מערך שיעור
שלטון העם – תנאים שווים בבחירות
נועה שפירא ושלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות היא לעסוק בשוויון בחברת התלמידים. הפעילות מיועדת לחטיבת הביניים.

רקע

שיטת הבחירות המקדימות, שהייתה אמורה להיות חגיגה של דמוקרטיה, הפכה את הדמוקרטיה לשוק… מסע בחירות עולה כסף רב, מה שמעניק עדיפות ברורה למועמדים עשירים או למי שחוברים לעשירים. כך הבחירות המקדימות יוצרות קשרים מסוכנים בין הון לשלטון. חלק משמעותי מפרשיות השחיתות בעשור האחרון קשורות למימון מערכות בחירות.

                                             (על-פי: פריימריס או ועדה מסדרת – מה עדיף?הספרייה הווירטואלית של מטח)

בפעילות זאת נבדוק האם יש לאפשר תנאים שווים למתמודדים בבחירות המקדימות למפלגות ולמועמדים למועצת התלמידים בבית-הספר. כמו כן נבדוק כיצד התמודדות לא שוויונית על רקע כלכלי עלולה להשפיע על האקלים בבית-הספר ובכיתה.

מטרות

חינוך חברתי: לעסוק בשוויון בחברת התלמידים.
אזרחות: לעסוק בבחירות במדינה דמוקרטית ובשיטת הבחירות המקדימות.

הפעילות עונה גם על המטרות הבאות בהוראת האזרחות בחטיבת הביניים:
א. העמקת ההבנה של הערכים הדמוקרטיים (הזכות לבחור ולהיבחר ושוויון) ושל השלכותיהם על חיי האזרחים ועל מבנה המשטר בישראל.
ב. פיתוח תחושה של שייכות ושל הזדהות עם ערכי החברה בישראל ועם מטרותיה, כפי שבוטאו בהכרזת העצמאות,
והנעת התלמידים להגשימם.
ג. עידוד הפעלת שיקול עֶרְכִּי בקביעת עֲמָדוֹת לגבי תופעות בחיי היום יום ולגבי אירועים אקטואליים (וחברתיים).

 

הנחיות

למורים:

העיסוק בבחירות מקדימות ובתנאים שווים למועמדים ייעשה באמצעים הבאים:
א. אירוע מחיי בית-הספר.
ב. עימות בין דעות.
ג. דיון.

במדינה דמוקרטית, כמו מדינת ישראל, העם בוחר את נציגיו לכנסת מדי 4 שנים. כל מפלגה בוחרת את המועמדים שלה לכנסת. אחת הדרכים להכנת רשימת המועמדים של מפלגה היא בחירות מקדימות – primaries. בבחירות אלה כל חברי המפלגה משתתפים. מכיוון שמסע בחירות – campaign עולה ממון רב, ברור שלמועמדים, המבוססים כלכלית, יש יתרון.

הפעילות:
א. חלקו לתלמידים את דף העבודה (מצורף קובץ להורדה). הזמן לעבודה בדף ולדיון בכיתה: 45 דקות.
ב. שאלו את התלמידים:
1. האם צריך לאפשר למתמודדים בבחירות מקדימות למפלגות להשתמש ביתרון הכלכלי שלהם למימון פרסום חוצות יקר?  – נסחו טיעון בעד וטיעון נגד.
2. אילו זכויות מתנגשות בשימוש ביתרון הכלכלי בבחירות מקדימות? (שוויון /  התמודדות חופשית / זכות הקניין).
3. האם צריך ליצור תנאים שווים במסע הפרסום לבחירות בבית-הספר? מדוע?
4. מה, לדעתכם, חשוב יותר: לאפשר תחרות חופשית בבחירות המקדימות או לקבוע שוויון הזדמנויות לכל המתמודדים? מדוע?

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן