אקטואליה
זה אקטואלי: 2015 מסתמנת כשנת הבִּיוש (שיימינג)
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

חברת בֶּזֶק פרסמה בימים אלה דוח הסוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים ברשת. מן הדוח עולה כי בשנה האחרונה התחזקה מאוד תופעת הבִּיוש (שיימינג), וניתן לפגוש אותה במגוון רמות ותחומים. לפנינו שאלות המציעות דיון והתייחסות נוקבת לתופעה שהולכת ומתרחבת.

רקע

חברת בֶּזֶק פרסמה בימים אלה דוח הסוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים ברשת. הדוח מתבסס על סקר שנערך בקרב 1,000 מבוגרים ובני נוער, ועולה ממנו כי בשנה האחרונה התחזקה מאוד תופעת הבִּיוש (שיימינג), וניתן לפגוש אותה במגוון רמות ותחומים. 60% מהגולשים נחשפו לתופעה זו בשנה האחרונה, ומבין בני הנוער 30% מכירים מישהו שחווה בִּיוש ברשת.

(מבוסס על ידיעה שפורסמה באתר "נענע 10", 28.12.15, ועל דוח בזק למצב האינטרנט בישראל בשנת 2015)

הפעילות

שאלות לדיון בכיתה

1. האם נתקלתם בעצמכם או בסביבתכם הקרובה בתופעת הבִּיוש (שיימינג) ברשת? ניתן לבקש מן התלמידים לשתף בסיפוריהם ללא שמות מזהים.

2. מה דעתכם על כך שתופעת הביוש הפכה לנפוצה כל כך? הסבירו מדוע זה קורה לדעתכם.

3. מדוע לדעתכם אנשים בוחרים לשתף אנשים אחרים בחוויה שלילית שקשורה לאדם אחר באופן פומבי? מה הם משיגים בכך?

4. מה הבעייתיות בשיתוף בצורה כזה? מי עלול להיפגע מכך?

5. תופעת הביוש מתבטאת בעיקר ברשתות החברתיות ובוואטסאפ. מן הדוח עולה כי רוב הציבור חושב שתכנים בוואטסאפ צריכים לעבור צנזורה*.

– האם אתם מסכימים עם העמדה הזאת? הסבירו את דעתכם.

– האם קרה שקיבלתם תוכן שחשבתם שהוא לא ראוי לוואטסאפ? שתפו מה קרה וכיצד הרגשתם. האם לדעתכם צנזורה יכולה לפתור מצב כזה? הסבירו כיצד.

*צנזורה – ביקורת או פיקוח המכוונים על ידי גורם ממשלתי מוסמך, ומטרתם למנוע את פרסומם של דברים האסורים בפרסום.

להרחבה

שיתופים בפייסבוק 

בריונות ברשת החברתית 

זה אקטואלי: "שיימינג" ברשת 

זה אקטואלי: כך ייעשה לגולש הפוגעני 

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן