שאלה ותשובה
ילדה אחת מול כיתה שלמה

שאלה בנושא יחסים חברתים בין תלמידים בכיתה.

פרופסור אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי, מרצה ומנחה סדנאות לבתי-ספר, מרצה אורח באוניברסיטאות, במכללות ובמכון מופ"ת.
שאלה

שלום
אני אמא לילדה בכיתה ג, השנה הגיעה לכיתה ילדה חדשה שבתחילת השנה התאקלמה יפה בכיתה וצברה לה חברות ומעמד חברתי מכובד בין הבנות בכיתה (ילדה עם הרבה ביטחון עצמי).

לקראת אמצע השנה החלה הדרדרות במצבה החברתי, לטענת הבנות בכיתה כאשר עלתה "לגדולה" התחילה להעליב את שאר הבנות, לקלל, להתערב בעיניינים לא שלה, להציק ולסכסך בין כולם (גם בין הבנים בכיתה).
קבוצה של בנות (בערך 5 חברות טובות), בינהן ביתי, לא נכנעו למרותה ופתחו איתה בקרב על השליטה. ביתי חוזרת הביתה בכל יום בוכה ומספרת על מעללים חדשים ושקרים שהילדה מספרת למורה (ויותר מאוחר גם למנהלת) ששאר הילדים בכיתה עשו לה בזמן שזה בדיוק מה שהיא עשתה לילדים אחרים. כמובן שהתמונה שהמורה רואה זה שקבוצה של ילדים מתאחדת מול ילדה אחת ובעצם שאותה ילדה היא הקורבן ולא להיפך. כשהמצב התחיל להיתדרדר יותר גם כשדיברתי עם ביתי וביקשתי ממנה להתעלם מהפרצופים שלה ומההערות שלה, זימנתי פגישה עם המחנכת והמנהלת ואמה של הילדה.

האמא התעלמה ולא הגיעה לפגישה למרות בקשת המחנכת, ובמשך כל השיחה הרגשתי שדברי לא נשמעים והמחנכת והמנהלת בשלהן שהאשמה על כל ילדי הכיתה והבעיה לא באותה ילדה.
ההצקות מצד אותה ילדה נמשכות ועדיין היא מתלוננת בפני המורה שהיא הקורבן ושאר ילדי הכיתה סובלים אך משלימים עם המצב בתחושה שאין מי שיקשיב לרגשותיהם. הילדים פיתחו "אנטי" לילדה ולא רוצים בקירבתה בעיקר בגלל שלא רוצים שהיא תעליל עליהם עלילות שוא שאחר כך יענשו עליהם ע"י המחנכת.
נא עיזרו לי לפתור את הבעיה.

תשובה

פרופ' אליעזר יריב פסיכולוג חינוכי:

לאמא של ילדה שנפגעת מתלמידה אחרת,
לכיתה של ביתך הגיעה השנה תלמידה חדשה שיש לה כישורים מופלאים כיצד לרכוש חברים וכיצד להשרות תחושת אמון כלפיה. והיא אכן נעזרת בכישורים אלה וגם הצליחה לשכנע את המחנכת והמנהלת ברצינותה ובדבריה. במהלך השנה חלה תפנית. מסיבה שלא ידעת לציין אותה הילדה החלה לבחוש ולתכך והעלילה על תלמידים אחרים. כעת כולם עסוקים בהתמודדות עם דבריה ומעשיה של התלמידה, כולל התגייסות לצד האחד (כלומר לטובתה, כפי שהמנהלת והמורה עושות), או לצד השני בו נמצאת ביתך.
בהנחה שכל דבריך מדויקים ובלי להיכנס לניתוחים ופרשנויות מרחיקות לכת, מדובר לדעתי בתופעה מוכרת ולא חביבה שמאחריה מסתתרת כנראה בעיה חמורה הרבה יותר. כדי לטפל בתסיסה החברתית החריפה הזו נחוצה לדעתי התערבות של איש מקצוע (כגון פסיכולוג קליני) מנוסה. מובן שכאם אינך בעמדה להציע הצעה כזו, אבל אני משוכנע שאם תתארגנו כמה אמהות ותשוחחו עם המנהלת תצליחו לשכנע אותה שהעניינים מורכבים יותר מכפי שנדמה לה, שנחוצה התערבות.

בהצלחה.
אליעזר

לחצו להמשך קריאה
הקטן