אקטואליה
זה אקטואלי: טיפים איך להינות מהחופשה שנותרה
חלי ברק שטיין וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

טיפים לניצול יתרת החופשה בעקבות מלחמת צוק איתן

רקע

מבצע צוק איתן שינה את חוויית החופש הגדול ואת המנוחה שציפינו לה. השינוי נחווה באופן סובייקטיבי אצל כל אחד בהתאם למקום מגוריו והנסיבות האישיות. כעת, עם החזרה לשגרה ולמה שנותר מהחופש, חשוב להספיק ליהנות, לנוח, לפרוק את המתח שהצטבר, וגם להתכונן לשנה החדשה.

הפעילות

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם ליתרת החופש:

1. שימו לב לתחושות לחץ שלכם, של ילדיכם ושל המשפחה, והתייחסו אליהן.
הגיוני שתחושות לחץ ממבצע צוק איתן ימשיכו להתבטא גם בשבועות הקרובים. למשל, רגישות יתר לרעשים, אי שקט, חוסר אנרגיה וחרדות, צריכת יתר של אמצע תקשורת, שינוי הרגלים בכלל, ושינוי הרגלי אכילה ושינה בפרט – כולן תגובות נורמטיביות לחוויה שעברתם.
מומלץ לשים לב לתחושות הלחץ, לנסות לזהות מתי הן קיימות, ולקבל אותן בהבנה ובלי שיפוט. כדי לווסת ולהפחית את השפעתן מומלץ לעסוק בפעילויות שמרגיעות את הגוף ואת הנפש – נשימות עמוקות, חשיבה על נושאים נעימים, ספורט, הקשבה למוזיקה, שיחה עם מישהו תומך, וכל פעילות שיעילה עבורכם מתוך היכרות ממצבי לחץ קודמים.

2. הקדישו חלק מהחופש למנוחה והרפיה. תכננו מראש פרקי זמן מוגדרים בתוך היממה או ימים ותקופות שבהם תנוחו ותנקו את הראש. רובנו רוצים בכך אך לא מיומנים בכך. אנחנו מיטיבים לדעת איך לתפקד ולעמוד בלחצים, ופחות יודעים לנוח ולהרפות. לכן ציפייה שמנוחה תבוא בצורה ספונטנית רק בגלל משאלת לב עלולה שלא להתממש.

3. עגלו פינות במשימות יומיומיות והתנהלו בניגוד למרוץ היומיומי. חופש משמעו להרפות. לא לנצל היטב את הזמן אלא לזרום אִתו, פשוט "להיות". כדאי להאט מעט את קצב העשייה של משימות היום-יום בבית, עם הילדים, עם בן/בת הזוג, עם חברים, לבד. אין הכוונה לחיים של אנרכיה, בלגן וכאוס שיגרמו למתח וללחץ, אלא להקלה והרפיה מתוכננת בעומס. למשל, תוכלו לבשל בצורה פחות מוקפדת, לקום מהשינה בשעות מאוחרות יותר, לטייל ולפגוש את הטבע, לקרוא, להתבטל, לצאת לחופשה, לבזבז זמן על דברים שוליים, סתם כי זה נעים וכיף. וגם: תוכלו לוותר על מבט קבוע לשעון.

4. הקדישו חלק מהחופש להשלמת משימות שאין זמן להגיע אליהן במהלך השנה. זו הזדמנות להשלים משימות שתמיד אמרתם שבחופש תעשו, ולטפל בדברים שאנו רוצים לעשות כשיש זמן. אפשר לעשות גם דברים שקשורים לבית הספר ולהכנות לשנה הבאה, לדוגמה: לקרוא מאמרים או ספרות מקצועית בתחום שלכם; ללכת לקורס או להשתלמות מעניינת. אפשר גם להכין מערכי שיעור שיהיו לכם לעזר בשנה הבאה. כמובן שאפשר גם לסדר חלק מסוים בבית שהבלגן בו הטריד אתכם כל השנה, ומומלץ ביותר לעשות משהו עם המשפחה שחיכתה כל כך לחופשה.

השילוב בין "בזבוז זמן" שבו נחים וצוברים חוויות לבין "ניצול זמן" שבו מרחיבים אופקים ומתכוננים לשנה הבאה, הוא דרך יעילה למנוחה ולאגירת כוחות בחופש הגדול.

חופשה נעימה!! תיהנו מכל רגע.

צילום: Sellingpix/shutterstoc.com

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן