מערך שיעור
מיהו עבד
ד"ר עדית ליוש בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפעילות עוסקת במושג עבדות לעומת עבודה – איך מסבירים לילדים את ההבדל בין שני המושגים האלה? הפעילות מיועדת לגני ילדים ולחטיבה הצעירה.

רקע

לקראת חג הפסח אנו שומעים בגן את השיר:

"עבדים היינו, עבדים.

עתה בני חורין, בני חורין".

לקראת פסח המחנכים בגני הילדים מספרים לילדים על העבדות של בני ישראל במצרים, ומדגישים את העבודה הקשה שנאלצו לעבוד. התוצאה היא שהילדים משתמשים במילה עֶבֶד, כאשר הם עסוקים בעבודה שנראית להם קשה. למשל: כאשר הם מסדרים את הגן או מנקים אותו, אפשר לשמוע אותם אומרים: "היום אנחנו עבדים".

  • האומנם כאשר הילדים עובדים, הם עבדים?
  • מהו ההבדל בין עבודה (קשה) לבין עבדות?

מיהו עֶבֶד?

במילון  אבן-שושן הערך "עבד" מוגדר:

"אדם שהוא קניינו הפרטי של מישהו ועושה כל עבודה שבעליו מטיל עליו".

באנציקלופדיה החופשית, ויקיפדיה, הערך עבדות מוגדר כך:

"עבדות או שעבוד הינו מונח המציין משטר עבודה המאופיין בבעלות ובשליטה רבה של אדם על אדם אחר שנחשב לרכושו. בעבדות האדם המשועבד איננו חופשי ובן חורין לקבוע את התנהלותו וסדר היום שלו, ואדונו הוא שקובע בעבורו את רוב סגנון חייו ודרכי התנהלותו".

הנצי"ב מוולוז'ין, בפירושו "העמק דבר" על התורה, מסביר שעבדות היא תפיסה מנטלית מסוימת, לפיה העבד אינו צריך לקחת על עצמו שום אחריות. הוא סומך לחלוטין על אדונו, כי האדון הוא זה שמספק לעבד את מזונו ואת כל צרכיו. האדון הוא זה שצריך לדאוג אם תהיה לו מספיק הכנסה או לא. לעבד עצמו אין שום דאגה או אחריות.

אבל מהו המחיר?!! – המחיר הוא שעבוד!   

מה נלקח מן העבדים ומן השְׁפָחוֹת? – חירותם!  

× עבדים אינם בוחרים את אורח החיים שהם רוצים.
× עבדים אינם חופשיים להביע דעות.
× עבדים אינם פועלים לפי רצונם, לפי תפיסתם או לפי דתם.
× עבדים משועבדים לרצונו של האדון המשעבד אותם.

זאת מהותה של העבדות שחוו בני ישראל במצרים. אכן, המצרים העבידו אותם בעבודה קשה מאוד, כפי שנאמר: "וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה, אֵת כָּל עֲבֹדָתָם, אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ" (שמות א, יד), ואכן הם בנו לאדונם, מלך מצרים, "עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה אֶת-פִּתֹם וְאֶת-רַעַמְסֵס" (שמות א, יא). אבל התכלית האמתית של המשעבד הייתה לשבור את רוחו של העם, כדי שלא יעז להרים ראש, להתנגד או למרוד.

אם כן, עבדות היא שבירת רוחו החופשית של האדם ומניעת יכולת הבחירה ממנו.

אגב, במושג עבדות אין כל התייחסות לסוג העבודה או לרמת הקושי שלה. ואכן, בהיסטוריה היו גם עבדים שעבודתם הייתה קלה יחסית, והם אפילו נהנו מתנאים טובים, אבל – הם היו משועבדים לאדוניהם; הם היו נתונים לשליטתם ולא יכלו להחליט לפי רצונם; הם לא היו בני חורין, משוחררים.

עובדים ועבדים – מה ההבדל?

עובדים, בניגוד גמור לעבדים, הם חופשיים. עובדים יכולים לבחור את אורח חייהם ולחיות על-פי תפיסותיהם. לחופש הזה יש ביטוי גם בעבודתם: הם יכולים להשתתף באופן פעיל בעבודתם – להיות מעורבים בקבלת החלטות ולהציע דרכי ביצוע וייעול של העבודה. לאחר סיום העבודה יש לעובדים גם סיפוק מן הביצוע וגם רווח ממשי מן התוצר (כגון: משכורת, דברי שבח והערכה, בונוס). ובעיקר: עובדים, בניגוד לעבדים, לוקחים אחריות.

ואך זה קשור ליציאת מצרים? 

אם כן, המהות של יציאת מצרים היא היכולת של העבדים, הבורחים אל החופש, לבחור את אורח החיים הנכון להם. זאת גם המשמעות הפנימית של יום השַׁבָּת. בניגוד לעבדים, עובדים יכולים לִשְׁבּוֹת (לנוח) ביום השביעי (וגם בימים אחרים).

עבודה קשה לעומת שעבוד – מה ההבדל?

לקראת חג הפסח, המחנכים בגן הילדים מספרים לילדים על בני ישראל, שהיו עבדים במצרים. הם מסבירים שבני ישראל עבדו קשה, כלומר מדגישים את הקושי הרב של העבדים בכך שהם עובדים קשה, אבל אינם מתייחסים למאפייני השעבוד.

שיחה נכונה על עבדות בהשוואה לעבודה תתרום להבנה שבני ישראל היו עבדים במצרים. הם היו משועבדים. אנחנו איננועבדים אלא בני חורין, אבל אנחנו עובדים. ההורים עובדים, המחנכים והסייעים בגן עובדים, וגם הילדים עובדים. וגם אם העבודה קשה – אין כאן עבדות אלא רק עבודה קשה.

 הקניית ערכים בגן הילדים

שיחה על משמעות המושג עבודה היא הזדמנות טובה להקניה ולפיתוח של ערכים, כגון: עבודה משותפת, חלוקה של הנטל,שיתוף פעולה, עזרה לזולת ועוד. פיתוח הערכים האלה בגן הילדים יתרום לבניית אקלים.

מטרות

1. חינוך חברתי – שיחה כזאת יכולה לעזור לכם, המחנכים בגן הילדים, לא רק בהתייחסות לחג הפסח אלא בניהול הגן כל ימות השנה. היא יכולה לעזור גם לילדים בבניית הדימוי העצמי שלהם. שיחה כזאת יכולה לקדם את הילדים בהבנה של המושג עצמאות. כך תוכלו להכין את החשיבה של הילדים לקראת יום העצמאות, אשר בו עם ישראל קיבל שחרור
משלטון זר ועצמאות לבנות את חייו כרצונו.
2. מעגל השנה – חג הפסח והמושג עבדות.

מסגרת הפעילות: שיחה בקולקטיב או בקבוצות קטנות
משך הפעילות: 15–20 דקות
דרכי העבודה: שיחה ומדרש תמונה

הנחיות

עבדות לעומת עבודה – איך מסבירים לילדים את ההבדל בין שני המושגים האלה?

× עַבְדוּת
שוחחו עם הילדים על המושג עבדות. היעזרו בסעיפים הבאים:
1. הראו לילדים את התמונה של העֶבֶד. שאלו: איך קוראים לאנשים שרואים בתמונה?
2. הראו לילדים בתמונה את העֶבֶד ואת הנוֹגֵשׂ.
העֶבֶד – שאלו: איך העבד נראה? מהו מראה פניו? איזו עבודה קשה הוא עושה? איך הוא מרגיש בגוף? מה הוא חושב?
הנוֹגֵשׂ – שאלו: איך הנוגש נראה? איך המגלב שבידו נראה? איך פניו נראים? מה הוא חושב?

3. הדגישו: העבד אכן עובד קשה מאוד, אבל הקושי העיקרי שלו הוא שאינו משוחרר. הקושי הוא שהעבד חייב לעשות את כל מה שאומרים לו, ואסור לו להגיד מה הוא חושב או מה הוא מרגיש.

הערה: בגן ממלכתי-דתי הדגישו שהעבד אינו יכול לקיים מצוות.

× עבודה
שוחחו עם הילדים על המושג עבודה. היעזרו בסעיפים הבאים:

1. הציגו לילדים תמונה של ילדים שמסדרים את הגן. שאלו: האם הילדים האלה הם עבדים?
2.השוו בין הילדים העובדים לבין העבד, תוך הדגשת ההבדל המהותי: עבודת הילדים בגן תורמת לעצמם ולחבריהם.
3. הדגישו את השמחה שבעבודה משותפת ואת ההרגשה הטובה, כאשר: הגן מסודר, חלקים של משחקים נשמרים במקומם, ידוע לנו מקומו של כל חפץ, אנחנו יושבים ליד שולחנות ערוכים וכדומה.
4. הוסיפו לשיחה את ההיבט של רמת הקושי של העבודה. שאלו: כאשר הילדים בגן עובדים קשה, האם הם עבדים?

לחצו להמשך קריאה
הקטן