מערך שיעור
מֶלֶךְ הַכִּתָּה מאת חגית בנזימן
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות זאת נעסוק בנושא "מלך" או "מלכת הכיתה" באמצעות השיר: מלך הכיתה, שכתבה חגית בנזימן.

רקע

כל חברה, קטנה או גדולה, זקוקה למנהיג. גם כיתה זקוקה למנהיג, ואם הוא צומח באופן טבעי  על-ידי חברי הכיתה ומוביל מנהיגות חיובית, יש בכך יתרונות רבים. יש גם מנהיגים, או כפי שילדים מכנים אותם: "מלך הכיתה" או "מלכת הכיתה", שמובילים את הכיתה בצורה שלילית, הכוללת העדפה של ילדים מקורבים להם וחרמות על ילדים אחרים.

בפעילות זאת נעסוק בנושא באמצעות השיר: מלך הכיתה, שכתבה חגית בנזימן.

 חשוב לשוחח עם התלמידים על תופעת מלך/ת הכיתה והפיכתה לחיובית. הבהירו שילדים שקטים, שאינם בולטים, הם ילדים כמו כולם. ואולי הם זקוקים ליותר עידוד של החברים לכיתה, כדי להשתתף בפעילות חברתית.

הנחיות

הצעה לפעילות

נושאים לשיחה
א. התנהגות ילדים בהשפעת מלכת הכיתה – השפעה שלילית או חיובית.
ב. דרכים להימנע מהתנהגות שלילית, שמלכי הכיתה מובילים: חרם, הצקות, קללות ועלבונות.

הפעילות

1. שאלו את התלמידים:
א. מה זה אומר שיש "מלך כיתה" או "מלכת כיתה"?
ב. האם "מלך כיתה" או "מלכת כיתה" הם דבר חיובי?

2. כתבו על הלוח בעד ונגד תופעת "מלך הכיתה".

3. קראו בכיתה את השיר.

4. מומלץ להעתיק את השיר על הלוח והתלמידים יעתיקו אותו למחברת.

מֶלֶךְ הַכִּתָּה/חגית בנזימן

 

נִסִּיתִי, נִסִּיתִי,

חִפַּשְׂתִּי שִׁיטָה

אֵיךְ לִהְיוֹת מֶלֶךְ

שֶׁל כָּל הַכִּתָּה.

הִפְסַקְתִּי לִהְיוֹת כָּזֶה יֶלֶד שָׁקֵט,

קָנוּ לִי אַדִידָס, קָנוּ לִי קַסְקֶט.

דִּבַּרְתִּי עַל סְפּוֹרְט – לִיגָה א' וּב',

אָמַרְתִּי מִלִּים כְּמוֹ "אֲנִי מִסְתַּלְבֵּט".

 

הַכֹּל לֹא מַצְלִיחַ

הַכֹּל לֹא עוֹבֵד.

נִשְׁאַרְתִּי מִין יֶלֶד

רָגִיל בְּהֶחְלֵט.

בִּכְלָל לֹא שׁוֹלֵט

בִּכְלָל לֹא בּוֹלֵט.

שִׁירִים שֶׁל הַחֶבְרֶ'ה

בְּקֹשִׁי קוֹלֵט.

חֲבָל עַל הַמֶּרֶץ

חֲבָל עַל הַזְּמַן.

יֵשׁ פֹּה כְּבָר מֶלֶךְ,

הוּא לֹא רוֹצֶה סְגָן.

 

מתוך: בנזימן, חגית. ילד בערך , הוצאת דומינו [כתר], ירושלים, 1991.

5. שאלו את התלמידים:
א. מה עשה הילד בשיר, כדי להיות מלך הכיתה?
ב. למה, לדעתכם, היה חשוב לו להיות מלך הכיתה?
ג. למה, לדעתכם, הוא לא הצליח להיות מלך הכיתה?
ד. האם אתם מכירים מלך כיתה או מלכת כיתה? האם אתם מרגישים שהם מיוחדים? במה?
ה. האם, לדעתכם, תופעת מלכי הכיתה היא חיובית או שלילית? הסבירו.

6. ספרו לתלמידים : יצחק, מורה בבית-ספר יסודי למעלה מ-10 שנים מספר: "לימדתי בכיתה, שילד אחד שלט בה על שאר הילדים. המצב הגיע לידי כך שבמקום שהילדים יתעסקו בלימודים, הם התמקדו בעניין החברתי. בכל יומיים החליף מלך הכיתה את מקורביו, ומי שהיה מקורב לו, הסתובב מאושר. מי שנזרק, הסתובב אבל וחפוי ראש. רק כששמעתי שיחה בין שני ילדים, הבנתי שהתערבות מצדי היא הכרחית".
א. איזה תופעה המורה יצחק מתאר?
ב. האם, לדעתכם, זאת מנהיגות חיובית או שלילית?
ג. מה דעתכם: האם ילדים יכולים לפתור בעצמם בעיות, שקשורות למנהיג שלילי, או שהם זקוקים לעזרת הצוות החינוכי?

7. ספרו לתלמידים: אקריא לכם ציטוט מדברי טובה בק, מנחת הורים לפי שיטת אדלר. הציטוט: "מלך או מלכת הכיתה אינם בהכרח ילדים בעלי דפוס התנהגות רעה. לפעמים מעמדם בא ממקור טוב והשפעתם החברתית היא חיובית".

א. האם אתם מסכימים שתופעת מלכי הכיתה יכולה להיות תופעה חיובית? במה?

8. איך אפשר להיות "מקובלים"? – מלכי הכיתה נחשבים חברותיים וה"מקובלים" ביותר בכיתה.
א. הציבו תיבת עצות (קופסה) על שולחן המורה.
ב. התלמידים יכתבו טיפ/עצה לילד מהשיר: איך להיות מקובל יותר מבחינה חברתית.
ג.  הקריאו את מה שכתבו התלמידים, ודונו בעצות מועילות.

כדאי לדון גם בעצות פחות טובות, כדי לעודד ולשקף עשייה חיובית.

המלצות נוספות

1. מידע על כותבת השיר, חגית בנזימן

חגית בנזימן נולדה בתל-אביב בשנת 1940. בוגרת בית הספר התיכון "אהל שם" ברמת גן. את שירותה הצבאי עשתה במערכת ירחון צה"ל, "מערכות".
למדה פסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.
לאחר קבלת תואר דוקטור הייתה מרצה בפסיכולוגיה ולימדה במחלקה לפסיכולוגיה ובבית-הספר לחינוך באוניברסיטה העברית.
רוב שיריה וספריה לילדים מתמקדים ביחסים בין הורים לילדים, ביחסים חברתיים ובעולמם הרגשי. של ילדים.

2. למורים – התמודדות עם תופעת מלך/ת הכיתה

 ייעוץ פסיכולוגי: חלי ברק-שטיין

בקבוצות ילדים יש מנהיגים, דומיננטיים, מי יותר ומי פחות. יש ילדים שרוצים להיות דומיננטיים, והם מתוסכלים, כאשר אינם מצליחים להיות כאלה. הם מוצפים ברגשות רבים בעקבות תחרות על מעמד חברתי. יש קנאה בלתי נשלטת, תחרותיות. הילדים רוצים להיות "הכי הכי", להשתלט על ילדים אחרים.
אבל יש לזכור: אלה הן תופעות נורמאליות בקרב ילדים בקבוצה. אין צורך להיבהל, מכיוון שלא ניתן ליצור שוויון בצורה מלאכותית. המורים צריכים להבהיר לילדים שכל ילד הוא אחר, וכל ילדה היא אחרת. יש הילדים, שהם באופן טבעי מנהיגים יותר.
אם ילד אחד או ילדה אחת בולטים באישיותם, מובילים ומשפיעים – זה עשוי להיות נהדר. המורים יכולים להיעזר בהם. עם זאת, יש לשים לב ששלטון יחיד זה לא יהיה מושתת על טרור, על אלימות ועל רוע. יש להבטיח שגם קולות אחרים יישמעו.
תפקיד המורים הוא לאפשר לילדים לדבר על התסכול שלהם, שנובע מהצורך 'להיות יותר', על הרצון הכואב להיות במקום חברתי מוצלח יותר… על כך שהם לא יכולים להיות מישהו אחר. ניתן ללמד ילדים איך להרגיש נוח יותר, איך להשיג חברים, איך להביע את דעתם. אך אין זה מתפקידם של המורים ל"תקן" רגשות. המורים יכולים לעזור לילדים בשילוב החברתי. הילדים צריכים לשאוף להיות הם עצמם. אפשר להיות טובים בתחומים שונים, ולאו דווקא להיות "מלכי כיתה".
שוחחו על היתרונות ועל החסרונות של "מלכי הכיתה". אמנם אלה ילדים מובילים, מקובלים ומשפיעים, אך הם גם "משלמים מחיר". זאת, משום שהם מחויבים, יש להם מה להפסיד, הם משקיעים אנרגיה רבה בשמירת מעמדם, והם חייבים לגלות סוג של אחריות כלפי הקבוצה שהם מנהיגים.
האם בכיתתכם יש ילדים, שנחשבים "מלכי הכיתה", והם מתנהגים באלימות כלפי אחרים? אם כן, יש לנהל בכיתה דיון ולהסביר שרק מנהיג שלילי מפעיל אלימות; שאלימות היא סוג של חולשה. מנהיגים שליליים אינם יודעים להתמודד עם מצבים – ללא אלימות. הם מצליחים, כי כולם משתפים אתם פעולה.
ספרו לילדים את המשל הידוע על האב, שלפני מותו אמר לילדיו שכל אחד מהם הוא זרד בודד וחלש, אך אם הם יתאגדו לקבוצת זרדים, איש לא יוכל להם.
מורים, שימו לב: גם ילדים שהם "מלכי כיתה" שליליים, הם בסך הכול ילדים. הם ילדים, שצריך ללמד אותם ולכוון אותם לא לתקוף ולא לנהוג באלימות. ניתן ללמד אותם לשים גבולות. יש לנהוג בזהירות, שהם עצמם לא יהפכו לקורבנות של הילדים.
בקשו מהילדים שייתנו עצות למלכי הכיתה: איך להיות מקובלים בדרך יפה. בתהליך בכיתה צריך לאפשר לכל הילדים לגדול. מלכי הכיתה יוכלו להישאר דומיננטיים, עם עוצמה ועם השפעה, אך בדרך חיובית, שתאפשר גם לחלשים להתחזק.
מלכי הכיתה ילמדו לבטא את העוצמות שלהם ואת מנהיגותם בדרך חיובית, והחלשים יותר ילמדו לעמוד על דעתם ולבטא את דעתם – ללא חשש.

לחצו להמשך קריאה
הקטן