מערך שיעור
חברים אלימים – הצילו!
היחידה לאקטואליה ולחשיבה ערכית, מטח, נכון לעכשיו

בהפעלה מוצג סיפור מהווי חברת ילדים ובו מועלית דילמה – מצב בו מתלבטים בין שתי אפשרויות בחירה לפחות, וניתן לבחור רק אחת מהן.

רקע

בחיים החברתיים שלנו ושל הילדים, הדילמות נוגעות פעמים רבות למקרים שאנשים עלולים להיפגע בהם. השאלה היא כיצד יש לנהוג במקרים כאלה. הכלל המנחה שבעזרתו נחפש פתרונות לבעיות אלה, הוא שכשם שאני רוצה שיכבדו את חופש ההתנהגות שלי, אני חייב/ת לכבד את חופש ההתנהגות של הזולת ולא לפגוע בו.

מטרות

1. לעודד תלמידים להיות מעורבים ואכפתיים יותר במה שנוגע למניעת אלימות.
2. שילוב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.

הנחיות

בפעילות זאת שלושה שלבים:

שלב א: סיפור

חברים אלימים – הצילו / מאת נגה מרון
רגע לפני שזה קרה, ישב מיכאל בכיתה, שקוע במבחן בחשבון. עפרונו רץ על פני הנייר, והוא חש סיפוק כשהצליח לפתור את כל השאלות והתרגילים ועמד לסיים. לפתע חש דקירת עיפרון בגבו ונחשון לחש לו מאחוריו: "מיכאל, תעביר לי את הדף שלך לרגע!" מיכאל הביט מסביב וראה את המורה מסתכלת אליו, ועל כן שקע מחדש בדף המבחן כאילו אינו מבחין בבקשת חברו. ואז שמע שוב את נחשון, אומר בטון תקיף: "תן את הדף! אם לא – יהיה לך רע מאוד בהפסקה!"

עם נחשון לא כדאי להתחיל, את זה יודע כל אחד בכיתה. כשנחשון רוצה משהו – שום דבר לא יעמוד בדרכו. הוא חזק מרוב ילדי הכיתה, ורבים כבר ספגו ממנו חבטות קשות, כאשר לא היה מרוצה מתוצאות משחק, או סתם כאשר רצה להשתעשע. כזה הוא נחשון, ומיכאל לא רצה להסתכסך. מיכאל היה עוזר לו, אלמלא ניגשה אליו המורה ושאלה. "סיימת, מיכאל?" ונטלה ממנו את המבחן. כשנשמע הצלצול מסרו הכול את מבחניהם ופרצו החוצה מן הכיתה. שנייה לאחר מכן חש מיכאל דחיפה חזקה בצלעותיו, איבד את שיווי המשקל והתגלגל במורד המדרגות.

המורה הרחיקה את הילדים שהתאספו סביב הפצוע. דם רב זב ממצחו. בחדר האחות חבשו את הפצע העמוק, והמזכירה הזמינה את אמו של מיכאל שתצטרף אל בנה באמבולנס שיעבירו לבית-החולים.

"איך זה קרה, מיכאל?" ניסתה המורה לחקור אותו, "מישהו דחף אותך?" מיכאל נשך את שפתיו ולא ענה, אף על פי שהיה בטוח שזו הייתה נקמתו של נחשון.

התלמידים והמורים היו נסערים מאוד.

המנהלת נכנסה לכיתה ושאלה: "האם מישהו מן החברים ראה את האירוע? הרי מיכאל לא יצא לבדו מן הכיתה. עוד ילדים היו על המדרגות ולא ייתכן שאף אחד לא ראה!" איש לא הצביע.

מיטל הציצה לעבר נחשון וראתה אותו מחייך. היא לחשה לשכנתה דנה: "הביטי על נחשון. זה הוא שדחף את מיכאל! אני ראיתי! הוא ירד ממש מאחוריו ושם לו רגל, וגם נתן לו דחיפה בגב, ובשיעור חשבון הוא דרש ממיכאל שייתן לו להעתיק במבחן!"

"צריך לספר על כך למורה," אמרה דנה. "נחשון צריך לקבל עונש. הוא משתלט כאן על כולם."

"אם את רוצה תספרי את," ענתה מיטל. "אני לא רוצה להתחיל אתו. וחוץ מזה לא יענישו אותו, כי גם המורים חוששים ממנו. כשלא נתנו לו להשתתף בתחרות אות-הספורט, הוא שרף את המחסן של מכשירי ההתעמלות, והוא מסוגל לשרוף גם את כל בית-הספר! פעם אפילו שמעתי את אבא שלו צועק על המנהלת.

"אז מה הפתרון?" שאלה דנה. "את מציעה שנשתוק ונמשיך לפחד מנחשון עד שנסיים את בית-הספר?"

"אני מקווה שאימא של מיכאל תגיש תלונה במשטרה!" אמרה מיטל. "יש לו פצע רציני…"

"ואת חושבת שהמשטרה תטפל בילד בן 11?!" קראה דנה.

"המשטרה תטען שענישת ילדים זה לא התפקיד של המשטרה ותחזיר את העניין להנהלת בית-הספר. אם אנחנו לא נעשה משהו – המצב יישאר בדיוק כפי שהוא!"

שלב ב: נקודות לבירור אישי:

1. מה ביקש נחשון ממיכאל ובאיזו צורה?
2. מה הייתה תגובתו של מיכאל?
3. מה עשה נחשון למיכאל ומה הייתה התוצאה?
4. המנהלת ניסתה לברר מה קרה. איך הגיבו התלמידים?
5. למה דנה טוענת שצריך לספר על המקרה?
6. מדוע מיטל מתנגדת לספר למנהלת על נחשון?

שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית:

1. "איך זה קרה, מיכאל?" ניסתה המורה לחקור את הילד הפצוע? "מישהו דחף אותך?" מיכאל נשך את שפתיו ולא ענה.

– האם גם לכם קרה שלא רציתם לספר על אלימות כלפיכם? איך הרגשתם?

– לא הייתם במקומו של מיכאל – כיצד הייתם נוהגים?

2. מה התלמידים יכולים לעשות בנוגע להתנהגותו של נחשון?

3. מיטל מציעה שאימא של מיכאל תגיש תלונה במשטרה, ודנה מתנגדת לכך. עם מי מהשתיים אתם מסכימים? נמקו את
דעתכם.

לחצו להמשך קריאה
הקטן