אקטואליה
זה אקטואלי: איך מרגיש חרם?
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בעקבות השיתוף של אופק, ילדה בת 13 שסבלה מחרם במשך 6 שנים, מוצעות שאלות לשיח משמעותי עם התלמידים בכיתה.

רקע

בשבוע שעבר פורסם ברשתות החברתיות סרטון של אופק, ילדה בת 13 שסבלה מחרם במשך 6 שנים, כל תקופת לימודיה בבית הספר היסודי. אופק מספרת שהיא סבלה מהשפלות, מאלימות מילולית ואף מאלימות פיזית קשה.

הסרטון של אופק שותף במהירות ברשת וזכה לצפיות רבה, והתגובות לא איחרו לבוא. ילדים נוספים שסבלו מחרמות סיפרו על הקושי בהתמודדות עם דחייה חברתית ועל הקשיים הרגשיים המלווים בכך, ושמלווים אותם עד היום.

(לפי כתבה ב-mako, 8/1/19)

למורה: במהלך העיסוק בנושא זה בכיתה יש לגלות רגישות רבה, מפני שייתכן שיש תלמידים בכיתה שחווים בעצמם סוג כזה או אחר של דחייה חברתית. יש לעסוק בפעילויות המוצעות ולנהל את הדיון בלי לנקוב בשמות, אלא לשמור על שיח שעוסק באווירה החברתית בכיתה ו/או בשכבה.

הפעילות

שאלות לדיון:

1. מהו חרם? כיצד הייתם מגדירים חרם? אילו פעולות צריכות לקרות כדי שנגדיר משהו כחרם?
למורה: חרם מוגדר כנידוי של אדם, הרחקתו מהחברה או כאיסור לדבר עם מישהו, לשחק איתו וכדומה, לרוב בתור עונש.

2. כשאתם שומעים או רואים תלמיד/ה שעבר חרם (כמו אופק), כיצד זה גורם לכם להרגיש?
למורה: חשוב לאפשר את כל סוגי הרגשות, ללא שיפוטיות לגבי הנאמר. יש לתת לתלמידים לבטא את מה שהם חושבים ומרגישים ביחס לנושא.

3. איך לדעתכם מרגישים כמוחרמים?

4. מדוע לדעתכם ילדים מחרימים ילדים אחרים? מה המניעים לכך?

5. במהלך הסרטון מסבירה אופק סיבות אפשריות לחרם: "ילד, רק בגלל איך שהוא מתלבש או איך שהוא לא נראה או איך שהוא מדבר קצת בחוסר ביטחון או לבוש לא הכי יפה או נראה כמו כשהילדים חושבים שצריך להיראות". מה דעתכם על המשפט הזה? האם אתם מסכימים עם הדברים שלה?
למורה: ניתן לדבר על כך שלעיתים לועגים לילדים ששונים מאיתנו, ושקל לנו להפוך דווקא אותם לקורבן, מאחר שהסיכוי שהם יגיבו או יחזירו הוא נמוך יותר. לעיתים הסיבה להחרמה היא שרירותית יותר, רק כי ילד מסוים לא מוצא חן בעיני הילדים "המקובלים".

6. אופק מסבירה בסרטון כי "לא צריך להפעיל כוח על ילד חלש".
א. מה הכוונה בהפעלת כוח לדעתכם? אילו סוגים של כוח מופעלים?
ב. האם הייתם עדים פעם לסיטואציה שבה הופעל כוח על ילד חלש יותר? כיצד הרגשתם? האם פעלתם בדרך כלשהי?
למורה: החרמת ילד אחר היא בגדר הפעלת כוח, והיא סוג של אלימות כלפי ילדים חלשים יותר, או כלפי מישהו שמאיים על המעמד של ילד אחר. בחרם יש הפעלה של אלימות רגשית, מאחר שהיא מונעת מהילדים את הצורך הבסיסי להשתייך לקבוצה ולהרגיש חלק מהמסגרת שבה הם פועלים ביום-יום.

7. מה דעתכם על חשיפת מקרים מסוג זה ברשתות החברתיות? הסבירו את תשובתכם.

8. מה הייתם מציעים לילדה במצב של אופק לעשות? הציעו לה כיצד לפעול ולמי לפנות כדי לקבל עזרה.

להרחבה:

ערכת נושא: התמודדות עם חרם

התמודדות עם חרם – סיוע למורה

חרם בין תלמידים

מאמרים בנושא חרם

לחצו להמשך קריאה
הקטן