אקטואליה
זה אקטואלי: המירוץ לנשיאות: "מקלחת של הכפשות והשמצות". על בחירות והגינות
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות המזמנת עיסוק בדילמה האם במהלך בחירות ראוי לחשוף את חולשות האחר כדי לזכות בתפקיד.

רקע

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יצא נגד האופן שבו מתנהל עד כה המרוץ לנשיאות: "אני חושב שמה שאפיין עד עכשיו את המירוץ לנשיאות זה הכפשות, דה-לגיטימציה ורמזים למשרדי חקירות, ולא ניסיונות של המועמדים להציג את עברם המפואר ואת התכניות שלהם אם יגיעו לבית הנשיא".
לאחרונה בלטו במיוחד ראובן ריבלין ודליה איציק, שניהם היו בעבר יו"ר הכנסת, שהחליפו לא מעט "מהלומות" ופתחו חזית סוערת זה מול זה.
מועמד נוסף במירוץ, ח"כ בנימין בן אליעזר, טוען כי כשהצטרף למירוץ לנשיאות קיווה שמדובר בבחירות אישיות ונקיות, אך מהר מאוד גילה כי הוא "שוחה במקלחת של הכפשות והשמצות".

(על פי ידיעות שפורסמו באתרים: נענע 10, ערוץ 7 ו-nrg במהלך חודש מאי 2014).

הפעילות

האם במערכת בחירות ראוי לחשוף את החולשות של האחר כדי לזכות בתפקיד?

מצד אחד: כן, כשרוצים לזכות בתפקיד חייבים שכולם יידעו שהמועמדים האחרים פחות טובים מאתנו.

מצד שני: לא, פגיעה במועמד אחר היא לא מוסרית ולא ראויה. עליי להתמקד בהפגנת היכולות שלי ולא בחולשות היריב.

נקודות לבירור אישי:
1. עם איזו טענה אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. האם התמודדתם פעם על תפקיד כלשהו? (ועדות כיתה שונות, מועצת תלמידים, קפטן בנבחרת ספורט וכדומה). כיצד התנהלו הבחירות לתפקיד? האם התמקדתם בהצגת הכישורים שלכם או שהדגשתם מדוע המועמדים האחרים אינם מתאימים? שתפו.
3. לאחרונה סיפר אחד המועמדים לנשיאות כי ידוע לו שחוקרים פרטיים ניסו לדובב אנשים בסביבתו כדי למצוא דופי בהתנהגותו ולהכפישו:
– כיצד לדעתכם מועמד זה מרגיש?
– לו הייתם במקומו, מה הייתם עושים במצב כזה?
4. האם לדעתכם במרוץ לקראת תפקיד חשוב "המטרה מקדשת את האמצעים"? כלומר, האם כל פעולה בדרך לניצחון היא מקובלת? מדוע?

פתגמים
הציגו לתלמידים את הפתגמים הבאים ובקשו שיסבירו את משמעותם. אם אינם יודעים את הפירוש, הסבירו להם. לאחר מכן נהלו דיון קצר בעזרת השאלות המצורפות.
– אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד? – הַמְּכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת. (מקור: מסכת אבות פרק ד, משנה א).
פירוש: מיהו אדם מכובד? – אדם שמכבד בני אדם אחרים.
– כל הפוסל – במומו פוסל. (מקור: תלמוד בבלי מסכת קידושין ע ב).‏
פירוש: מי שפוסל ומבקר את האחר עושה זאת מתוך פגם שלו שהוא משליך על חברו.
– מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד הלָשׁוֹן. (מקור: משלי יח, כא).
פירוש: לדברים שאומרים יש כוח עצום.

שאלות לדיון:
– מדוע לדעתכם אדם מכובד הוא אדם שמכבד אחרים? האם יש לכם דוגמה לאדם כזה שאתם מכירים?
– היזכרו במקרה שבו אדם שאתם מכירים (בן גילכם או מבוגר) התבטא בצורה מזלזלת כלפי אדם אחר (קילל אותו, דיבר אליו בצורה מתנשאת, לעג לו). מה הרגשתם כלפי אותו אדם מזלזל בזמן המקרה?
– האם אתם מסכימים עם הפתגם "כל הפוסל – במומו פוסל"? הסבירו מדוע.
– לפי דעתכם, מדוע למילים הנאמרות יש כוח עצום? כמה זמן לקח לכם להתגבר על עלבון או על ביקורת שמישהו הטיח בכם בעבר? מדוע?
סיפור קצר

בבית הספר "גלבוע" מתמודדים השנה נטע ושי על תפקיד ראש מועצת התלמידים. שניהם מועמדים ראויים. כל אחד מהם כיהן בעבר בוועדות שונות בבית הספר והוכיח את יכולותיו וכישרונו. לקראת מפגש עם כל תלמידי בית הספר, שבו יספר כל אחד מהם מדוע כדאי לבחור דווקא בו, הם החלו לפרסם את עצמם בדרכים שונות.
באחד הערבים ראה שי כי חברו הקרוב מאור צירף אותו לקבוצת ווטסאפ בשם "נטע ילדה עלובה". בקבוצת הווטסאפ לגלגו על נטע, חשפו פרטים מביכים על משפחתה וכינו אותה בשמות. מאור דאג לצרף כל הזמן עוד ועוד ילדים לקבוצה. שי התקשר מיד למאור שענה לו מבודח ועליז: "אתה רואה שי, אפשר לסמוך עליי, הא? בקצב הזה נטע תעוף מהמרוץ למועצה, ואני ואתה נוכל לשלוט בבית הספר…". שי היה המום. הוא ידע שמאור יעשה הכול בשבילו, אבל הוא ממש לא הרגיש בנוח עם מה שמאור עושה. "אני רוצה שתמחק את קבוצת הווטסאפ שפתחת על נטע", הוא אמר למאור. מאור היה המום, "אתה לא נורמלי", הוא אמר לשי, "נטע בעצמה מסתובבת בהפסקות ומספרת לכל מי שרוצה לשמוע שאתה מתחנף לכל המורים ושמי שיבחר בך לוקח סיכון שתקום מועצת מורים במקום מועצת תלמידים… זאת הילדה שאתה מנסה להגן עליה? אתה פשוט תמים ואפילו מטומטם", מאור ניתק לשי את הטלפון בזעם.

שאלות לתלמידים:
1. מה הפריע לשי בקבוצת הווטסאפ?
2. מה לדעתכם צריך שי לעשות עכשיו?
3. מדוע פתח מאור את קבוצת הווטסאפ על נטע? מה הוא חשב שיקרה?
4. מאור חושב שהקבוצה שפתח על נטע ראויה מפני שנטע עצמה מכפישה את שי. מה דעתכם על כך?
5. מה דעתכם על המידע הנכתב בקבוצה שפתח מאור? האם הוא רלוונטי לבחירות המתקרבות? מדוע?
6. כיצד יכלו שי ונטע להתמודד על ראשות מועצת התלמידים בלי לפגוע זה בזה?
בקשו מהתלמידים לנסח סיסמה שתעודד יחס מכבד גם כלפי אנשים אחרים שמתמודדים על אותו התפקיד. למשל: "ההצלחה של כל אחד מאתנו היא ההצלחה של כולנו".

 

הבחירות לכנסת – תעמולת בחירות

החופש לבחור – מעבדות לחרות

לקחת אחריות

מי הם המנהיגים הראויים?

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן