הפעילות
האם חשוב להגדיל את ייצוג הנשים בכנסת?
מצד אחד: כן. נשים הן חצי מהאוכלוסייה ותורמות לחברה לא פחות מגברים, ולכן מגיע להן שקולן יישמע – זה יוכל להתבצע רק דרך הצבת יותר נשים ברשימות.
מצד שני: לא. מה שחשוב הוא לבחור לכנסת את האנשים המתאימים ביותר מבחינת יכולות מקצועיות, ללא כל קשר למינם.
נקודות לבירור אישי
1. עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. האם לדעתכם אפשר לבחור את האנשים המתאימים ועדיין להגדיל את ייצוג הנשים בכנסת? איך אפשר לבצע כזה דבר בפועל? הציעו רעיונות.
3. גילה אשרת היא יו"ר ויצ"ו ישראל (תנועת נשים). לדבריה, השוויון בין המינים בהנהגה צריך להיות חשוב גם לגברים וגם לנשים. למה כוונתה? מדוע לדעתכם גם לגברים כדאי שיהיו נשים בהנהגה?
טיעונים:
הקריאו לתלמידים את ההיגדים הבאים. לאחר הקראת כל היגד בקשו מהתלמידים שיסבירו מדוע ההיגד נכון או לא נכון לפי דעתם:
– רק נשים בהנהגה יכולות לייצג נשים בחברה.
– כדאי שיהיו נשים בפוליטיקה כי לנשים יש הרבה סבלנות ויכולת תקשורת גבוהה.
– תפקידן של נשים הוא לגדל ילדים ולנהל משפחה ולכן לא יהיה להן זמן לעבודה קשה בפוליטיקה.
תיאור מקרה:
לפניכם תיאור מקרה קצר ולאחריו כמה שאלות לדיון בכיתה:
במועצת התלמידים של בית הספר "שובל" יש 4 בנות ו-4 בנים. דנה היא תלמידה חדשה בבית הספר ושחקנית בנבחרת הכדורגל העירונית. היא פנתה ליובל ממועצת התלמידים (הנציג שעוסק בענייני ספורט) וטענה שזה לא בסדר שאין קבוצת כדורגל לבנות בבית הספר, וביקשה ממנו לדאוג שתוקם קבוצה כזאת. יובל ענה לה שהוא עסוק מדי כרגע, "וחוץ מזה", אמר "את מי בכלל מעניין כדורגל של בנות?"
דנה נעלבה מיובל והחליטה שבבית הספר אין מי שידאג למטרות ולצרכים שיש לבנות בבית הספר.
שאלות לדיון:
1. מה היו הציפיות של דנה מיובל?
2. יובל אחראי על תחום הספורט ולכן דנה פנתה אליו. האם פעלה נכון? האם הייתה צריכה מלכתחילה לפנות לאחת מן הבנות הנציגות במועצה? הסבירו.
3. מה דעתכם על התגובה של יובל? לו היה תלמיד רגיל ולא נציג במועצה, האם דנה הייתה מתאכזבת באותו אופן?
4. הציעו כמה כללים שבעזרתם יוכלו 8 חברי מועצת התלמידים לדאוג למטרות של כלל התלמידים – גם בנות וגם בנים.
להרחבה
הקרינו את הסרטון בוז'י מוקף נשים? הקונים בשוק לא מקנאים בו מתוך חדשות NRG 15.01.2015.
תקציר: רגע אחרי שחברי העבודה בחרו רשימה עמוסת נשים, יצא אבנר קירש לשוק לשמוע האם הציבור הישראלי מוכן לקבל אישה כשרת ביטחון.
שאלו את התלמידים:
1. מה דעתכם על עמדות האנשים שנשאלו?
2. עם איזו עמדה הכי הזדהיתם ומדוע?
3. האם לדעתכם הסקר מייצג את עמדות הציבור? הסבירו.
לסיכום ערכו הצבעה ושאלו את התלמידים: מי בעד הגדלת ייצוג הנשים בכנסת? מי נגד? מי נמנע? מדוע?
שאלו את התלמידים: מה ניתן ללמוד מהסקר הקטן שנערך בכיתה על התפיסה הרווחת? האם היא שוויונית או לא?
יום זאב ז'בוטינסקי
שוויון בין המינים
יום האישה הבינלאומי
קבלת השונה