מערך שיעור
יהונתן גפן / האיש הירוק
דינה ציונית, ד"ר עידית ליוש וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות לילדי הגן העוסקת ביצירתו של יהונתן גפן "האיש הירוק" במטרה להכיר את יצירתו של גפן, להעלות את המודעות של הילדים לשוני בין בני אדם ולקבל את האחר והשונה.

רקע

 

יהונתן גפן נולד בנהלל בשנת 1947 למשפחה של חקלאים. אחרי שירותו הצבאי נסע ללמוד באנגליה. גפן הוא יוצר מגוון מאוד ופונה בכתיבתו לילדים ולמבוגרים. הוא חיבר שירים ופזמונים, כתב טור סאטירי בעיתון, תרגם שירה, כתב ספרים, וכן כתב ותרגם מחזות. גפן מצטיין בכתיבתו הסאטירית וההומוריסטית. הטור הסאטירי שלו, "הצד הרביעי של המטבע", התפרסם בעיתון מעריב במשך תקופה ארוכה. כמו כן, במשך השנים העלה גפן מופעי בידור וסאטירה מוזיקליים והשתתף בהם לצד יוצרים אחרים. יהונתן גפן מעיד על עצמו שאין אצלו הבדל בין כתיבה לילדים ולמבוגרים. "אני לעולם לא כותב דווקא לילדים. לעולם אינני חושב: עכשיו אני הולך למצוא חן בעיני ילד". כשהיה בן 19 אִמו נפטרה. כדי להתקרב לעולמה של אחותו ענת (שהייתה בת 4 בלבד) ולהביע את אהבתו אליה, הוא החל לשלוח לה שירים כמכתבים בחרוזים. כך נולדו הספרים הידועים שכתב: "שירים שענת אוהבת במיוחד" ו"סיפורים שענת אוהבת במיוחד". ספרו "ילד הכרובית" זכה בשנת 1983 בפרס ברנשטיין. את המחזה המוזיקלי "הכבש השישה עשר" הוא כתב על פי ספר ילדים מצליח שפרסם בשנת 1978. עד כה פרסם יהונתן גפן למעלה מ-28 ספרים. (על פי: אופק בחינוך הלשוני – כנפיים)

מטרות

  1. הכרת יצירתו של יהונתן גפן והכרת היוצר (בקצרה).
  2. העלאת המודעות לשוני בין בני אדם.
  3. קבלת האחר והשונה.
  4. הילדים יציירו וימחיזו את הנאמר בסיפור.

הנחיות

קראו את היצירה לפני הילדים
הָאִיש הַיָרֹק / יהונתן גפן
אִם בְּמִקְרֶה אֲנִי פּוֹגֵשׁ מִישֶׁהוּ
שֶׁלֹא מֵבִין אוֹתִי אוֹ חוֹשֵׁב שֶׁאֲנִי תִינוֹק:
אִם בְּמִקְרֶה אֲנִי פּוֹגֵשׁ מִישֶׁהוּ
שֶׁלֹא יוֹדֵעַ לִבְכּוֹת וְלִצְחֹק:
אִם אֲנִי פּוֹגֵשׁ מִישֶׁהוּ כָּזֶה,
אֲנִי תֵכֶף מְסַפֵּר לוֹ עַל הָאִישׁ הַיָרֹק:
הָיֹה הָיָה פַּעַם, בְּעִיר יְרֻקָה, גָר לוֹ אִישׁ אֶחָד, אִישׁ יָרֹק. הָאִישׁ הַיָרֹק גָר בְּבַיִת יָרֹק עִם דֶלֶת יְרֻקָה וְחַלוֹנוֹת יְרֻקִים. הָיְתָה לוֹ אִשָׁה יְרֻקָה וּשְׁנֵי יְלָדִים יְרֻקִים. וּבְלֵילוֹת הוּא הָיָה יָשֵׁן בְּמִטָה הַיְרֻקָה שֶׁלוֹ וְחוֹלֵם חֲלוֹמוֹת יְרֻקִים.
יוֹם אֶחָד קָם הָאִישׁ הַיָרֹק בְּבֹקֶר יָרֹק, נָעַל נַעֲלַיִם יְרֻקוֹת, לָבַשׁ חֻלְצָה יְרֻקָה וּמִכְנָסַיִם יְרֻקִים, עַל רֹאשׁוֹ חָבַשׁ כּוֹבַע יָרֹק וְיָצָא הַחוּצָה. הָאִישׁ הַיָרֹק נִכְנַס לָאוֹטוֹ הַיָרֹק שֶׁלוֹ וְנָסַע בַּכְּבִישׁ הַיָרֹק. מִצַד אֶחָד שֶׁל הַכְּבִישׁ רָאָה הָאִישׁ יָם יָרֹק וּמִצַד שֵׁנִי הָמוֹן פְּרָחִים יְרֻקִים. זֶה הָיָה יוֹם יָפֶה, וְהָאִישׁ הַיָרֹק שָׂמַח וְשָׁר שִׁירִים יְרֻקִים וְעִשֵׁן סִיגַרְיָה יְרֻקָה עִם עָשָׁן יָרֹק.
וְאָז רָאָה הָאִישׁ הַיָרֹק שֶׁעַל שְׂפַת הַכְּבִישׁ עוֹמֵד אִישׁ כָּחֹל.
הָאִישׁ הַיָרֹק עָצַר אֶת הָאוֹטוֹ הַיָרֹק שֶׁלוֹ וְשָׁאַל אֵת הָאִישׁ הַכָּחֹל
"הֵי, אִישׁ כָּחֹל, מָה אַתָה עוֹשֶׂה פֹּה?"
"אֲנִי" אָמַר הָאִישׁ הַכָּחֹל, "אֲנִי מִסִפּוּר אַחֵר…"
כל הזכויות שמורות ליוצר ולאקו"ם.
השיר מתוך הספר "הכבש השישה עשר", 2010, הוצאת דביר.

 

אם יש מקרן – הציגו את סרטון האנימציה:

שאלות לאחר קריאה:
על מה השיר מדבר?
מה חשבתם על השיר? איך נראה העולם של האיש הירוק?
איך היה נראה העולם שלנו אם כולם היו נראים אותו דבר?

מדרש תמונה: הציגו את התמונה הבאה ואמרו:
לקבוצת הילדים שבתמונה יש תווי פנים זהים, מה עוד יש להם אותו הדבר? אז זה אומר שהם אותו הדבר בדיוק? במה הם שונים?

לאפשר לילדים להעלות את נקודות השוני.
ואיך אתם נראים? מה דומה בין הילדים בגן/בקבוצה שלכם? ומה שונה?
איך אתם מרגישים שכל אחד שונה? ולמה?

 

השמיעו שוב את הסיפור והציגו את האנימציה שיצרו ילדים לסיפור:

אחרי האנימציה אפשר לשאול שאלות:
איך האיש הירוק הרגיש?
איך הרגיש האיש הכחול?
האם אפשר להכין סרטון/סיפור על האיש הכחול? מה צריך בשביל זה?

פעילות יצירתית לסיום – ציור והמחזה:
הילדים יציירו את כל מה שמוזכר בשיר: כל זוג ילדים יציירו משהו אחר, ובסוף אפשר להעלות הצגה בעזרת כל הפריטים שצוירו.
חלק יציירו בתים, איש ירוק, בני המשפחה של האיש הירוק: אישה ירוקה, שני ילדים ירוקים.
כמו כן הילדים יציירו מכונית ירוקה, כביש ירוק, ים ירוק, פרחים ירוקים, איש כחול.

אחרי הפעילות אפשר לעורר דיון:
האם האיש הירוק והאיש הכחול יכולים להיות חברים?
יש לאפשר כל כיוון של תשובה ולבקש הנמקה.
יש לחזק את העובדה שלפעמים נוח לנו עם אנשים ששווים/דומים לנו, ולפעמים דווקא יותר מעניין וחשוב לפגוש אנשים ששונים מאיתנו.

לחצו להמשך קריאה
הקטן