הנחיות
הסיפור בקצרה
בבוקר יפה וחמים אחד, נישקה אימא כלבה את חומי, הגור הקטן שלה, חיבקה אותו ונפרדה ממנו בדרכו אל גן הילדים, כהרגלו. חומי אוהב ללכת לגן. אמו מכינה לו בתיק האוכל עצם גדולה לארוחת הצוהריים, והוא מתכונן לצאת לדרך בהתרגשות ובשמחה. אולם באותו הבוקר בדרכו אל הגן, כשהתיק מתנדנד על צווארו, נבח עליו כלב גדול ורע וגזל ממנו את העצם הטעימה!
הכלב הגדול איים על חומי שאם הוא לא ישמור בסוד את מה שאירע – הוא יחזור וינשוך אותו חזק חזק.
שמחת החיים עזבה את חייו של חומי, והוא חשש וחרד. הוא נסער והיה מודאג שמא מישהו ידע מה קרה. חומי חשב ושתק. הוא לא שיתף איש במחשבותיו – לא את חבריו לגן וגם לא את הגננת. כשהגיע הביתה, הוריו חשו שמשהו אינו כשורה. הם דרבנו אותו לגלות, והסוד התגלגל החוצה תוך תחושת הקלה עצומה.
אבא נחלץ לעזרתו של חומי. למחרת הוא ליווה בנו הקטן בדרכו אל הגן. הוא הוכיח את נבחן הכלב הנורא, ואז הוא המתגלה כעלוב ופחדן וגם לא גדול כך כך.
***
הספר מאויר בציורים בצבעים מוגבלים- חום, שחור ולבן. החום מייצג את דמותו של חומי הגור. החום כצבע חם צובע גם את לחייה של השמש החמה ואת החיבוק שאימא מחבקת את חומי בדרכו אל הגן. לעומת זאת צבעיו של נבחן, הכלב האיום, נצבע בצבעי שחור-לבן, והוא משדר פחד, זרות ואיום.
נקודות למחשבה
1. חשוב להבהיר לילדים: אמנם הסיפור הוא על גור כלבים קטן, אבל הסיפור יכול להתרחש גם בחייהם כילדים.
2. הסבירו להם את משמעות הסמלים שהדמויות מייצגות ואת נושא ההאנשה של הכלבים כבני אדם.
3. חשוב להסביר לילדים: צריך לשתף אנשים מבוגרים הקרובים אליהם בתחושות שלהם, בחששות, בפחדים. הגננת או ההורים עשויים
לעזור לילדים במקום שהם אינם יכולים להתמודד עם המצוקה בעצמם.
4. חשוב לשים לב אל שפת הגוף של הילד או הילדה, לראות מה הם אומרים, ללא מילים, על המצוקות ועל הפחדים. גם התכנסות לתוך
עצמם ושתיקה היא סוג של שדר ושל תקשורת.
שאלות לדיון
1. התבוננו בעטיפת הספר. כיצד חומי מצויר וכיצד נבחן מצויר?
2. התבוננו בדף שלפני הדף האחרון. כיצד נבחן מצויר שם?
3. מדוע נבחן נראה שחור ומפחיד על עטיפת הספר?
4. מדוע נבחן נראה קטן בסוף הספר?
5. מה גרם לנבחן להיראות קטן?
6. מה קרה לחומי?
7. מדוע מה שאמר לו נבחן היה סוד?
8. האם הסוד הוא טוב או רע? מדוע?
9. האם חומי התנהג בצורה נכונה כשסיפר להוריו?
10. האם אתם הייתם מספרים להורים על מקרה כזה?
11. למי אתם הייתם מספרים סוד כמו של חומי?
12. האם יש סודות שחייבים לספר למישהו?
13. האם גם לכם יש סוד שהייתם רוצים לספר למישהו?
14. למי הייתם מספרים את הסוד? – לגננת? לאבא? לאימא? לאח? לאחות? לחבר/ה? למישהו אחר?
15. כיצד ילדים קטנים יכולים להתמודד עם הצקה של ילדים גדולים?
16. מה אתם מציעים לעשות לנבחן?
הצעה לפעילות
התכנית "סוד מחפש דלת"
הספר הסוד של חומי מלווה בתכנית סוד מחפש דלת, שכתבו מחבר הספר, אלי כדורי, ותמר בר. התכנית מלווה בשיר, בתנועה ובסיפור, והיא מיועדת לגננות, להורים ולמחנכים.
התכנית מדריכה כיצד לזהות מצוקות ופחדים אצל ילדים ומסייעת להם לגלות סודות שליליים.
ניתן להשיג את התכנית – בטלפקס: 5461719 – 03 ובטלפון: 4376733-052
הספר מאת: אלי כדורי, הוצאה לאור: "נזר לי" הוצאה לאור