מאמר
אלימות בבתי הספר
עו"ד גיא כהן, מומחה בתביעות ביטוח ונזיקין

עו"ד גיא כהן מתייחס לשאלות ביחס לאחריות, ביטחון וביטוח של בית הספר וצוות המורים בנושא אלימות במסגרת בית הספר ואחרי שעות הלימודים.

תוכן

מי אחראי על ביטחון התלמידים בבית הספר?
צוות המורים, ובראשו המנהל, הם האחראים העיקריים. ישנם נהלים מחייבים של משרד החינוך באשר לנוכחות מורים משגיחים, ומוסד לימודי שלא יעמוד בהם יימצא אחראי לפגיעה ולנזק שנגרם. אם התלמיד נפגע ממעשה אלימות, ניתן לבקש פיצוי מהגורם האלים, אולם בדרך כלל מדובר בילד אחר, ואז האפשרות לקבלת פיצוי מצומצמת למדי. אם הגורם האלים הוא אדם בגיר, למשל אחד מאנשי הצוות, ניתן במקרים מסוימים לייחס אחריות גם למוסד עצמו, ולעתים למועצה המקומית ו/או למדינה.

האם יש הבדל בין מעשה אלימות בכיתה בזמן שיעור ובנוכחות מורה, לבין מעשה אלימות בהפסקה?
כאשר ישנו מורה שחוזה במעשה האלים, או בהתנהגות שעשויה להתפתח לאלימות, ואינו נוקט בפעולה מיידית, ניתן לייחס אחריות למוסד החינוכי. אם מעשה האלימות נעלם מעיני המורים, יש לבדוק האם לא הייתה חובת השגחה שהופרה.

האם לתלמידים בבית הספר יש ביטוח?
לכל התלמידים במוסדות המפוקחים על ידי משרד החינוך יש פוליסה הנקראת "ביטוח תאונות אישיות תלמידים", המבטחת אותם 24 שעות ביממה בגין נזקי גוף מכל מקור שהוא. לצערנו, מדובר בפוליסות בעלות היקף כיסוי קטן, שאינן מעניקות מענה אמיתי ומספק בעת הצורך.

האם יש מצבים בהם ניתנת לאנשי המוסד החינוכי רשות להשתמש באלימות כלפי תלמידים?
הצדקת שימוש באלימות על ידי חבר צוות במוסד החינוכי כלפי תלמיד, עשויה להיות רק כדי למנוע נזק גדול עוד יותר, כתוצאה מאלימות של התלמיד. על הצוות להשתמש בכוח, ולא באלימות, לאחר הפעלת שיקול דעת ובמקרים קיצוניים בלבד.

האם המוסד החינוכי יכול להתנער מאחריות למעשה אלימות שנגרם על ידי תלמיד שהתריע עליו כבעייתי בעבר?
יכולים להתעורר חילופי טענות בין המוסד הלימודי לבין המועצה המקומית, שירותי הרווחה ואפילו משטרת ישראל ומדינת ישראל. מבחינת הנפגע, אין לכך משמעות גדולה, שכן מגוף זה או אחר (חלקם שייכים למדינת ישראל) הוא בסופו של דבר יקבל את הפיצוי המגיע לו. יתרה מכך, לעתים חילופי האשמות בין הגופים השונים אפילו עוזרים לניזוק בעת התביעה המשפטית.
כאשר מדובר בקטטה בין תלמידים לאחר שעות הפעילות הרגילות של בית הספר, לא ניתן לייחס אחריות למוסד.

אם תלמיד גורם לתלמיד אחר נזק תוך כדי התגוננות ממעשה אלימות, האם הוא מבוטח?
הביטוח היחידי העשוי לכסות מקרה אלימות של תלמידים הוא כאמור "ביטוח תאונות אישיות תלמידים".

מי אחראי על ביטחון התלמידים הנמצאים בשטח בית הספר לאחר שעות הלימודים?
כאשר מדובר בקטטה בין תלמידים לאחר שעות הפעילות הרגילות של בית הספר, לא ניתן לייחס אחריות למוסד, ככל שמדובר בנזק כתוצאה מאלימות בין תלמידים.

האם יש אחריות להורים על התנהגות ילדיהם בבית הספר?
כאשר ניתן להוכיח שהיו סימנים מוקדמים לאלימות ולא נעשה דבר על ידי ההורים, ניתן לייחס להם אחריות. יש לצפות מההורים לחנך את ילדיהם, ובכלל זה לנקוט בכל האמצעים כדי למנוע אלימות, בייחוד כאשר ניכרים סימנים מקדימים.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות עו"ד גיא כהן, מומחה בתביעות ביטוח ונזיקין

הכתבה התפרסמה במגזין להיות משפחה

לחצו להמשך קריאה
הקטן