מערך שיעור
זכויות יתר למנהיגים
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בהפעלה מוצג סיפור מהווי חברת ילדים ובו מועלית דילמה – האם למנהיגים מגיעות זכויות יתר?

רקע

בהפעלה מוצג סיפור מהווי חברת ילדים ובו מועלית דילמה – האם למנהיגים מגיעות זכויות יתר?
התלמידים יתמודדו עם מושגים כמו שוויון, זכויות יתר וניצול מעמד ויוכלו לקשר אותם למתרחש בכיתה בחיי היום היום. המטרה היא לבחון עם הילדים סוגיות הקשורות למנהיגות בכלל ומנהיגות ראויה בפרט.

מטרות

1. לשלב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.
2. לבדוק מהי מנהיגות ראויה ומיהו המנהיג הראוי.

הנחיות

בפעילות תשעה שלבים:

שלב א: סיפור
מגיע לי / מאת נגה מרון

רק השנה גדי הגיע לבית-הספר וכבר הוא התבלט כמנהיג בכיתה. אמנם הוא לא הצטיין בלימודים, אבל תמיד היו לו רעיונות מקוריים לפעילות חברתית, ובזכותו התחילה הכיתה להתגבש. הוא קבע מתי ייפגשו אחר הלימודים, ובאיזה משחק ישחקו בהפסקה, והילדים קיבלו את מנהיגותו ברצון. אז מה הפלא שבבחירות לנציגות הכיתה במועצת התלמידים, הוא קיבל את מספר הקולות הגדול ביותר.
כך נמשכו הדברים בכיתה, עד ש… כמה מהם התחילו להרגיש שגדי מנצל את מעמדו.

זה קרה אחרי שמנהלת בית-הספר הודיעה: "העירייה צמצמה את מספר עובדי הניקיון. מעכשיו יצטרכו התלמידים עצמם לטאטא ולשטוף את חדרי הכיתות שלהם לאחר הלימודים."

"אינני רואה בזה אסון," אמרה רונית המחנכת כאשר קמה סערה בכיתה. "להפך! לדעתי, גם אתם, התלמידים, יכולים לעזור לעירייה לחסוך. וזה כדאי לכם גם כי ראש העירייה הבטיח שבחלק מכספי החיסכון נקבל ציוד חדיש לאולם ההתעמלות שלנו."
"אבל אין לי זמן להישאר אחר הלימודים!" אמרה שירה "לפעמים אני ממהרת ישר לשיעור נגינה. וחוץ מזה, יש השנה המון עבודות ומבחנים".

"ואני מעולם לא שטפתי רצפה!" אמרה נוגה "אין לי מושג איך עושים את זה."
"לא יזיק לכם ללמוד לשרת את עצמכם," אמרה המחנכת. "אם תעבדו במרץ, כל העבודה לא תגזול מכם יותר מחצי שעה ביום, במשך שבוע או שבועיים בשנה. וכדי להתאים לכל אחד את הימים הנוחים לו, אתם תקבעו בעצמכם את סדר התורנויות. אחרי השיעור הזה, תישארו כמה דקות ותקבעו את הרשימה."

לאחר הצלצול המחנכת יצאה, והתלמידים נשארו בכיתה, כדי לקבוע את התורנות.
"מי מתנדב להתחיל בתורנות?" שאל גדי.

אף יד לא הורמה.
"אם אין מתנדבים, אני מציע שנקבע את הסדר על פי רשימת האלף-בית," אמר גדי. הוא לקח דף נייר ופתח את יומן הכיתה "אתם יכולים ללכת הביתה. אני אכין את סדר התורנויות ואתלה אותו על לוח המודעות."

הילדים התפזרו לבתיהם, שמחים על שמישהו לקח על עצמו את הכנת הרשימה. אולם, למחרת, בבואם לכיתה, הבחינה נוגה ששמו של גדי אינו מופיע בה.
"אולי לא שמת לב," פנתה אל גדי, "שכחת לרשום את עצמך." "לא. לא שכחתי," ענה גדי. "אני נציג הכיתה למועצת התלמידים. אני צריך להיות משוחרר מן התורנות הזאת."

"לדעתי, אין שום סיבה לשחרר אותך," אמרה שירה. "למה מגיעות לך זכויות מיוחדות?"
"אני משקיע זמן בישיבות," אמר גדי, "ולמשל, אתמול, כשכולכם הלכתם הביתה, אני נשארתי כאן והכנתי בשבילכם את רשימת התורנות".

"אנחנו לא עבדים שלך!" התרגזה נוגה. "אתה מלכלך את הכיתה בדיוק כמונו, ולא יזיק לך להישאר ולנקות, כמו כולנו." "חשבת שלא נבחין שהשם שלך אינו ברשימה?" אמר נועם "נראה לי, שהתנדבת רק כדי להתחמק מן התורנות."
"לא התחמקתי! הפטור הזה מגיע לי בצדק" אמר גדי, "ועשיתי את זה בגלוי."

"לדעתי, גדי צודק," אמרה איילת. "הוא משקיע הרבה זמן ומרץ בתפקידים אחרים. יש אנשים שמגיע להם שחרור מכמה חובות."

אבל נוגה לא הסכימה אתה: "צריך להיות שוויון בכיתה. אין סיבה לשחרר את גדי ממשימות שכל הכיתה משתתפת בהן. לנציג הכיתה לא מגיעות זכויות יתר!"

שלב ב: נקודות לבירור אישי
1. מדוע חשו הילדים שגדי מנצל את מעמדו?

2. איך הגיבה שירה כשראתה שגדי אינו נמצא ברשימת התורנויות?
3. מי תמך בדעתה של שירה? מהם הנימוקים שלו?
4. כיצד נימק גדי את החלטתו לא להשתתף בתורנות הניקיון?
5. איילת מצדדת בעמדתו של גדי. מה הם נימוקיה?
שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית
1. תנו כותרת לאיור:

2. גדי אמר: "אני משקיע זמן בישיבות, ולמשל, אתמול, כשכולכם הלכתם הביתה, אני נשארתי כאן והכנתי בשבילכם את רשימת התורנות".

– כיצד הייתם נוהגים במקום גדי?
_____________________________________________________________________

3. נוגה אמרה: "צריך להיות שוויון בכיתה. אין סיבה לשחרר את גדי ממשימות שכל הכיתה משתתפת בהן. לנציג הכיתה לא מגיעות זכויות יתר!"
לדעתה, צריך להיות שוויון בין ילדי הכיתה – בכל מקרה.

– האם, לדעתכם, ייתכנו מקרים מיוחדים, בהם מגיעות למישהו זכויות מיוחדות?
– העלו כמה רעיונות למקרים כאלה ודונו בהם בקבוצה.
_____________________________________________________________________
____________________________________________________________________

שלב ה: מונח במקום

לקראת ההפעלה יש לבקש מן התלמידים לבדוק (בביתם או בספרייה של בית-הספר) את ההגדרות של המונחים הבאים:

           טובת הנאה           שוויון             זכויות יתר

שלב ו: משחק תפקידים

גדי מבקש מרונית המחנכת לשחרר אותו מתורנות הניקיון.

– כיצד הייתם נוהגים במקומה של המחנכת?
– ערכו משחק תפקידים של השיחה של גדי עם המחנכת.

שלב ז: במחשבה קדימה
בקשו מהתלמידים לכתוב בקבוצות סוף לסיפור

– הקבוצות יכתבו את הסוף לפי אחד משני הכללים:
1. חלק מן הקבוצות יכתבו סוף לפי כלל א:

תלמידים הממלאים בבית-הספר תפקיד חשוב, הגוזל מזמנם, יהיו פטורים מתורנויות כיתה.

2. חלק מן הקבוצות יכתבו סוף לפי כלל ב:

תלמידים הממלאים בבית-הספר תפקיד חשוב, הגוזל מזמנם, לא יהיו פטורים מתורנויות כיתה.

– בכתיבת סוף הסיפור יש לקחת בחשבון כיצד ינהגו בעלי תפקידים אחרים, כיצד ירגישו, ועוד.
– בקשו מכמה תלמידים לקרוא את הסיום שכתבו.
– האם צריך להיות כלל אחד לכולם, או שיש מקרים שצריך לנהוג אחרת?
שלב ח: מן המקורות:

א. משפט המלך שמואל א ח, (יא-יח):

זקני ישראל מבקשים משמואל הנביא להכתיר להם מלך. ה' מצווה על שמואל להזהיר את העם מפני שלטון המלך הצפוי.

1. קראו את הפסוקים בספר שמואל וענו על השאלה: מהן זכויותיו החוקיות של המלך, כפי שהן עולות מן הכתובים?
2. בפסוקים נכתב כי בידי המלך הרשות לקחת לו את בעלי המלאכה "ולעשות כלי מלחמתו וכלי רכבו […] ואת בנותיכם יקח לרקחות ולטבחות ולאופות" […] ואת שדותיכם ואת כרמיכם וזיתיכם הטובים יקח ונתן לעבדיו…"

– האם הזכויות כולן מקובלות עליכם או שמא בחלקן מעוררות התנגדות?
ב. אזהרה למלך
בספר דברים מוזהר המלך מפני התמכרות לטובות ההנאה שבתפקידו.

1. קראו את הפסוקים בספר דברים וענו על השאלה: מאילו דברים מוזהר המלך?

2. מהי "התרופה" שספר דברים מציע נגד הסכנות של המלכות?
"שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך אשר ה' אלוהיך נותן לך לשבטיך, ושפטו את העם משפט צדק. לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תיקח שוחד, כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים." (דברים טז, יח-יט).

3. עלו הצעות: מה ניתן לעשות כדי שנבחרים לא ינצלו את השלטון לתועלתם האישית?

4. חזרו אל האירועים, ובחנו אותם שוב לאור הפסוקים מהתנ"ך.

שלב ט: מובאה

מלכת הכיתה
"אני לא יודעת מה קורה בכיתות אחרות. בכיתה שלנו יש מלכת הכיתה. שמה איריס גבעולי, והיא חושבת את עצמה מאוד מאוד. זה מתבטא בהמון דברים.

אם, למשל, היא שוכחת את הצבעים שלה בבית, היא מסוגלת לקחת צבעים של ילדה אחרת בלי לשאול. ואם היא שוכחת את ארוחת עשר שלה, היא שואלת, "מי רוצה לתת לי סנדויץ'?" וכשנותנים לה, היא אפילו לא אומרת תודה.

וזה לא הכל. כשאיריס גבעולי נעלבת ממישהו, היא תיכף מסיתה נגדו את כל הכיתה. היא מסוגלת להגיד עליו דברים מגעילים, ואף אחד לא אומר לה שהיא שקרנית."

(מתוך: גלילה רון-פדר-עמית, טולי תעלולי 17 בוז למלכת הכיתה, הוצאת אדם, מוציאים לאור, 1997, ת"א. עמ' 8-7)

– מה ההבדל בין איריס לבין גדי בסיפור מגיע לי?
– האם בכיתתכם זכויות יתר ניתנות לבעלי מעמד מיוחד (מלכת הכיתה)?
– מה אתם חשים בעניין זה?
– כיצד ניתן להתמודד עם הבעיה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן