הנחיות
הציגו לתלמידים את טענתו של יצחק זמיר[1]: 'אין הבדל בין הענקת משרה להענקת כסף. לזה כמו לזה מהות משחיתה'.
בקשו מהתלמידים להסביר את הטענה במילים שלהם.
הפנו את תשומת ליבם למושגים כמו:
משרה: עבודה קבועה בשכר, תפקיד שאדם ממלא תמורת משכורת.
השחתה: שם הפעולה של הִשְׁחִית.[2]
שאלו את התלמידים:
1. למה מתכוון הדובר יצחק זמיר במשפט זה?
2. מה דעתכם על טענה זו – האם אתם מסכימים לה או לא? הסבירו.
3. באילו תחומים לדעתכם קיימת שחיתות? הביאו דוגמאות.
4. מדוע לפי דעתכם חשוב להיות מודעים לשחיתות ולהילחם בה?
הסבירו לתלמידים כי פעמים רבות תאגידי ענק (חברות ענק בינלאומיות) שרוצות לשמר או להגדיל כוח וממון, נוהגות בשחיתות. מקרים לדוגמה:
א. עד למהפכה הסלולרית שיזם השר כחלון, שלוש חברות הסלולר המובילות בישראל חברו ביניהן ותיאמו תעריפי שיחות גבוהים עד שחשבון סלולרי פרטי יכול היה להרקיע עד ל- 1,000 ₪ בקלות. בעקבות מהפכת הסלולר, לקוח הקצה יכול כיום לדבר ללא הגבלה, לשלוח הודעות טקסט ולגלוש בעלות מופחתת של 100 ₪ בלבד, ולעתים אף פחות.
שאלו את התלמידים:
1. אילו עובדות מלמדות על כך שמדובר בשחיתות?
2. מה דעתכם על כך?
ב. חברות תרופות בודקות תרופות ניסיוניות במדינות עולם שלישי באפריקה, כך שאנשים אפריקנים משמשים נסיינים לתרופות, לעתים ללא ידיעתם. על בסיס הממצאים, החברות מחליטות אם לשווק או לא לשווק תרופות חדשות שיצרו לשוק המערבי.
שאלו את התלמידים:
1. מה בעייתי במצב זה?
2. מדוע אפשר להגדיר מצב זה כשחיתות?
ג. תאגיד החלב יוזם מחקרים המעודדים צריכת חלב, שמראים כי החלב טוב לבריאות וכדאי להרבות בצריכתו.
שאלו את התלמידים:
1. מהו האינטרס המרכזי של תאגיד החלב?
2. מה המחקר אמור לשרת?
3. מדוע אם כן זה בעייתי שתאגיד החלב יוזם מחקרים הבודקים יתרונות בצריכת חלב?
4. מה היה צריך לקרות כדי שהמחקרים שיגיעו לידיעת הציבור לא ייקשרו בשחיתות ומדוע?
חלקו את הדף לתלמידים למילוי עצמי או בזוגות.
בקשו מכמה תלמידים לשתף את הכיתה בתשובותיהם ועודדו דיון המכבד דעות שונות.
דונו בעקרונות להתנהגות הגונה ומוסרית שניסחו התלמידים בדף לתלמידים, בחרו חמישה מביניהם.
אחד התלמידים יוכל להעתיק את העקרונות על בריסטול גדול לתלייה בכיתה.
שימו לב שאם תשובת התלמיד מגדירה אירוע ככזה שאינו מושחת, בעוד שהעובדות מצביעות על ההיפך, יש לשאול את התלמיד שאלות מנחות המתבססות על העובדות באירוע אל מול הגדרת השחיתות, כדי שיגיע בעצמו למסקנה הנכונה.
לסיכום, שאלו את התלמידים:
1. מה התחדש לכם בעקבות הפעילות היום?
2. האם תפיסתכם על שחיתות ועל התנהגות מושחתת השתנתה בעקבות הפעילות? אם כן, כיצד?
הצעה לפעילות המשך:
הזמינו את התלמידים לאתר בתקשורת או בסביבתם הקרובה אירועים מושחתים/ התנהגויות, ולתאר את המקרה בכיתה. לאחר הצגת העובדות, אם דעת הרוב של התלמידים תגדיר את האירוע כמושחת, עודדו את התלמידים להציע התנהגויות חלופיות.
[1] יצחק זמיר הוא פרופ' ישראלי למשפטים, כיהן כיועץ המשפטי לממשלה בין 1978 ל 1986 ושופט בית המשפט העליון בין 1994-2001. ויקיפדיה.
[2] מתוך מילון רב-מילים ברשת האינטרנט , פרופ' יעקב שויקה, מלינגו.