מערך שיעור
אלימות ברשת
נועה שפירא ושלמה זיס, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

אלימות וירטואלית וסכנות ברשת האינטרנט פוגעות בתלמידים וגם במורים, והיא דורשת דרכי התמודדות חדשות ומתאימות: כללי זהירות מפני פגיעה או מפני ניצול ברשתות חברתיות וכן פיקוח על התכנים.

רקע

"לפני יומיים גיליתי לתדהמתי שתלמידה מצלמת אותי במצלמה של המכשיר הסלולרי שלה בתחילת השיעור. היא הסבירה לי ולמנהלת שאמה בקשה ממנה לצלם את הכיתה מרגע הצילצול ועד לרגע בו השיעור מתחיל בפועל. 'אמא שלי חושבת שלא לומדים מספיק', אמרה הילדה…"

"אני מחנכת כיתה ח' בחט"ב. אחד התלמידים בכיתתי שיתף אותי בכך שמישהו מהכיתה חיבר אתר אינטרנט ובו השמצות, קללות ותמונות פוגעות כלפי תלמיד מסוים בכיתה ושכמה ילדים מהכיתה מנהלים בפורום שיחות מאד בוטות.  קבלתי את המידע על כך באימייל בחופשת חג הסוכות ואני מתלבטת איך לטפל בעניין בדרך יצירתית ללא גערות…"

"במסגרת לימודי המתימטיקה, עובדים התלמידים (כתה ו) בתוכנת מתימטיקה במחשב.
יש להם אפשרות לשלוח אלי דרך התוכנה בקשות, הודעות, שאלות וכדומה.
היום פתחתי את תיבת ההודעות וגיליתי להפתעתי 5 מכתבים בציון שם הילד, עם קללות איומות שמופנות אלי (מצוין שמי)…"

מתוך: שאלות שהגיעו לאתר האינטרנט בין הצלצולים

אלימות וירטואלית וסכנות ברשת האינטרנט פוגעות בתלמידים וגם במורים, והיא דורשת דרכי התמודדות חדשות ומתאימות: כללי זהירות מפני פגיעה או מפני ניצול ברשתות חברתיות וכן פיקוח על התכנים.

מטרות

התלמידים יתמודדו עם אירוע, שני ילדים מתווכחים על השאלה "האם צריך וראוי לצנזר את פורום בית-הספר בגלל תכנים פוגעים, שתלמידים כתבו בו?".

הנחיות

קראו לתלמידים את האירוע הבא:

אירוע: פורום פתוח או סגור?
– "אני לא מאמינה! את יודעת שהתחילו לבדוק לנו את התגובות בפורום בית-הספר, לפני שמעלים אותן?" אמרה דנה למיקה בכעס.
– "כן. בהחלט. את יודעת למה עושים את זה?" ענתה מיקה והסבירה: "כי בשבוע שעבר מישהו קילל שם את סגנית המנהלת, ואיים שהוא יפגע בה וברכב שלה".
– "ומה עם חופש הביטוי שלמדנו עליו? אני לא אשתתף בפורום הזה, אם יבדקו לי את התגובות!" כעסה דנה.
– "שכחת איך גיא נפגע, כשצחקו עליו בפורום?" שאלה מיקה.
– "הוא סתם תינוק, מה הוא עושה עניין?" ענתה דנה.
– "ואיך את תרגישי," שאלה מיקה, "אם יצחקו עלייך או יקללו אותך בפורום?".

שאלו את התלמידים:
עם מי אתם מסכימים – עם דנה או עם מיקה? הסבירו.

© שימו לב:
האירוע נמצא גם במדור אני והחבר'ה. לאחר הדיון כאן תוכלו להפנות לשם את התלמידים, כדי שימשיכו ויביעו דעה מנומקת לדיון המתקיים שם.
משחק תפקידים
תלמיד/ה מייצג/ת את מיקה, ואחר/ת מייצג/ת את דנה.
מיקה טוענת: חשוב מאוד לאשר תגובות בפורום בית-הספר לפני שמעלים אותן, כדי למנוע פגיעה בתלמידים ובמורים.
דנה טוענת: צריך להגן על חופש הביטוי בפורום, ובכלל לא לפקח עליו.

שאלות לדיון

1. האם גם אתם נתקלתם בתופעות של אלימות ברשת?

2. אילו הצעות יש לכם למניעת אלימות ברשת?

המלצות נוספות

הפעלה – מחשבים מסוכנים

קישורים

האינטרנט יודע גם להרוג, מאת: ד"ר אבשלום אדרת

עמותת אשנב.

יותר חכמים מהאינטרנט- אתר הגלישה הבטוחה של איגוד האינטרנט הישראלי

לחצו להמשך קריאה
הקטן