פעילות מתוקשבת
בריונות ברשת החברתית
שיר דרור בשיתוף צוות החינוך החברתי במטח והקרן לקידום מקצועי

פעילות המעודדת יחס מכבד ברשת החברתית.

רקע

לאור התרחבות השימוש ברשתות החברתיות, תופעת הבריונות מתרחבת גם לרשתות אלו, הנסתרות מעיניהם של אנשי הצוות החינוכי והורי הילדים, ולכן הופכת למסוכנת ומטרידה.

לפני עידן הרשתות החברתיות, חרם היה מוגבל לכיתה או לבית הספר, אך היום חרם או לעג יכולים בקלות להתרחב לשכונה או למדינה בהקלקה של רגע. מקרי התאבדות של בני נוער רבים בארץ ובעולם, לצד ניסיונות אובדניים על רקע בריונות ברשת, מלמדים כי חשוב לעסוק בתופעה בהרחבה.

ילדים ובני נוער שנפגעים מבריונות חווים תחושת אין מוצא, בדידות והסתגרות. חשוב שיבינו כי יש כתובת, שיש למי לפנות, ובעיקר שהתופעה אינה לגיטימית ואין לתת לה יד.

מטרות

  1. התלמידים יבינו כי בריונות ברשת החברתית היא קשה ופוגענית לפחות כמו אלימות פנים אל פנים.
  2. התלמידים יגלו אמפתיה למצבו של ילד שנפל קורבן לאלימות.
  3. התלמידים יחשבו על אופני תגובה חבריים וערכיים, בניגוד לתגובות המופיעות בסרט.
  4. התלמידים ידונו בדרכי תגובה לאלימות מסוג זה.

הנחיות

לפני הפעילות

הפעילות היא פעילות אינטראקטיבית המתרחשת כולה ברשת.

כדי להשיג את מטרות הפעילות כדאי לשים לב לכמה דברים:
א. חשוב שכל תלמיד יענה על השאלות באופן אישי. הקפידו לדאוג לעבודה אישית של כל תלמיד מול המחשב.
ב. אם אין אפשרות לעבודה אישית מול המחשב, השתדלו שהעבודה תיעשה בזוגות ולא בקבוצות גדולות יותר.
ג. אף על פי שהפעילות היא אישית, חשוב לעצור בנקודות מסוימות במהלכה כדי לחדד ולהעמיק את המסרים החשובים.

הסבירו לתלמידים שבפעילות הזאת הם יעסקו בבריונות ברשת החברתית, יבינו מדוע חשוב לא לקחת בה חלק, ומדוע צריך לדווח על בריונות כשנתקלים בה כקורבן או כעדים.

שאלו את התלמידים:
מהי בריונות ברשת לדעתכם? (למורה: אמירות פוגעניות בפוסטים, בשיתופים, בפיד [על הקיר של הקורבן], אי מוכנות לאשר הצטרפות לקבוצה מסיבה לא מוצדקת).
האם נתקלתם בתגובות על פוסטים או תמונות שלכם שהיו עוינות וגרמו לכם לתחושת אי נוחות? שתפו.
האם קרה שהגבתם על פוסטים או תמונות של משתמשים אחרים ברשת החברתית בצורה עוינת או לא מכבדת?
האם קרה שקראתם תגובות עוינות על חבריכם ברשת החברתית ופעלתם כנגד התגובות האלה? אם כן – כיצד? אם לא – מדוע?

הפעילות

עמוד 1: הגדרה
בריונות ברשת החברתית היא התנהגות פוגענית באמצעים טכנולוגיים, שיכולה לבוא לידי ביטוי באמירות פוגעניות, בפרסום תמונות משפילות, ובהימנעות מקשר חברתי על ידי דחיית חברות או היעדר תגובה לפניות. עוצמת הפגיעה היא חזקה מאוד משום שהמעשה הוא פומבי וחשוף לכל מעגל החברים.

עמוד 2: הסרט – השמן
התלמידים יצפו בסרטון "השמן".

"השמן"/ יואב הרוש
לשמואל לוי ה"שמן" אין הרבה חברים בפייסבוק והוא גם זוכה לכינויי גנאי ולהצקות מכיוון שהוא שמן. הוא מגיע לצומת שבו הוא צריך לבחור האם להתנתק מהפייסבוק או לדווח על ההצקות כלפיו.

רקע:

בריונות ברשת היא התנהגות פוגענית באמצעים טכנולוגיים, שיכולה לבוא לידי ביטוי גם בהתעלמות ובהימנעות מקשר חברתי (סירוב לדבר עם מישהו). בריונות ברשת אינה שונה במידה רבה מבריונות בעולם האמתי – בשני המקרים הקורבנות הם בני אדם שעלולים להרגיש עלבון, כאב וחוסר אונים. עם זאת, הפגיעה באינטרנט יכולה להיות בעוצמה חזקה יותר, מכיוון שהיא עלולה להתרחש בפני קהל רב ולאורך זמן ממושך. כמו כן, הנפגע לא תמיד יכול להסיר את הסרטון או את האמירה הכתובה, דבר שיכול להגביר את עוצמת הפגיעה.

התלמידים יציינו אילו תחביבים יש לשמואל כדי להבין שהוא כמו כל הילדים.

לאחר מכן יכתבו כמה מגינויי הגנאי שבהם שמואל נתקל כשהוא נכנס לחשבון הפייסבוק שלו.

התלמידים יתארו מה לדעתם מרגיש שמואל כשהוא רואה את כינויי הגנאי הללו המופנים כלפיו.

עמוד 3: מה עובר על שמואל?
התלמידים יציינו אלו קונוטציות עולות בהם כשהם חושבים על קשישים, מה הקונוטציות הללו גורמות להם להרגיש ואיך הרגשות הללו גורמים להם להתנהג לקשישים.

התלמידים יתארו מדוע הם חושבים שזה מה שקורה.

עמוד 4: דיווח

הסרטון מסתיים בהתלבטות של שמואל האם להתנתק מחשבון הפייסבוק שלו או לדווח על ההתנהגות הפוגענית שחווה.

התלמידים יסבירו כיצד נכון היה לדעתם לפעול ומדוע, וינסחו 3 כללים להתנהגות בטוחה ברשת.

עמוד 5: גורמי סיוע

בעמוד זה יקבלו התלמידים מידע על מגוון גורמי סיוע בקהילה, שבהם יוכלו להשתמש בפעם הבאה שבה ייתקלו בבריונות ברשת החברתית.

בתום הפעילות, בקשו מתלמידים לשתף האם לדעתם יש צורך לדווח על בריונות ברשת ובאילו מקרים.

עודדו דיון פתוח בנושא, ותנו מקום גם להתנגדויות ולחששות שהתלמידים מעלים. ייתכן שחלקם יגידו שייתפסו כ"מלשנים" או "חלשים" כי הם לא מסוגלים לקבל "קצת ביקורת" או "לא מסוגלים להתמודד עם החיים". חשוב לעודד תלמידים נוספים להציף תחושות דומות ולהובילם להבנה מדוע בכל זאת הדיווח הוא חשוב ומשמעותי. אפשר לעשות זאת באמצעות שאלות שונות ובהן: "מה יכולים להיות הנזקים אם לא מדווחים?"; "מה הנזק מול התועלת כשלא מדווחים?".

בקשו מהתלמידים לשתף בכללים שניסחו להתנהגות בטוחה ברשת.

להרחבה בקשו מהתלמידים להכין כרזה משותפת שתאגד את כל הכללים שניסחו להתנהגות בטוחה ברשת.

להרחבה הקרינו בפני תלמידיכם את סרטון הקמפיין לאינטרנט בטוח תחת הסיסמה: אל תשתפו. אל תשתתפו (4:00 דקות)

בקשו מהתלמידים לשתף בתחושות שעורר בהם סרטון הקמפיין.

להרחבה ניתן להקרין בפני התלמידים או לשלוח להם קישור לצפייה בבית את הסרט המלא Cyberbully (שעה ו-26 דקות) https://www.youtube.com/watch?v=FfVs0OwdudQ

אם יש קבוצה סגורה של הכיתה בפייסבוק, ניתן להעלות את הקישור לסרט בפוסט ולבקש מהתלמידים להעלות תגובות לסרט בעקבות הצפייה. תגובות התלמידים יהיו בסיס לדיון המשך בכיתה.

שאלו את התלמידים: מה התחדש לכם בעקבות הפעילות היום? האם בעקבות הפעילות תנהגו אחרת במצבים שבהם תיתקלו בפוסטים פוגעניים כלפיכם או כלפי אחרים? הסבירו.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן