שלהם. הפרפרים עצמם שומרים על נאמנות זה לזה. הם שומרים על החברוּת ואינם רואים בשונות החיצונית גורם מפריד.
הסיפור מזמן דיון בערכים כמו הכרה בשונה והתייחסות שווה לכל אחד ללא משוא פנים, העדפה או אפליה. הוא מזמן הצגת גישה פלורליסטית, הרואה יתרון בשונות ובהיחשפות למגוון זהויות. גישה כזו תורמת לילדים, מפתחת יצירתיות ומאפשרת הפריה הדדית שתורמת לפיתוח היכולות שלהם. כאשר הדבר נעשה תוך מתן כבוד לזהות המקורית, בסופו של התהליך יוכלו הילדים לגבש זהות עשירה יותר. הם יוכלו לבדוק את עצמם ביחס לאחרים ולאמץ דפוסי התנהגות המתאימים להם. קבוצות הטרוגניות ומגוונות מאפשרות למידה והפרייה הדדית, שוויון הזדמנויות ויכולת להבין את חברי הקבוצה ולצמצם פערים.
מבוסס על: "ניהול השונות כחלק מניהול כיתה", מאת דליה לביא
קישור לתוכנית הלימודים
טובים השניים מן האחד – חברויות.
מיומנויות בין-אישיות (SEL)
מודעות חברתית: קבלה והבנה, אכפתיות ודאגה לזולת, כבוד ורגישות תרבותית.
התנהלות חברתית: כבוד לזולת, מתן עזרה, שיתוף פעולה.