פעילות מתוקשבת
בחירות בישראל- גם אנחנו משפיעים
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת המיועדת להיכרות עם נושא הבחירות.

רקע

פעילות המיועדת להיכרות עם נושא הבחירות.
בקרוב ייערכו בחירות במדינת ישראל. אמנם התלמידים עדיין לא בגיל המתאים כדי להצביע, אבל הם מתעניינים ורוצים להבין מה קורה ולהשפיע.
רבים מהתלמידים הולכים עם הוריהם אל הקלפי בשביל לראות את תהליך ההצבעה הדמוקרטי, לכן חשוב להסביר להם כיצד מקבלים החלטות.
בפעילות זו יבינו התלמידים מהם התכונות והכישורים הנדרשים ממנהיג, מהם הנושאים שבהם הוא מטפל, ויוכלו לדרג אותם על פי סדר החשיבות שלהם בעיניהם.

הפעילות מיועדת לכיתות ו'.
משך הפעילות: שיעור בכיתת מחשבים או כשיעורי בית.

מטרות

1. התלמידים יכירו תכונות של מנהיגים, יחליטו אילו תכונות חשובות בעיניהם וידרגו אותן.

2. התלמידים יכירו נושאים שהמנהיגים צריכים להתייחס אליהם במסגרת עבודתם בשירות הציבור.

3. התלמידים יחליטו מהם הנושאים החשובים בעיניהם וידרגו אותם.

4. התלמידים יצפו בסרטון הומוריסטי קצר שבו דמויות שונות מציגות את דעתן על מנהיגים.

5. התלמידים יפתחו את יכולת הכתיבה שלהם באמצעות ניסוח כרזה למנהיג הראוי לדעתם.

הנחיות

לפני הפעילות

שיחה עם התלמידים לפני הפעילות:

אמרו לתלמידים שהיום תעסקו בנושא הבחירות, ובקשו מהם לספר מה הם יודעים על הנושא.

מהלך הפעילות

עמוד 1: פתיח

קראו בפני התלמידים את הפתיח ושאלו מה הם יודעים על הנושא.

מהן בחירות?

איך בוחרים?

איך יודעים במי לבחור?

הדיון צריך לעסוק בנושא באופן כללי ואין צורך להתייחס למועמד כזה או אחר או לדעות פוליטיות.

יש להבהיר לתלמידים כיצד אזרח מקבל "הודעה לבוחר" וביום הבחירות הולך להצביע בקלפי הקרובה בדרך כלל למקום מגוריו. עליו להצטייד בתעודת זהות ולקבל מעטפה אטומה. האזרח ניגש אל מאחורי הקלפי ומצביע בצורה חשאית למפלגה או לקבוצה שלדעתו תוכל לייצג את דעותיו ואת השקפותיו בתחומים שונים.

שאלו את הילדים: לפי מה לדעתכם בוחרים מנהיג?

אם הם מתקשים לענות, ניתן לשאול: כיצד הייתם בוחרים נציג שלכם מהכיתה שייצג אתכם במועצת התלמידים?

התלמידים יוכלו להעלות רעיונות כמו: תכונות, מעשים, פעולות. רשמו את הרעיונות על הלוח.

עמוד 2:

התלמידים יחליטו אילו תכונות חשוב שיהיו למנהיגים.

הציונים שיוכלו לתת נעים בין 10 – המציין "חשוב מאוד", ל-1 – המציין "לא חשוב בכלל".

בחרו כמה תכונות ושאלו את התלמידים כיצד הצביעו, ומדוע.

 

עמוד 3:  מקדמים נושאים חשובים

התלמידים יכירו נושאים חשובים שעל מנהיג מדינה לטפל בהם ויוכלו לדרג עד כמה הנושא חשוב כדי שהמנהיג יקדם אותם.

אם יש נושא חשוב נוסף לדעתם שאינו נמצא ברשימה, הם יכולים להוסיף אותו ולהוסיף גם תמונה המייצגת אותו.

דונו בנושא אחד מתוך הנושאים שבפעילות.  למשל: בתי ספר מצוינים.

בקשו מהם לספר כיצד דרגו את החשיבות בקידומו ומדוע.

שאלו אותם מי אחראי מטעם המדינה על בתי ספר והחינוך במדינה (שר החינוך)

 

עמוד 4:  מה משפיע עלינו בבחירות?

התלמידים יצפו בסרטון הומוריסטי קצר בו דמויות שונות מציגות את דעתם על מנהיגים.

שאלו אותם מה דעתם על הסרטון?

מה הבינו?

מהסרטון ניתן לראות שאנשים חושבים שמנהיג צריך לפעול לפי ערכים טובים ולמען נושאים חשובים.
כדי לדעת באיזה מנהיג כדאי לבחור, ימיינו התלמידים בין ערכים, נושאים ותכונות מנהיגים.

לסיכום: התלמידים יעצבו כרזה ובה תופיע סיסמת הבחירות עבור המנהיג הראוי שלהם. ניתן להדפיס את הכרזות ולתלות בכיתה.

חשוב: בקשו מהתלמידים לא לכתוב את הדברים עבור אדם מסוים  אלא על אדם שלדעתם ראוי לקידום כמנהיג, ללא שמות.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן