מערך שיעור
אביב הגיע – שלושה פרפרים (לוין קפניס)
דינה ציונית, צוות למידה חברתית רגשית (SEL), מטח. ייעוץ: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

הסיפור "שלושת הפרפרים" שכתב לוין קיפניס מזמן שיח על שונוּת, על פלורליזם, על חברוּת ועל עונת האביב.

רקע

בפעילות זו נעסוק בנושא האביב. עונת האביב מאופיינת בהתחדשות של הטבע. פרחים רבים פורחים בעונה זו, העצים מלבלבים, החרקים וגם הפרפרים שישנו במשך החורף, מתעוררים ופעילים לקראת האביב. באביב מזג האוויר משתנה במהירות. יש ימים מעוננים ולפתע השמש זורחת. לפעמים קר ולפעמים חם.

הסיפור "שלושת הפרפרים" שכתב לוין קיפניס מזמן שיח על שונוּת, על פלורליזם ועל חברוּת. הפרחים, שמסרבים לתת מחסה לפרפרים, עושים זאת בשל שונות בתכונות חיצוניות, כמו צבע. הם מפלים את הפרפרים שאינם בצבע שלהם. הפרפרים עצמם שומרים על נאמנות זה לזה. הם שומרים על החברוּת ואינם רואים בשונות החיצונית גורם מפריד.

הסיפור מזמן דיון בערכים כמו הכרה בשונה והתייחסות שווה לכל אחד ללא משוא פנים, העדפה או אפליה. הוא מזמן הצגת גישה פלורליסטית, הרואה יתרון בשונות ובהיחשפות למגוון זהויות. גישה כזו תורמת לילדים, מפתחת יצירתיות ומאפשרת הפריה הדדית שתורמת לפיתוח היכולות שלהם. כאשר הדבר נעשה תוך מתן כבוד לזהות המקורית, בסופו של התהליך יוכלו הילדים לגבש זהות עשירה יותר. הם יוכלו לבדוק את עצמם ביחס לאחרים ולאמץ דפוסי התנהגות המתאימים להם. קבוצות הטרוגניות ומגוונות מאפשרות למידה והפרייה הדדית, שוויון הזדמנויות ויכולת להבין את חברי הקבוצה ולצמצם פערים.
מבוסס על: "ניהול השונות כחלק מניהול כיתה", מאת דליה לביא

קישור לתוכנית הלימודים

טובים השניים מן האחד – חברויות.

 

מיומנויות בין-אישיות (SEL)

מודעות חברתית: קבלה והבנה, אכפתיות ודאגה לזולת, כבוד ורגישות תרבותית.

התנהלות חברתית: כבוד לזולת, מתן עזרה, שיתוף פעולה.

מטרות

הילדים יבינו שחברות אמת כרוכה בדאגה ובאכפתיות לזולת, וגם לעיתים בוויתור על יתרונות שיש להם.

הילדים יבדילו בין תכונות חיצוניות, כמו צבע, לבין תכונות פנימיות, כמו נאמנות ואכפתיות.

הילדים יכירו בקיומה של שונות וביתרונותיה, בד בבד עם שמירה על זהות וייחודיות (ערך הפלורליזם).

הילדים ירכשו מידע על עונת האביב, שיש בה התחדשות ופריחה.

הנחיות

פתחו את המפגש בהצגת התמונה (קובץ ראשון)

שאלו:

האם התמונה יפה בעיניכם?

מה רואים בה?

איזה רגש התמונה מעוררת בכם?

איזה שם הייתם נותנים לתמונה?

שאלו: מה אנחנו מבינים מכל זה? (שהגיע האביב ולכן מזג האוויר הפכפך)

 

אמרו: היום נעסוק בנושא האביב. עונת האביב היא אחת העונות בשנה. בעבר למדנו על הסתיו ועל החורף, ועתה נלמד על האביב.

באביב מזג האוויר משתנה מהר. יש ימים מעוננים ולפתע השמש זורחת. לפעמים קר ולפעמים חם.

ועוד תהליך מעניין קורה באביב – הטבע מתחדש: חלק מהפרחים פורחים, העצים מלבלבים, החרקים שישנו במשך החורף מתעוררים ופעילים לקראת האביב. הפרפרים יוצאים מהגולם ומתחילים להתעופף כדי לינוק צוף מהפרחים.

היום נספר את הסיפור "שלושת הפרפרים", שכתב לוין קיפניס. נכיר את שלושת הפרפרים ונראה מה קרה להם.

הקריאו את הסיפור "שלושת הפרפרים" שכתב לוין קיפניס.

אפשר למצוא עיבודים שונים לסיפור וכן למצוא אותו ב"ספריית פיג'מה".

אפשר גם להקרין את הסרטון הזה:

https://www.youtube.com/watch?v=6sN0g1sy6oA

 

לאחר מכן שאלו:

כמה פרפרים יש בסיפור?

האם אתם זוכרים את הצבעים של הפרפרים? (אדום, צהוב, לבן)

מה קרה לפרפרים?

איך יכול להיות שכשהם התחילו לעוף היתה שמש, ואחר כך, פתאום, ירד גשם? (כי כך זה באביב).

את מי רצתה החבצלת הלבנה לארח, ולמה?

מה ענה לה הפרפר? ("אנחנו חברים וביחד נשארים")

איך הרגישו שני הפרפרים האחרים? (חשוב לציין את שם הרגש).

ואיך הרגיש הפרפר הלבן?

את מי רצתה הכלנית האדומה לארח, ולמה?

איך הרגישו שני הפרפרים האחרים?

ואיך הרגיש הפרפר האדום?

מה ענה לה הפרפר? ("אנחנו חברים וביחד נשארים")

את מי רצתה החרצית הצהובה לארח, ולמה?

מה ענה לה הפרפר? ("אנחנו חברים וביחד נשארים")

מה עשתה השמש כשראתה את החברוּת החזקה של הפרפרים?

אמרנו שהפרפרים שלא רצו להכניס אותם, נעלבו. האם קרה לכם פעם שלא רצו לשתף אתכם במשחק? איך הרגשתם?

מה עזר לפרפרים להרגיש טוב יותר, למרות העובדה שהיה להם קר ורטוב?

אילו תכונות יש לפרפרים מהסיפור? (נאמנים, חברים טובים, מתחשבים, מוכנים לוותר על הנוחיות האישית)

קיימו שיחה קצרה:

אנחנו מכירים את החברים שלנו בגן/בכיתה. לכל אחד יש תחומי עניין אחרים. יש תחומים שאנחנו חזקים יותר בהם, ובתחומים אחרים פחות. כל אחד מאיתנו גם מגיב אחרת. כדי ליצור עניין בקרב הילדים, עברו לדוגמאות ספציפיות. אפשר לשאול מי אוהב בעלי חיים/כלבים, ואז לשאול – ומי לא כל כך אוהב? וכך בנוגע למאכלים או להתנהגות או לתכונה מסוימת, לדוגמה – יש ילדים ששמחים כשיש רעש ואחרים אוהבים שקט. לכל אחד ואחת מאיתנו יש תכונות שונות והעדפות שונות, ולכן כל ילד וילדה הם שונים ומיוחדים.

שאלו: יש לכם דוגמאות נוספות?

הראו עוד תמונות, כדי להבין את היופי שבגיוון (קובץ שני)

שאלו: מה הקשר בין התמונות האלה לבין הסיפור?

 

לסיכום שאלו:

לדעתכם, מה עשו הפרפרים כשהתחיל האביב והשמש חיממה אותם?

אפשר להמשיך את הסיפור בעל פה, בכתב או בהמחזה.

 

יצירה:

צרו פרפרים באמצעות עבודת פסיפס.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן