שאלה ותשובה
אלימות בין תלמידים בבית הספר

שושנה היימן משיבה על שאלה בנושא אלימות בין תלמידים בכיתה ובבית הספר.

שושנה היימן שושנה הימן, יועצת הורים/מורים, מנכ"ל לייף סנטר - המרכז להורות מקושרת, חברה בסגל בינלאומי מכון ניופלד, ומרצה במכון לנדר-מרכז אקדמי ירושלים. www.lifecenter.org.il
שאלה

שלום,
בכיתתי ישנה תופעה של אלימות בין התלמידים יריקות אחד על השני אני מנסה לפתור זאת בשיחות ולשקף להם לאחרונה הראיתי סרטים של ילדים יוצרים סרטים, התלמידים הצדיקו את האלימות כלפי תלמידה בסרט. האם יש לך עצות איך להעביר את המסר כדי שיופנם?

תשובה

שלום וברכה,
זאת שאלה מצוינת ומאוד נפוצה היום. לצערנו, ההתנהגויות האלימות בין ילדים בבית הספר הולכות וגוברות כי אנחנו לא רואים את שורש הבעיה ומה הפתרון האמיתי. הפתרון לא נמצא בשיחות או בסרטים כי זה בכלל לא עניין שכלי או קוגניטיבי. הפתרון נמצא בטיפול בצרכים ההיקשרותיים של ילדים אלה.
קודם כל, כל התנהגות אגרסיבית נובע מתסכול, וחייהם של הילדים מלאים תסכול. ילדים רבים לא מצליחים ליצור קשר עמוק עם הוריהם, התסכול הכי גדול, וכתוצאה הם פגיעים במיוחד. כשהם פגיעים, הם יכולים להתגונן בקלות; זאת אומרת שמוחם מפעיל מגננות המרדימות את רגשות האכפתיות והתחשבות. תסכוליהם מתבטאים בהתנהגויות אגרסיביות – חסר להם את הרגשות הנכונים כדי להתייחס לעמיתים באכפתיות ובהתחשבות וחסר להם את הרגשות המעורבים שהיו מונעים מהם לתקף ולפגוע במישהו אחר.
הפתרון נמצא בחיזוק ההיקשרויות בינך לבין תלמידייך. את רוצה ליצור מצב שבו כל תלמיד מוכוון אליך ומקושר אליך. התלמידים שבמיוחד קשה להם להתנהג בהתחשבות כלפי אחרים צריכים אותך. הם צריכים להרגיש ממך שהם לא יותר מדי בשבילך; שאת יכולה להסתדר איתם גם כשהם אלימים; שאת מקבלת אותם ושמחה שהם תלמידייך. את מתחילה לבנות איתם קשר משמעותי כי זה הפתח שלך לקבל מהם אחר כך שיתוף פעולה ורצונם לרצות אותך. זה בהחלט דורש לב רך מצדך – את רואה את מטרתך באופק, שהיא לרכך את לבם של הילדים כדי שירגישו אכפתיות, ואת זוכרת שזה ייקח זמן ורק בזכות הקשר האיתן שאת בונה איתם זה יכול לקרות.
ברור שבינתיים את לא יכולה להתעלם מהבריונות. את צריכה להגן על אלה שנפגעים ולהצהיר שלפגוע באחרים בכל צורה לא מקובל. יחד עם זה את רוצה לבנות את ההיקשרויות, לחבר את התלמידים אליך, ולהוביל. אולי זה נשמע כפרויקט גדול, אבל הטיפוח העמדה שלך כדמות היקשרותי בחייהם של התלמידים – במיוחד של התלמידים עם הבעיות הכי קשות – הוא יותר חשוב מהלימודים עצמם. בלי בטחון בהיקשרויות למורים ולהורים, הלמידה לא יכולה להתפתח בכלל.
הנה מאמר על הנושא, ואת מוזמנת לקרוא עוד באתר שלנו וגם להצטרף לפורום המורים שלנו.
https://www.lifecenter.org.il/category.php?id=27&pageCatID=116
בברכה,
שושנה הימן
לייף סנטר
המרכז להורות מקושרת
www.lifecenter.org.il
03-9063153

לחצו להמשך קריאה
הקטן