מערך שיעור
האריה הרעמתן, והג'ירפה גם
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מלווה לספר "האריה הרעמתן, והג'ירפה גם", מאת דב אלבוים, העוסק בחברות וקבלת השונה.

רקע

חם בגבעתיים. לאריה בעל הרעמה חם ומגרד, ולכן הוא מחליט ללכת למספרה. השועל הספר מנסה לעזור לו בתסרוקות שונות, אבל האריה נחוש בדעתו – להסתפר! כאשר רעמת האריה נפלה – נפל דבר אצל חברתו הטובה של האריה – הג'ירפה: היא מחליטה שהוא לא מלך, אלא סתם חיה מוזרה. הג'ירפה הולכת לרבוץ בים לבדה ונרדמת בשמש.

זהו סיפור מקסים, כתוב רובו בחרוזים, והוא עושה שימוש בהומור, כדי להעמיד במרכז את הערכים חברות וקבלת השונה. האיורים יפיפיים ותומכים בטקסט. האיורים הפלסטיים של שיערו של האריה, המעוצב בסגנונות שונים באופן פלסטי, הבעות הפנים של הדמויות והרקע האנושי, כל אלה מחזקים את הטקסט.

אמנם הספר עושה שימוש בבעלי-חיים, אבל לא באופן סטריאוטיפי מובהק, כפי שמקובל במשלים. מלבד האריה, שהוא מלך החיות, השועל הוא ספר מוכשר, והג'ירפה היא חברתו הטובה ביותר של האריה, וזהו חידוש מרענן.

הסיפור מאת: דב אלבוים
הוצאה לאור: עם עובד

הנחיות

1. הלביאה מנחמת את אהובה האריה ואומרת לו:

"מי שלא רוצה להיות חבר שלך,
איננו מבין את ההבדל בין הקליפה לבין הפרי…"

שוחחו עם הילדים על התכונות הפנימיות של האדם, והפנו את תשומת הלב שלהם מן המראה החיצוני אל התכונות הפנימיות. תוכלו להיעזר בפתגם הידוע:

"אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו".

2. האריה אומר לג'ירפה:
" הרי בלב שלך את עדיין יודעת
שאת תמיד אותה ג'ירפה, יפה ומגונדרת."

התייחסו להעצמת הפרט: תכונותיו, כישרונותיו והשונות שלו.

 

"אריה נשאר מלך עם רעמה או בלי"
או:
"אני מי שאני בכל מצב".

1. שוחחו עם הילדים על הנושא: אני מי שאני בכל מצב.

2. היעזרו בשאלות:
– ידוע שהאריה הוא מלך החיות. מה דעתכם: אילו תכונות עושות אותו למלך?
– האם גם המראה החיצוני של האריה חשוב למעמדו/לתפקידו?

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן