שאלה ותשובה
חרם שקט

שאלת מחנכת בנושא ילד דחוי ומוחרם בכיתתה

חלי ברק שטיין פסיכולוגית חינוכית מומחית. מטפלת ומייעצת לילדים, הורים ומשפחות, מלווה מנהלים ואנשי חינוך. מעבירה הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך במסגרות שונות.
שאלה

יש בכתה ילד שכל שאר הילדים לא מדברים איתו ולא מתייחסים אליו לאורך כל שעות היום, מלבד הצקות, קללות, האשמות. בכתה הוא יושב לבד ובזמן חצר הילדים מחוייבים לשתף את כל חברי הכיתה – אז הם משתפים בלית ברירה, פוסלים אותו ראשון והוא נאלץ לשבת כל זמן חצר לבד.

איך מוציאים ילד כזה מהמצב החברתי החמור אליו נקלע? יש לציין כי הוא ערך אבחון פסיכו דידקטי ואין בעיות מיוחדות, הוא מחונן, טוב בלימודים, שפה גבוהה, מעט מסורבל וכתב לא ברור. הוא מטופל גם אצל פסיכולוג ובקבוצה לשיפור מיומנויות חברתיות.

הילד אומלל ולא רוצה לבוא לבית הספר!!!
תודה,
מחנכת כיתה

תשובה

שלום,
יש מספר פרטים שחסרים לי אך בהנחה שמדובר בבית ספר יסודי, לדעתי בית הספר צריך להתערב בתוכנית חינוכית. להנחות את הילדים להתנהגות יותר חברתית איתו. למעשה, ילדי הכתה צריכים לרכוש 'מיומנויות חברתיות', ולא רק הוא. לא חייבים להיות חברים הכי טובים שלו, אבל צריך לשתף אותו, להיות ידידותיים אליו, לא לתת לו הרגשה שהוא לא קיים.
צריכה להיות עבודה משותפת של מחנכת ויועצת , שילוב של הצבת גבולות לילדים- מה מותר ואסור, וגם שיחות, על קבלת ילדים שגם שונים, על התנהגות חברתית גם למי שלא הכי אוהבים וכו'.
הניסיון מוכיח שזה עוזר. הילד עצמו והכתה צריכים עזרה והכוונה. זכותו של הילד להרגיש שייך וקיים בכתה, ולכך צריך לשאוף.

בהצלחה,

חלי ברק שטיין

לחצו להמשך קריאה
הקטן