מטרות
- התלמידים יבינו מהן עוצמות.
- התלמידים יזהו מהן העוצמות האישיות שלהם.
- התלמידים יגדירו אילו עוצמות היו רוצים לחזק.
- התלמידים יְפתחו מודעות לרכישת העוצמות הרצויות להם ולשיפור העוצמות הללו.
פעילות מתוקשבת בנושא עוצמות ונקודות חוזק שיש לכל אדם.
הפעילות עוסקת בזיהוי העוצמות האישיות של התלמיד, בעוצמות שהיה רוצה שיהיו לו, ובחשיבה על אופני חיזוק העוצמות הקיימות.הפעילות עוסקת בזיהוי העוצמות האישיות של התלמיד, בעוצמות שהיה רוצה שיהיו לו, ובחשיבה על אופני חיזוק העוצמות הקיימות.
בפסיכולוגיה הקונבנציונלית התפתח ענף חדש של פסיכולוגיה חיובית. בבסיסו יש מחקרים המראים כי אנשים אופטימיים הם אנשים מתמידים יותר, מצליחים יותר, ואפילו בריאים יותר פיסית. פרופסור זליגמן טוען שיש להעצים, בעזרת חינוך והכשרה, את הכישורים החיוביים של אנשים ולחזק תכונות חיוביות שלהם, וכך תשתפר איכות חייהם[1].
[1] מרב לי שרי, חשיבה חיובית: איך מיישמים את זה, מגזין מנטה, Ynet. נדלה בתאריך 23.07.2013 מהאתר:https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2911182,00.html
אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בעוצמות אישיות. הסבירו כי בחברה בכלל, ובבית הספר בפרט, נוטים להדגיש 'מה לא עובד' ומציפים נקודות לשיפור (למשל: אתה לא משקיע מספיק בלימודים, תטפח את עצמך, תקרא יותר ספרים וכדומה), אך יש חשיבות רבה בהכרה ובהוקרה של העוצמות – התכונות החיוביות שקיימות בנו.
שאלו:איך לדעתכם נוכל לדעת מהן העוצמות שלנו?האם מישהו יכול לשתף אותנו בעוצמה שלו וכיצד למד על קיומה?
עמוד 1 – מהן עוצמות?
קראו עם התלמידים את ההגדרה לעוצמות.חלקו את התלמידים לזוגות: כל תלמיד יספר לחברו מהן העוצמות שלו וכיצד למד עליהן. אם תלמיד מתקשה לזהות את העוצמות שלו, חברו יסייע לו בכך מתוך היכרות עמו. בכל מקרה, לאחר שהתלמיד יסיים להעיד על עצמו, חברו יציין עוצמות נוספות שהוא מזהה בו.
שאלו את התלמידים: האם מתוך התרגיל בזוגות למדתם על עוצמות חדשות שלכם?
עמוד 2 – לא תמיד קל לגייס עוצמות
התלמידים יצפו בקטע קצר מסרטון אנימציה בו דמותו של העגור מתקשה אך מצליחה למצוא את הכוחות והעוצמות כדי להתגבר על קשיי הדרך. התלמידים יתבקשו לענות של שתי שאלות במהלך הצפייה בקטע הקצר.
עמוד 3 – העוצמות שלי
בעמוד זה יתבקשו התלמידים להיעזר ב"מחסן עוצמות" ולבחור חמש עוצמות המאפיינות אותם. לאחר מכן יתבקשו להתייחס לאחת מן העוצמות שבחרו ולתאר כיצד עוצמה זו מסייעת להם בחיי היומיום.
עמוד 4 – מה אבקש לעצמי?
בעמוד זה התלמידים יציינו עוצמה שהיו רוצים לחזק או עוצמה שהיו רוצים שתהיה להם, ויכתבו מדוע בחרו בעוצמה זו ומה לדעתם אפשר לעשות כדי לחזק אותה.
שאלות לדיון:
• האם החוויה של זיהוי עוצמות אישיות מוכרת לכם? אם כן, שתפו מהיכן.
• האם למדתם משהו חדש על עצמכם בעקבות הפעילות?
• ניתן לבקש מתלמידים לשתף בעוצמות שהיו רוצים לחזק או לגייס עבור עצמם.
התמודדות עם תגובה אפשרית בכיתה
ייתכן שתלמידים עם ערך עצמי נמוך יתקשו לזהות בעצמם עוצמות, או שמתוך רצייה חברתית יימנעו מלהצביע על עוצמות אישיות. במקרים כאלה תנו לגיטימציה לתחושות המלוות את התלמיד, ובד בבד סייעו לו באיתור העוצמות שלו תוך מתן דוגמה אישית. למשל: "גיא, אני מאוד יכולה להבין את הקושי לחשוב פתאום על עוצמות. אנחנו לא כל כך רגילים לחשוב על מה טוב אצלנו. יותר מזה, לפעמים זה אפילו יכול להיחשב לא צנוע, אך למעשה להיות טובים לעצמנו עוזר לנו להיות טובים לאחר. היכולת שלנו לפרגן לעצמנו מלמדת אותנו לפרגן לחברינו. אני יכולה בקלות לחשוב על כמה עוצמות שלך. למשל, אתה אחראי מאוד. אולי גם אתה יכול לחשוב על עוצמה שלך?" אפשרות אחרת היא לעודד את התלמיד לחשוב מה אוהבים בו חבריו, הוריו, אחיו וכדומה. מתוך כך אפשר יהיה להצביע על עוצמותיו.