שאלה ותשובה
אלימות בפייסבוק

צביה אלגלי, מומחית לתוכן ותרבות דיגטילית, יועצת באיגוד האינטרנט הישראלי, עונה על שאלה בנושא אלימות בפייסבוק

צביה אלגלי מומחית לתרבות דיגיטלית. יועצת באיגוד האינטרנט לגלישה בטוחה, מנחה סדנאות בנושא התמודדות עם רשתות חברתיות במערך החינוכי ומפתחת תכנים בנושאי אינטרנט ורשתות חברתיות עבור מורים ותלמידים.
שאלה

בבית ספרנו קיימת תופעה בשכבת ו' של הצקות ואלימות דרך הפייסבוק. ילדים מקניטים אחד את השני, ומתבטאים בצורה בוטה.
לא אחת קורה שילד מגיע בבוקר ומספר למורה שהעליבו אותו.
אגב, זה כל פעם משתנה וילדים אחרים פונים, כך שזה לא תופעה שמופנית נגד ילד אחד.
המורה כבר ערכה שם מספר שיחות עם התלמידים על הנושא אך זה לא עוזר.
מה לעשות?
יועצת בית ספר

תשובה

ליועצת שלום,
לפני שאתייחס לפתרונות, חשוב שניזכר, שהרשת היא מקום טבעי לילדים להביע בה את רגשותיהם מכמה סיבות ואני אמנה שלוש מהן:
1. ברשת אפשר לקבל משוב ועידוד מחברים
2. כתיבה על המקלדת היא חסרת מעצורים לפחות בשלב הראשון- זה נותן מענה מצויין לצורך לפרוק מצוקה וכעס במהירות האפשרית. ילדים מציקים לחבריהם מתוך מצוקה וכעס שלהם עצמם.
3. לעיתים קרובות קל לנו יותר "לצעוק" על מישהו דרך הרשת, כי אנחנו פחות חשופים לראות את הצד השני סובל ונפגע
השילוב של הצורך לפרוק, עם חוסר האמפטיה בשל קשר דרך מחשב, וקבלת תגובות ועידוד מחברים יוצר חממה נוחה להעלבה ופגיעה בזולת.
מתוך כך גם מגיע הפתרון: כל פעולה חינוכית בתחום הזה צריכה להביא את הילדים להבנה שפגיעה דרך הרשת כמוה כפגיעה פנים אל פנים. שאין להסתתר מאחורי המסך. אם יש כעס- צריך למצוא דרך להביע אותו מבלי להסלים את המצב.
העבודה החינוכית בנושא מניעת הצקות ואלימות ברשת היא עבודה מתמשכת, כי בכל יום נוצרות סיבות חדשות לילדים להכנס לרשת ולהטריד את חבריהם לכיתה. מטרת הפעילות החינוכית היא ללמד את הילדים אסטרטגיות חדשות- טובות ומועילות יותר, לטפל בכעסים שלהם, בדרך שתמנע הסלמה ולא תעורר אותה.
פעולות חינוכיות כאלה יכולות להיעשות על ידי שילוב הפעילויות שהצבנו באתר. האינטראקטיביות שלהן מאפשרת לילדים לדמות מצבים ולהזדהות עם הגיבורים, בדרך שתסייע להם לגבש פתרונות ולהעלות סוגיות לדיון בכיתה
בהצלחה!

לחצו להמשך קריאה
הקטן