מערך שיעור
יום השואה – ציות עיוור לסמכות: האם יש מקרים שצריך לסרב לבעלי סמכות?
נועה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת ביום השואה ובנושא ציות עיוור לחוק, להוראות, לכללים ולסמכות במקרה שהם עלולים לפגוע בזולת. הפעילות מיועדת לחטיבת הביניים.

רקע

יום השואה הוא יום חשוב לכולנו. אנחנו מצווים לזכור את הסבל של העם היהודי בימי השואה הנוראים ואת המשמעות הערכית הרחבה של מה שקרה: היחס לכל אדם באשר הוא אדם.

אחת הנטיות האנושיות הגרועות ביותר שהתגלו בשואה, היא ציות עיוור לסמכות. הפעלה זאת מדגישה את חשיבות הציות לחוק במשטר דמוקרטי ולעומתו – הקו האדום, אשר אם עוברים אותו, הציות לחוק נעשה מסוכן בחברה בכלל ובכיתה בפרט.

השואה היא אירוע יוצא דופן בהיקפו ובשיטתיות שבה רצחה מדינה בני עם שלם – ללא קשר לגילם, למינם, לאמונתם, למיקומם ולמשלח ידם. שליש מן העם היהודי הושמד בשואה, וקהילות שלמות אבדו ואינן.

אמנם לשואה יש השפעה על עיצוב הזהות בחברה היהודית בכלל ובחברה היהודית במדינת ישראל בפרט, אך זהו אירוע ייחודי בהיסטוריה האנושית כולה. היא מציבה שאלות ערכיות ומוסריות לאנושות כולה בנושאים הומאניים-האוניברסאליים והיהודיים.

הפעילות עוסקת במשמעויות החינוכיות והערכיות של השואה, בשילוב קטעי מידע שיסייעו להבנת הדברים. כמו כן, הפעילות עוסקת בעולמם של התלמידים, אך לא כדי להשוות אותם, בשום צורה שהיא, לנאצים ולעוזריהם, אלא כדי לעורר מודעות לשאלות הערכיות והמוסריות שהשואה מעלה, ובמרכזן: ציות עיוור לסמכות.

הסירוב לציית לחוק הוא תופעה מוכרת בישראל, בעיקר בהקשר לפקודות הצבא. אמנם הסרבנות מסכנת את האמנה החברתית של כל משטר דמוקרטי, אך יש גם סכנה שאנשים יצייתו לחוק ציות עיוור גם אם החלטת הרוב מוטעית. לכן, על-פי החוק בישראל, מותר לסרב לחוק, אם הוא "בלתי חוקי בעליל" או ש"דגל שחור מתנוסס מעליו".

הפעלה זאת תדון בנושא זה וכן בציות העיוור לחוק בגרמניה הנאצית ובמקרים המחייבים סירוב לחוק. עם זאת, היא מדגישה את חשיבות הציות לחוק במשטר הדמוקרטי ואת הקו האדום, אשר מעבר לו הציות לחוק הוא עיוור ומסוכן.

מטרות

א. חינוך חברתי – ציות עיוור לחוק, להוראות, לכללים ולסמכות במקרה שהם עלולים לפגוע בזולת.
ב. מעגל השנה – עיסוק ביום השואה

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק בציות עיוור לסמכות באמצעות:
1. אירועים
2. הגדרת גבולות החובה לציית לחוק
3. דיון בכיתה

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדף לתלמידים והדיון בכיתה: כ-2 שיעורים
ג. דיון בכיתה בעקבות הדף לתלמידים:
1. מה עלול לקרות אם כל אחד ואחת יחליטו מתי לציית לחוק ומתי לסרב לציית לו?
2. מה דעתכם: האם יש מקרים שצריך לסרב לסמכות? הסבירו.
3. במדינה דמוקרטית, המייחסת חשיבות עליונה לשלטון החוק, איך ניתן לדעת מהו הגבול בין חוק שצריך לציית לו וחוק שאסור לציית לו?
4. מה הם גבולות החובה לציות לחוק? מתי אסור לציית לחוק, לכלל, להוראה או לסמכות?

התייחסו לנקודות הבאות:
א. בעלי סמכות המנצלים את כוחם לרעה
ב. מקרים של פגיעה באחרים
ג. מקרים הנוגדים את צו המצפון

לחצו להמשך קריאה
הקטן